zien katten in het donker goed en kunnen ze de weg naar huis ook in het donker vinden?

Mijn kat is om 21.00 weggegaan en is normaal voor het donker thuis. vinden ze over het algemeen hu huis terug in het donker? Het is nu 00.10, hij is voor zijn doen lang weg.

Toegevoegd na 10 uur:
Hij is weer thuis. kwam tegen 10.30 aanlopen. Opluchting :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte met wachten! Ik heb geen verstand van huiskatten, maar ik kan me voorstellen hoe vervelend en bezorgd je je nu voelt! Ik hoop voor je dat hij snel thuis komt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt rinke! En de kat naar lol hebben (waarschijnlijk) haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten kunnen uitstekend zien in het donker. Hij is waarschijnlijk gaan joetsen, zoals we hier in Limburg zeggen.
Ik kan me goed voorstellen dat de onwetendheid erg spannend (negatieve spanning uiteraard)is.
Sterkte en geef hem maar lekker een aai over de bol als hij er weer is.
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is nog niet thuis
Rieneke1
11 jaar geleden
ik hoop dat ie gauw z'n opwachting weer maakt niels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is net aan komen lopen! meneer had honger!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet u wel, net wat ik u schreef, hopelijk heeft u goed geslapen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn niels, dat is toch een hele grote opluchting, he ?
denk nou niet de volgende keer oh oh als het langer duurt, dan maakt hij gewoon een groter rondje door het dorp/de wijk, echt waar !!! (((o))) zie dit als het huis en steeds grotere rondjes (actieradius) hij onderzoekt de buurt ! :)
Rieneke1
11 jaar geleden
fijn dat hij weer terug is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat hij weer terug is! Katten zijn ook net pubers hè...
De hele nacht de hort op zonder iets van zich te laten horen, jou uren slapeloos in de zenuwen latend, en dan 's ochtends binnen komen waggelen alsof er niks aan de hand is en je koelkast plunderen (of in dit geval dan zijn etensbak...) ;-) Hopelijk heeft hij lol gehad ^_^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn om te lezen dat hij weer thuis is.
;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is meneer een 'je weet wel kater'? ((((ook???))))) katten lopen hun dingetje weleens achterna. fijn dat ie weet terug is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is gecastreerd, ja hoor :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maakt niet uit voor het 'wijkverkennen', niels, een kater gaat echt 'de paden op, de lanen in' en zal uren, nachten- en soms dagenlang onder weg zijn !
Kristal
11 jaar geleden
ja, bereid je maar vast voor.... ;-) leren loslaten maakt heel ongerust....

Het beste antwoord

niels, katten hebben héél goede ogen en oren, in het donker kunnen ze zo goed zien dat ze een grijze muis vangen.
maak je niet ongerust, misschien heeft hij wel een vriendinnetje gevonden...
mijn kater werd door de buurvrouw een kwartier hier vandaan met een andere buurtkat aan de wandel gezien, echt waar, gewoon midden in de nacht aan de wandel !

Toegevoegd na 2 minuten:
als jouw kat al een tijdje bij jou woont, dan weet hij dus waar "zijn mand staat", maar je geen zorgen, hij weet waar hij woont .

Toegevoegd na 20 minuten:
als hij vannacht niet thuiskomt, dan kan je het beste in de schemering gaan kijken buiten, onder auto's, onder/achter struiken en zachtjes roepen, niet te veel laten schrikken, voedsel doet het ook goed een schoteltje met lekker voer neerzetten vlakbij de deur op een paadje en dan moet het wel lukken !
ga gerust slapen, sommige katten mauwen als ze thuiskomen, dus laat je raam open ! en als hij mauwt, zeg dan iets tegen hem: zo jongen, ben je er weer , ben je lekker wezen stappen....... (net zo lang tot je bij de deur bent en deze ook open gedaan hebt!, zodat hij naar binnen kan komen.)
zo'n vaart zal het niet lopen, maar je weet nooit !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie hebben.vast gelijk maar zin eerste keer is best spannend hoor Haha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hou is hij, niels ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry niels, ik bedoel : hou OUD is hij ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh! Ongeveer een jaar nu. Het zal enkele dagen schelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou, dan is deze actieve jongeling gewoon de hort op, heb je een kattenluik, of moet je ze zelf binnenlaten ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf binnen laten ik heb geen mogelijkheid tot een luikje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb nog een stukje bij mijn antwoord gezet, voor het geval het nodig is ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik ga dan maar naar bed denk ik :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat je het morgen nog even weten ? en maak je niet te veel zorgen, he ? :)

Andere antwoorden (5)

Katten zien in het donker veel beter dan wij mensen, maak u dus maar geen zorgen.
Als die naar huis wilt komen zal ze zeker de weg vinden.
Maakt misschien een uitje met een vriendje :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enge vind. Ik dat hij zo lang weg is. Normaal komt hij elk uur even kijken.hoe.het.thuis is. Het is een beetje een.bange kat.
Kan ik op bed gaan? En als hij thuis komt bij een.donker.huis loopt hij dan niet weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even aan de deur met zijn voederbakje lawaai maken, komt ie niet onmiddellijk dan kan u gerust slapen gaan.
Hij blijft wel in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee de antwoorden stellen me enigszins gerust
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten kunnen in het donker net zo weinig zien als mensen.
Wat katten echter voor hebben op mensen, is dat zij slechts een zeer kleine hoeveelheid licht nodig hebben om te kunnen zien, in tegenstelling tot mensen.
Maar in het pikkedonker ziet een kat net zo min als mensen.
Kattenogen lichten met een groene of gouden glans op als er in het donker een lichtstraal op komt. Dit wordt veroorzaakt door een spiegelachtig weefsel waarmee de achterkant van het netvlies is bekleed. Dit heeft tot gevolg dat het licht wordt weerkaatst en de lichtgevoelige cellen in het netvlies extra worden gestimuleerd. Hierdoor neemt bij zwak licht het gezichtsvermogen van een kat toe.

