Hoe lang mag een labradorpup van 6 maanden lopen?, ben bang dat ik te lang met haar loop. Soms loop ik langer dan een uur. Is dit een risico op HD ?

Labrador teefje 6 maanden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ik heb ooit gehoord dat je met een pup 1 minuut per weekleeftijd mag lopen.
6 maanden is ong 24 weken dus 24 min -half uur
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat geldt voor een jonge pup maar ergens moet de omslag zijn dat dit niet meer van toepassing is. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/hond/puppy.html#anker3 Hier vind ik dat stukje ALLEEN bij de leeftijd tot 12 wk. Vanaf 6 mnd staat er niets meer bij.

Andere antwoorden (2)

Omdat ik me afvroeg of dat met 6 mnd nog zo is heb ik nog even verder gezocht en ik vond dit:

Kraakbeen
De botten van een jonge hond bestaan bijna nog geheel uit kraakbeen. Het meeste kraakbeen gaat over in been, maar dit proces duurt 1 a 11/2 jaar. Tijdens deze groeiperiode kan er van alles mis gaan; een verkeerde belasting of een overbelasting kan er voor zorgen dat het kraakbeen / bot op de verkeerde manier groeit. Heupdysplasie (HD) is een bekend mogelijk gevolg hiervan. Tegenwoordig zien we ook steeds meer honden met elleboogdysplasie (ED), een aandoening die ook steeds meer voor komt.

Wandelen met je hond
Uiteraard houdt u rekening met de leeftijd van uw hond. Een pup kan en mag nog niet zo ver lopen. Een aantal keren per dag 10 minuten is al meer dan genoeg.
Een jonge hond groeit als kool en zijn beendergestel en spieren worden te zwaar belast tijdens lange wandelingen. Een richtlijn is: Dat de hond per leeftijdsmaand 5 minuten mag wandelen.
Dus voor een hond van 6 maanden betekend dit : 6 x 5 minuten = 30 minuten maximaal achter elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een hond van 6 maanden mag je een flinke wandeling maken. Een uurtje lopen mag geen kwaad kunnen.
Overbelasting zit 'm vooral in springen, traplopen en (langdurig/vaak) op de achterpoten staan bij deze honden.

Als baas zijnde moet je ervoor zorgen dat de heupen niet overbelast worden, maar een gewone wandeling op vlakke stukken is prima. In de bergen, of zeer heuvelachtige gebieden, moet je de de looptijd aanpassen aangezien de heupen dan meer belast worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let erop dat de hond gewoon loopt. Als je met meerdere honden wandeld of geregelt andere honden tegenkomt, en je pup hiermee speelt, worden de heupen extra belast en zul je looptijd moeten verkorten.