Waarom heeft mij kat geen energie?

onze kater (spynx) is nu 7 en heeft nog nooit gespeeld, op 1 periode in zijn leven na, hierover straks meer. Ook had hij altijd een darmprobleem, nooit een oorzaak destijds gevonden en met 1 soort voer ging het redelijk. Totdat dat uit de handel werd gehaald en het zo slecht met zijn darmen ging dat hij een prednison injectie kreeg. In die tijd kregen we ook een kitten en wat schetste onze verbazing. Onze altijd zeer luie kater ging ineens spelen. Dat heeft hij gedaan totdat hij een ander, onbeduidend kwaaltje kreeg en sindsdien speelt hij niet meer en ligt eigenlijk het grootste deel van de tijd in bed. Tegen de kleine kat bromt hij als die wil spelen, maar ze slapen wel samen. Onze kater heeft meerdere predison kuren gehad, het probleem met darmen lijkt voorbij, hij heeft al een echo gehad, bloedonderzoek, röntgenfoto;s voor eventueel artrose.

Ik dacht dus altijd dat het gewoon een saaie kat was - wel ongelooflijk lief - maar nu we hem hebben zien spelen weten we dat er iets was waardoor hij gewoon de energie niet heeft. Maar onze dierenartsen kunnen niets ontdekken. Is hier wellicht iemand die een idee heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Is er een echo van het hart gemaakt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij van alle organen, want heb je ervaring?
Rieneke1
10 jaar geleden
Nee, geen ervaring, maar vroeg me af of hcm uitgesloten is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat slechte eetlust een symptoom is, maar hij eet de hele dag door. Dat mag een sphynx die eten meer
Rieneke1
10 jaar geleden
Niet alle symptomen treden altijd op.
Niet dat ik zeg dat dat het is hoor, ik probeer alleen mee te denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dank daarvoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je die voor dieren? Heb jij ervaring en is er 1 in de bollenstreek?

Antwoorden (1)

Predison is echt rotzooi, goeie kans dat de kat daardoor gewoon moe en lusteloos van werd. Ook kan het gewoon zo zijn dat de kat gewoon niet speels is. Je kunt het proberen en stimuleren door elke dag even te spelen met een speelveer of bijvoorbeeld een lintje. Misschien valt het nieuwe voer niet goed waardoor de kat zich niet zo prettig voelt, je kunt een ander soort merk proberen kijk eens op zooplus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prednison is inderdaad troep. Als de kat dit gedurende langere tijd heeft gekregen, dan gaat zijn gezondheid flink achteruit.
Een jonge kat is de beste methoden om hem aan het spelen te krijgen: als hij daar niet op reageert dan helpt een lintje ook niet.
Nieuw voer kan inderdaad helpen, als Spidi kijkt welke ingrediënten het voer waar de kat wel tegen kon bevatte, zou hij/zij iets kunnen kopen met bijna dezelfde samenstelling. Maar over het algemeen reageren katten met (tijdelijke) darmproblemen als je ineens op ander voer overstapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij ging juist voor het eerst spelen NA prednison injectie, vandaar dat we weten dat hij spelen wel leuk vindt. En ik heb heel veel katten gehad, ik weet inderdaad alle spelletjes. Daarom hier op dit forum de vraag, hij wil het blijkbaar wel, heeft het een paar maanden gedaan , maar nu dus geen energie meer, ook geen darmprobleem en prednison is al afgebouwd