Hoe zorg je ervoor dat een luie cavia beweegt?

Ik heb een cavia maar die slaapt alleen maar en hij is pas 1 jaar oud. Het is echt een schatje, maar hij beweegt echt maar heel weinig! Hoe zorg ik ervoor dat hij meer beweegt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat alle cavia's zo waren.
had ooit een vriendinnetje die had er echt teveel..
geen van ze was echt actief, misschien toeval hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er nog 1 erbij neemt rennen ze af en toe achter elkaar aan, maar kunnen ook heerlijk tegen elkaar aan liggen te soezen.

Het beste antwoord

Zet sowieso een cavia erbij! Cavia's zijn uitermate sociale dieren, een cavia in zijn eentje kwijnt weg.

Let wel op het geslacht: bij een zeugje kun je het beste een zeugje zetten. Twee beertjes samen wil nog wel eens fout gaan, dan is de veiligste optie om het beertje te laten castreren bij een in cavia's *gespecialiseerde* dierenarts en (na een paar weken) een zeugje erbij te zetten.

Cavia's zijn van nature géén luie dieren. Ik heb er vier, waarvan drie ook ongeveer een jaar oud. Ze rennen, springen en dollen dat het een lieve lust is.

Maar: ze moeten wel een reden hebben om te bewegen. Een tweede cavia is daarvoor de eerste voorwaarde. Een grote kooi (gewoon de grootste die je kunt vinden) die een beetje cavia-interessant is ingericht een tweede. Daag de cavia's ook uit om actief te zijn. In één van de kooien heb ik bijvoorbeeld een kartonnen pijp lopen van een plakje naar het dak van een slaaphuisje. De jongste van de twee in die kooi rent daar met veel plezier doorheen.

Omdat eten heel belangrijk voor ze is (hij krijgt toch wel onbeperkt hooi, premium brokken en grote hoeveelheden groenten? En toegevoegde vitamine C?) is eten ook heel geschikt om een spelletje van te maken.

Ik heb vandaag bijvoorbeeld groenten opgehangen in de kooi zodat het een uitdaging is erbij te komen, daar hebben ze heel veel lol mee. En een deel van het hooi ligt nu boven óp de kooi, zodat ze erbij kunnen als ze op één van de slaaphuisjes springen. Zo blijft een cavia actief.

Als je meer wilt weten over de verzorging van cavia's op een manier om ze een lek en actief leven te geven, is de site in de bron heel nuttig, ik heb er zelf veel van geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha!! Dit zou ik geschreven kunnen hebben, het enige verschil is dat wij 3 cavia's hebben, 3 vrouwtjes. Wij hebben ook een heeeeel groot hok met bergen hooi!! Ik zit regelmatig voor de kooi omdat het zo leuk is om te zien dat zij zo lekker aan het "keutelen"zijn!!
Dikke plus van mij Susy Q, ik kan ze alleen nog niet geven, geen punten genoeg :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef m namens jou en mij elocin :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dikke plus +
Ik heb ze zelf jaren gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ precies!
En inderdaad, je kan ook naar een cavia zitten staren totdat ie wat gaat doen, maar je kan zoveel leuke creatieve dingen bedenken om ze in beweging te krijgen! Dat is niet alleen voor de lichamelijke conditie heel belangrijk, ook de geestelijke.
Doe het maar, het is echt heerlijk om lekker naar je caviaS te kijken als ze lekker bezig zijn.

