Plaatselijke haaruitval op de plek van toediening van een vlooienpipet komt wel vaker voor. Het staat de werking van het middel niet in de weg en kan verder geen kwaad. Als de huid eronder er verder rustig uitziet, dan gaat het om een bijwerking waar sommige katten (en honden) wel eens last van hebben en kan je verder het product gewoon blijven gebruiken in de toekomst (mits je zelf geen problemen mee hebt dat dit dus kan gebeuren).

Is de huid eronder rood, geïrriteerd en/of verdikt o.i.d., dan gaat het om een allergische reactie. Dit is veel zeldzamer. Meestal geneest de plek vanzelf, heel soms is er medicatie van de dierenarts nodig.
Om de kat in de toekomst veilig te ontvlooien zal je dan op zoek moeten gaan naar een vlooienpipet met een andere werkzame stof. Koop niet zomaar een ander merk, maar kijk naar de kleine lettertjes en de naam van de werkzame stof. Veel producten hebben namelijk dezelfde werkzame stof.
Is je kat in zijn geheel gevoelig op de huid en reageert op verschillende producten, dan zal je de vlooienbestrijding in een andere hoek moeten gaan zoeken, per pil, injectie of vlooienband. Middelen die niet per pipet toegediend worden hebben in de meeste gevallen echter een minder brede werking (ze doden bijvoorbeeld niet de vlo, maar maken hem alleen onvruchtbaar etc.).
Laat de dierenartsassistente de verpakking van het middel dat je nu geeft eens zien en laat je adviseren in een ander middel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je een pipetje voor in de nek hebt gebruikt kan het zijn dat poes allergisch is voor het spul.
Dus kun je beter een andere manier zoeken om poes te ontvlooien.
Je kan het ook even aankijken of het weer aangroeit, dan is het niet zo erg en kun je het gewoon gebruiken.
Hou het wel goed in de gaten of het niet ernstiger is dan enkel wat haaruitval. In dat geval moet je die pipetjes niet meer gebruiken, maar op een andere manier ontvlooien.