Ik heb een veel te jonge kitten in huis...hoe kan ik hem het beste verzorgen en wordt het een probleemkat?

Helaas heb ik een veel te jonge kitten in huis..hij weegt 700 gram en heeft nog blauwe ogen.
Ik vind het heel erg en hij miauwt zo zielig. of is dat normaal
Hij eet en drinkt wel goed.je hoort vaak dat ze op deze manier gedragsproblemen krijgen. is dat altijd zo?
En als ik aan het werk ben is hij alleen :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

neem eens contact op met het plaatselijk asiel, en kijk of hij tijdelijk bij een opvanggezin met meerder kleintjes geplaatst kan worden tot hij wat ouder is.
zeker omdat je ook nog werkt zou dat een goede oplossing zijn.

als je niet goed weet wat je doet zou het heel goed een probleemkatje kunnen worden.
zo tussen de 8 en de 13 weken leert een kitten enorm veel van moepoes en nestgenootjes.
vooral wat betreft grenzen herkennen en respecteren.
ik raad je aan om je goed in te lezen wat betreft het gedrag van katten, en daar naar te handelen.
straf het katje in ieder geval nooit, dat is niet de manier om een kat op te voeden.
en speel met van alles, maar niet met de handen.
handen zijn niet om mee te spelen, maar om mee te aaien.

overweeg een iets ouder katje erbij te nemen.
zo krijgt je kat de kans om kat-sociaal te worden en te blijven, en is hij niet veroordeeld tot een leven als solitaire kat.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje voor rieneke, groetjes van een poezenliefhebster :))
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt zazou! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compliment Rieneke en Zazou,ben zelf ook een poezenliefhebster .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ! hoelang mag deze situatie duren voordat het complicaties/ziekte oplevert i.v.m. te weinig voeding?
Rieneke1
11 jaar geleden
jodokus, een katje van een week of 7 eet zelfstandig.
eventueel zou vs nog een flesje kittenmelk kunnen geven,
maar de voeding is het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dacht dat dit óók een probleem was, rieneke, niet HET probleem...:)
Rieneke1
11 jaar geleden
nee hoor, vs stelde ook de vraag of ze het katje niet te veel te eten geeft, en ik heb aangegeven dat het kitten onbeperkt mag eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sleutelwoord hier is wat je al eerder antwoordde: zelfstandig !
heb nog nooit een nest gehad, wil dat ook graag zo houden, weet zeker dat ik alle kittens dan zelf houd...:)
Rieneke1
11 jaar geleden
meestal gaan kittens van 3.5 a 4 weken al zelfstandig eten, al is het een heel geklieder omdat ze door hun eten heenlopen :) heb 1x een nestje gehad van miepje.
zoontjes daantje en karel heb ik gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kun je dan niet beter een kruising tussen een kippenren en een zwembad als nest voor ze maken ? :) dus je begrijpt wat ik bedoelde over ´alle kittens dan zelf houd´.... - tenzij miepje 6 kindjes kreeg, in dat geval heb jij je nog ingehouden ! ;D
Moederloze kittens grootbrengen.
Als kittens nog erg jong zijn, dan willen we er natuurlijk voor zorgen dat ze uitgroeien tot sterke en gezonde katten. Deze richtlijnen geven u een steuntje in de rug, wanneer u te maken krijgt met hele jonge kittens.
Zie bijgevoegde link en je krijgt veel informatie.
Succes met het kleintje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij google zoekt op 'verzorgen moederlozen kittens' dan vind je veel sites met informatie.
Hier is er eentje:
http://www.zwerfkat.com/index.php?DocID=40
Ze hebben blijkbaar veel slaap nodig en een doos met warme en zachte doeken/knuffels, om het gebrek aan een moeder te compenseren.
Hier staat ook precies wat voor soort voeding je ze moet geven, dit ligt namelijk aan hoe oud het katje is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blauwe ogen betekenen dat het kitten waarschijnlijk jonger is dan 7 weken.
Qua gewicht zou het kitten wel 6/7 weken kunnen zijn.
Heeft de dierenarts hier al wat over gezegd?

Kittens worden het beste gescheiden van de mama en broertjes en zusjes na 12 weken.
Honden die leren hun tweede socialisatieperiode liefst bij hun nieuwe eigenaar, maar katten leren dan (8-16 weken)dit juist van medekatten. Zo leren ze bijv. dat nageltjes en bijten pijn doen.

Er zijn organisaties die moederpoezen hebben voor dit doel.
Helaas nemen die maar op tot 5 weken: http://www.kittenopvang-moederloos.nl/Grootbrengen_kittens.html

Of je kat een probleemkat wordt, daar kan je helaas geen uitspraak over doen, want het verschilt per kat.
Speel niet teveel met je vingers, maar leer duidelijk dat mensen handen e.d. geen speelgoed zijn.
Een mens kan helaas niet echt de rol van mamapoes op zich nemen. Dat is de reden dat de katjes tot 12 weken moeten blijven...

Dus verder is het helaas hopen .... succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
De tip om er een wat ouder gesocialiseerd kitten bij te zetten is een hele goede.
Zo heeft het kitten een goed voorbeeld om van te leren.