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat als een cavia behoefte heeft aan bewegen, dat'ie dat uit zichzelf wel doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm... Nee. Een cavia moet je zowel gelegenheid als motivatie geven.
We deden onze Cavia's met mooi weer in een ren naar buiten en dan kunnen ze plotseling heel hard rennen.
Vaak zitten ze stil uit verveling, geef ze af en toe wat speelgoed, ze zijn nogal nieuwsgierig.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.degrotecavia.nl/speelgoed.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wil je dat? Moet ie je vermaken, een plezier doen door te bewegen? En wat wil je dan dat ie doet? De horlepiep dansen?
Ik denk dat je, voor dat je het beestje aanschafte, je had moeten bedenken wat de leefgewoonten van een cavia zijn.
Inderdaad: Je hebt er niet bar veel aan. Accepteer het maar, of breng 'm naar de kinderboerderij en schaf een online verzorghondje aan; Daar moet je om de paar uur voor zorgen, ander gaat 'ie virtueel dood. Veel leuker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cavia's zijn groepsdieren, overweeg er een cavia bij te zetten, en orienteer je over hoe dit aan te pakken.
verder; laat je caafje regelmatig onder toezicht lekker los lopen in je huis.
Rieneke1
14 jaar geleden
Cavia's zijn van nature een beetje lui. Omdat ze wel de hele dag door eten ( zo'n 80 keer per dag zelfs!) worden ze ook al snel te dik om nog lekker te kunnen en willen bewegen.

Haal 'm mistens 2 keer per dag uit z'n hok om 'm wat rond te laten lopen.. dat verbeterd zijn conditie.
maar:

* Blijf altijd in de buurt en houd ze in de gaten
* Zorg voor een rustige plek waar niet teveel mensen doorlopen
* Voorkom ongewenst knagen aan meubels, snoeren en apparaten
* Zorg voor voldoende schaduw, zet ze niet in de volle zon

succes!

http://www.kleindierplaza.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=23&links=6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd een cavia er bij zetten, wij hadden ook nog 1 cavia over, ze was ook wat minder actief geworden doordat ze alleen zat, toen zijn we met haar naar de caviaopvang gegaan, daar is ze een korte tijd bij twee cavia's geplaatst om te kijken of het klikte (moeder en dochter), dat klikte geweldig!! Dus we hebben nu drie cavia's thuis! Iedere ochtend rennen ze met z'n drieën door het hok, lekker springen en dollen..
Wij blij, en de cavia opvang ook!! In principe betaal je daar niet voor de nieuwe cavia, je mag wel een donatie geven, wat we dan ook gedaan hebben, ze doen goed werk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'caviaopvang'?
Mijn hemel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is daar hemelig aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat het 'mijn hemel' is uit verbazing en treurnis dat het nodig is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies!! Het goede mens die deze opvang runt, krijgt wekelijk 40 tot 50 verwaarloosde cavia's binnen, ze lapt ze op, met hulp van de dierenarts (gratis) en geeft ze weg aan mensen die graag een cavia willen!!
Dank je suzy Q !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie van mijn vier cavia's komen ook uit de opvang, het is inderdaad ten hemel schreiend hoeveel cavia's blijkbaar bij het grof vuil gezet worden. Komen die van jou ook bij Marja's opvang in Tilburg vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, uit Hillegom, zie caviaopvanghillegom.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn cavia's komen ook uit de opvang, inderdaad SusyQ, jammer dat je geen plusjes op reacties kan geven.
Er zijn echt heel veel knaagdierenopvangen, maar wat wil je ook; cavia's en andere knaagdieren zijn een paar euro per stuk in een dierenwinkel!
Hij is depressief. Maak hem maar vrolijker. Speel met hem op de cavia manier. Geef hem aandacht en laat hem niet in een hoekje in een hokje alleen achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien moet je hem af toe lekker uit ze hok laten en los laten lopen als dat kan teminste en wat actieve speeltjes in ze kooi zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets minder eten geven en meer loopruimte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt zielig een cavia alleen. Raad ook mensen altijd aan om er 2 te nemen. Heb je een mannetje dan kan er echt een mannetje bij, als deze maar heel jong is. En altijd kijken in het begin hoe het gaat.
Vrouwtjes samen is geen probleem. Ze vinden het geweldig om samen te zijn.
Het beestje heeft uitdaging nodig. Laat het beestje los lopen, ook al poept het in huis.
Zo jong als deze is heeft ook behoefte aan meer ruimte. Als je in een flat woont kan je ook altijd een stuk gaas nemen op het balkon, zodat deze hier ook kan rennen.

Bedenk ook een zieke cavia is niet actief maar zijn monsters in het verbergen van ziekte.

