Moet je de klonten regelmatig uit een kattenbak met klontvormend grind scheppen of beter van niet?

Ik heb zelf het idee dat je met het doorscheppen om de klonten te verwijderen, ook veel klonten opbreekt en dan roer je de nattere korrels door het overige grind dat nog helemaal droog is.
De klontvormende werking gaat daardoor snel achteruit.
Klopt dat wel? Ik zie nl alle kattenliefhebbers wel ijverig 1-2 x per dag de kattenbak scheppen.

Op het pak staat het niet duidelijk. Moet je klontvormend grind anders behandelen dan gewone kattenbak steentjes?

11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

ja, bij klontvormend grit moet je dagelijks de klonten en drolletjes uitscheppen.
dat doe je echter niet door het grit flink door te scheppen.
je tilt een zijde van de bak wat hoger, en je schudt op die manier het grit naar de andere zijde van de bak.
de klonten komen zo bloot te liggen, en je kan ze ruim opscheppen.
hetzelfde doe je met de andere zijde van de bak, en klaar ben je!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Gooit men er met de pet naar, dan zoekt het dier een schonere plek om de behoefte te doen.
(buiten de kattenbak)
Rieneke1
11 jaar geleden
ja sxiopo, wij stellen zelf ook prijs op een schoon toilet toch?
en het is maar een paar minuutjes werk.
dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, ik doe altijd doorscheppen maar dit klinkt als een veel beter idee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een programma over de ,kattenfluisteraar, gevolgd
en in die aflevering lieten ze een ,roterende, kattenbak zien. Het poep werd weliswaar verwijderd, maar de urine werd over de hele bak verspreidt. (bodem, wanden etc) Die katten deden daarom vaak hun behoeften in het hele huis. (gecontroleerd met blauwe lamp)
Na het aanschaffen van een ,normale, kattenbak was het over, en de katten tevreden. Met een schone kattenbak plassen de katten in een bepaalde hoek die men in de gaten moet houden. Kortom, gewoon eruit scheppen elke dag en niet omscheppen, anders loopt het dier in de eigen urine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt helemaal @sxiopo, die aflevering heb ik ook gezien, dat mensen zo'n bak kopen zonder na te denken..., maar ze realiseren het zich niet, denk ik !

Andere antwoorden (3)

Zodra er zich een stevige klont gevormd heeft zou je deze er direct moeten kunnen uitscheppen. Hoe langer de klont blijft liggen, des te meer tijd deze krijgt om hard te worden en des te makkelijker het zou moeten worden om deze eruit te scheppen.
Wanneer de klont tijdens het uitscheppen verpulvert of heel makkelijk breekt denk ik dat de kattenbakvulling van mindere kwaliteit is. Bovendien is de grootte van de klont mede afhankelijk van de mate waarin de korrels in staat zijn om vocht op te nemen.
Lage absorptie geeft een grote klont die makkelijker breekt. Goedkoop is ook in dat geval duurkoop, omdat je relatief veel korrels verbruikt op relatief weinig vloeistof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft toch niet alles om te scheppen? Je schept de duidelijke klonten eruit, en probeert natuurlijk om die niet open te breken. En daarbij kun je dan beter wat meer grit meenemen en indien nodig wat bijvullen dan dat je probeert om zó secuur alleen dat samengeklonterde deel eruit te scheppen dat je die klonten stuk maakt.

De echt grote en duidelijke klonten worden hier twee keer per week uitgeschept. Dus niet de hele bak doorgeschept, gewoon op het zicht en een beetje zoeken met het schepje. Na een paar keer wordt de bak te leeg en vul je wat bij, en eens in de zoveel keer even de hele bak schoonmaken. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je katten de bak gebruiken, en ook wel van het type grit in mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als een kat plast op een bak met gewone steentjes, moet je de natte steentjes verspreid over de bodem er uit scheppen.

als je de klontvormende steentjes in de bak hebt, dan is het compacter en blijft het bij elkaar.

dit is ook makkelijker schoon te houden en de bak hoeft minder vaak verschoond te worden.

klontvormend grind is "consument/klant-vriendelijker".
hoewel duurder in aankoop is het goedkoper in gebruik.
voor de kat kan het niet anders dan prettiger zijn dan de gewone steentjes.

antwoord

ja, de klonten van klontvormend grind moet je ook, bijvoorkeur
2 x daags uit de kattenbak scheppen.

Toegevoegd na 51 seconden:
en natuurlijk ook de drollen ! eruit tegelijk...