Waarom knorren mopshonden?

Een vriend van mij heeft een mopshondje die 24/7 knort en elke keer als ze loopt hoor je ook dat ze in 1 keer heel veel lucht door haar neus laat komen, hetzelfde geluid dat als wij heel snel door onze neus inademen. Dit heeft met de luchtwegen te maken toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat komt door het zogenaamde BOS syndroom wat uit een aantal componenten bestaat waaronder te kleine neusopeningen: Doordat de neusgaten van deze hondjes als het ware dichtgedrukt worden is het alsof uw hond door een rietje moet ademhalen. Dit verklaard tevens het snurkende geluid of knorren wat deze honden vaak doen. Bij een normale luchtpassage door de neus behoor je geen geluid te horen.

Wat is het BOS syndroom
Het Brachycephalic airway Obstructive Syndrome, ofwel BOS, is een moeilijke benaming voor een anatomisch probleem van de voorste luchtwegen dat we met name zien bij de kortsnuitige (ook wel brachycephale) rassen zoals Engelse Bulldog, Franse Bulldog, Boston Terriërs, Mopshonden etc.