Zoek gewoon een leuk maatje erbij (neem er aub 1 uit de caviaopvang waar vele jonkies worden gedropt) of de kinderboerderij. Een lekker groot hok. Zorg dat je er een plat stuk hout of steen inlegt zet hier het eten en drinken op, zodat deze er in ieder geval moet ophuppelen. Maar dat deze zich niet kan bezeren. Je hebt ook opstapjes met een holletje erin, het gevaar hiervan is dat ze hier dan vaak in zitten en er bijna niet uit willen komen, alleen voor lekker eten.

Even een extra opmerking geef iedere dag een vitamine C tabletje, deze vinden ze heerlijk want in het goedkope voer van de dierenwinkel zit bijna niets in. Rode paprika zit ook erg veel vitamine C in. Maar cavia's hebben dit echt nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt van de vitamine C! Dat kan niet genoeg gezegd worden, het wordt vaak zó onderschat. Om genoeg binnen te krijgen, moet een cavia eigenlijk én premium voer (Supreme en Hope Farms maken goed voer), én grote hoeveelheden verse groenten (niet zomaar het buitenste blaadje van de witlof, gewoon de hele witlof) én toegevoegde vitamine C krijgen. Die van ons eten met zijn vieren regelmatig meer groenten op een dag dan wij met zijn tweeën. En dat terwijl wij vegetariërs zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen hebben ze het bij jou ook goed. Toen wij ze nog hadden kocht ik altijd extra groente voor ze. Zodat ze iedere dag vers eten hadden en dan het andere voer en vers drinkwater. Ik kon de koelkast amper open maken of ze begonnen al te fluiten/piepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk is dat hè? En dan de beestjes die naar je toe komen rennen als je naar de kooi toe komt. Het klopt trouwens wat je zegt dat twee mannetjes wel bij elkaar kunnen. Het is alleen een iets groter risico. Wij zijn begonnen met één volwassen beertje en twee beertjes net uit het nest, die in de opvang al kennis met elkaar hadden gemaakt. Wat bleek: het volwassen beertje vindt het allemaal prima, die houdt wel van wat berengezelschap, maar toen de twee kleintjes begonnen te puberen, ging het mis tussen die twee. De kleinste wilde per se dominant zijn, en omdat hij niet van ophouden wist, kreeg hij telkens klappen van zijn broertje. Toen hebben we hem dus apart moeten zetten. Allemaal goedgekomen hoor, die kleinste is mooi groot en sterk gegroeid én heeft (gecastreerd en wel) het nu heel erg naar zijn zin met zijn eigen vriendinnetje. Maar dit soort gevallen zijn de reden dat ik mensen met één cavia meestal niet aanraad om twee beertjes bij elkaar te zetten. Het is namelijk altijd de vraag of ze bereid zijn voorzieningen te treffen als het *niet* goed gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot welke leeftijd kun je er nog een cavia bij zetten??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn cavia krijgt speciale druppeltjes vitamine c in z'n drinken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste volwassen cavia's kan er 1 bij. Bij vrouwtjes kan je er rustig een volwassen vrouwtje bijzetten. Heb je een man (beertje) dan kan er nog een beertje bij. Meestal gaan deze weg als ze 6 weken oud zijn. Maar zet er geen bij van 2 of 3 maanden. Dus echt zo jong mogelijk. Speciale vitamine druppels in zijn drinken verdampen. Vergelijk als je zelf een vitamine buistablet neemt en gelijk gaat drinken. Als je deze een kwartier laat staan is de werking veel minder. En de smaak ook. Vitamine C tabletjes zijn niet duur en leg je in het voerbakje neer. Je ziet vanzelf wanneer deze op is. Later kan je deze uit je hand voeren en eten ze bij wijze van spreke je hand erbij op zo lekker gaan ze deze vinden. Je kent ze vast wel die kleine gele pilletjes. Als je er 1 bij neemt haal er dan 1 bij de caviaopvang of kinderboerderij maar niet bij een handelaar i.v.m ziekte. Om een leuke indruk te krijgen van een caviaopvang www.caviaopvangcarla.nl Alles wat er op haar site staat en hoe ze er mee omgaat is geen woord van gelogen.