Een kat die gewend is binnen te leven en plotseling buiten raakt, zit vaak heel dicht in de buurt - verstopt en verlamd van angst. Een kat die gewend is buiten te zijn kan weggeraakt of verjaagd zijn van het territoriumgebied (dus iets verder van huis), opgesloten zitten of gewond zijn. Op bekend terrein zal zo'n kat niet zo snel verdwalen.
Zoek vooral 's avonds en - nog beter - 's nachts. Katten komen vaak overdag niet tevoorschijn en in donker en rust wel! Een kat die erg bang is, komt misschien helemaal niet tevoorschijn. Jouw stemgeluid kan dan maken dat de kat beweegt en deze beweging is voor een goede luisteraar hoorbaar. Roep de kat zodat jouw stemgeluid hoorbaar is. Je hoeft niet hard te roepen; zacht volstaat en kan geruststellend werken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel een buiten kat gelukkig. Toch maak.ik.me.zorgen Haha
"De meeste katten hebben een goed gezichtsvermogen en kunnen goed in het donker zien, doordat zij meer staafjes dan kegeltjes in hun ogen hebben. Hierdoor kunnen ze goed waarnemen in de schemer, maar bij volkomen duisternis zien ze niets. Hun vermogen kleuren te onderscheiden is daarentegen zwak, maar katten zijn niet kleurenblind. Op de achterwand van het oog bevindt zich reflecterend weefsel (het tapetum lucidum), waardoor de ogen van een kat fonkelen in het donker. Het gezichtsveld van een kat bedraagt 285°, versus een mens 210°."

aldus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_(dier)#Zintuigen

Ik wist bovenstaande zelf ook niet. Maar met al die straatlantaarnpalen en huizen met die paar verlichte woonkamers / kamers, kan een kat prima zijn huisje weer terugvinden. Overigens vinden veel katten het fijn om een beetje te zwerven, en de omgeving te ontdekken. Je hoeft je niet druk te maken om je kat. En op je kat wachten tot ie thuiskomt hoef je ook niet te doen.

Maar als je het niet prettig vind of je maakt je snel zorgen om je kat, om welke reden dan ook, kan je je kat ook gewoon binnenhouden snachts. Dat scheelt dan een hoop kopzorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal zit hij snachts binnen. 23.00 is hij vaak terug.voor zijn eten, slaat is nooit.over
Het is best moeilijk om aan te tonen wat een kat kan zien en in welke kleur. Je ziet immers ook nooit katten en honden met een bril, want ze kunnen je niet vertellen, dat ze niet goed kunnen zien. Verder maken ze veel gebruik van hun andere zintuigen zoals hun oren (katten horen veel hogere tonen dan mensen), hun reuk en tast (snor)haren. Het kan zelfs even duren voordat je door hebt dat een kat blind is. Zien wordt in de natuur vooral gebruikt om voedsel te zoeken.

Katten kunnen beter zien in de schemering, dan wij, maar ze zien ook niets als het volstrekt donker is. Dat komt door de vorm van de pupil, het Tapetum lucidum en de hoeveelheid staafjes in het netvlies.

Om te kunnen zien heb je licht nodig, dat de ogen binnenkomt via de pupil. De grootte van de pupilopening bepaalt hoeveel licht er naar binnen kan. Als er veel licht is, worden de pupillen heel klein (bij de kat spleetjes), als er weinig licht is worden de pupillen erg groot en rond. Dat licht gaat naar het netvlies dat achter in het oog aanwezig is. Uiteindelijk komt maar ongeveer 10% van het licht uit de pupil op het netvlies terecht. Katten hebben achter hun netvlies een soort spiegellaag, waardoor het licht dat door het netvlies heen is gegaan, weer teruggekaatst wordt naar het netvlies. Zo wordt er uiteindelijk een groter deel van het invallende licht gebruikt door het netvlies. Het is wel noodzakelijk dat er licht het oog binnenkomt. In het pikkedonker kan een kat ook niet zien.

Het spiegellaagje, het Tapetum Lucidum, gaat schitteren als er licht opvalt in het donker. Mensen hebben geen extra spiegellaagje en hebben dus meer licht nodig om iets te zien.

In het netvlies zitten lichtgevoelige cellen die licht omzetten in signalen die naar de rest van de hersenen vervoerd worden. Er zijn twee soorten lichtgevoelige cellen; de staafjes en de kegeltjes. Met kegeltjes kun je gekleurd licht waarnemen en met staafjes zwart/wit en grijs. Bij katten bestaat het netvlies uit veel meer staafjes dan bij mensen. Staafjes werken vooral bij schemering en in het donker. Doordat er zoveel staafjes in het netvlies zijn, is er minder ruimte voor kegeltjes. Dat betekent dan ook dat katten waarschijnlijk minder kleuren kunnen zien. Na onderzoek van de kegeltjes die ze wel hebben, gaan we ervan uit dat ze grijs, blauw geel, maar in het bijzonder rood kunnen waarnemen.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-komt-het-dat-een-kat-goed-kan-zien-het-donker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn van nature nachtjagers.