Waarom likt een hond de tranen uit je ogen weg?

Hallo
Op mijn 17de had ik een nare ervaring bij niemand van de famillie kon ik terecht om steun of troost thuis kon ik er zelfs met mijn mama toen niet over praten ik had enorm veel verdriet daarrond we hadden toen ook 3 honden een schotse collie een sheltie en een labrador mix dobberman op een dag probeerde ik nog eens met m'n mama te praten ze wou er toen niets over weten met al de tranen vandien begon ik al afscheid te nemen ik had al en hele boel brieven geschreven en als laatste ging ik naar onze honden toe toen ik bij onze blacky aankwam (labrador mix dobberman) die altijd op de zetel lag te slapen in de vorm van een donut zag hij me niet aan komen op dat moment ik viel op mijn knieen voor hem neer zelfs daar reageede hij niet op wel reageerde hij op het moment er een traan vanuit mijn rechter oog op zijn poot viel hij tilde z'n kop op snuffelde aan mijn gezicht en likte mijn tranen weg ik zit nog alttijd met het gedacht dat hij en hij alleen me toen getroost heeft of zoiets volgens mijn mama was hij gek van het zout maar wat is er eigelijk gebeurd wat heeft de hond in die tijd ermee willen bedoelen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie vraag. Heb je een +1 gegeven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden kunnen verdriet wel degelijk aanvoelen, en ook zonder woorden kunnen ze je troosten. En hun liefde is ook altijd oprecht, ze veinzen nooit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ze zijn wel eerlijk he

Het beste antwoord

Honden (en vele andere dieren) voelen aan wanneer jij verdriet hebt. Waarom? Dat weet ik ook niet precies uit te leggen. Hetzelfde als dat jij blij doet tegen een hond. drie tegen één dat de hond begint te kwispelen en lekker wilt spelen. Dus blijkbaar probeert hij jou te troosten. Veel mensen geloven dat niet, maar ik geloof toch dat vele dieren ons begrijpen. En nog een tip, je kunt altijd hulp zoeken bij mensen waar je wél gehoord wordt. Ik heb namelijk in hetzelfde soort schuitje gezeten. Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel weet je ondertussen is het zaakje wel uitgeklaard kunnen worden. Al heeft er wel eerst 30 jaar moeten overgaan. Beter laat dan nooit dan maar zeker?

Andere antwoorden (4)

Tranen zijn vaak zoutig, en een hond vindt dat lekker. Daarnaast is het helemaal niet uitgesloten dat ie toen doorkreeg dat jij verdrietig was en je op die manier probeerde te steunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig las ik gisteren een stuk in de krant waarin bleek dat honden een gevoel voor "empathie" hebben. Ze ruiken wat je voelt en doen dan het meest adequate. Met name als je tot "hun roedel" behoort, doen ze dit. Zo geeuwt een hond als jij ook geeuwt. Honden kunnen niet praten maar ze kunnen wel degelijk communiceren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze kunnen comuniceren daar ben ik wel van op de hoogte ik vraag me alleen af hoe zij ons verdriet zien /aanvoelen en weten ze dan ook op dat moment dat het verdriet is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik ook in de tijd meemaakte daardoor geraakte ik me er van bewust dat ze kunen communiceren is dat ik eens een bedankje kreeg van 1 van onze honden dat was toen de schotse collie ik stond op dat moment aan de deur bij ons in de living omdat ik stemmen hoorde in de gang achter me hoorde ik een klaagelijk janken ik draaide me om en zag dat Tina met haar voorpoot verstrikt zat in haar kraag ik ging naar haar toe haalde de poot eruit zette hem terug naast de andere en ze likte mijn helpende hand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
k`heb dat stukje ook gelezen best interessant.
Een hond zal niet echt weten dat je verdriet hebt, maar hij voelt wel aan dat er iets aan de hand is. Doordat hij bij het snuffelen zout rook, zal hij dit hebben opgelikt, omdat de meeste honden wel van de smaak van zout houden.

Zodra een hond merkt dat je anders doet of bent dan hij gewend is, zal hij reageren als het een hond is die zijn baas en/of huisgenoten respecteert. Ook al zal hij niet weten wat er aan de hand is, hij reageert op je.
Ben je een keer ziek of niet lekker, blijft hij/zij bij je in de buurt. Mijn hond kwam dan altijd bij mij zitten en legde zijn kop op mijn knieën, ook al stond het baasje klaar met de riem om hem uit te laten, omdat het zijn tijd was.
Normaliter stond hij al bij de deur te kwispelen als hij de riem al hoorde! Het baasje moest hem dan echt meetrekken als ik eens een keer niet lekker was.

Ook als je op reis wilt gaan, zal een hond onrustig gedrag vertonen, want hij voelt dat er iets gaat gebeuren.
Een hond let veel op signalen die je onbewust vaak uitzendt naar hem/haar. Jouw hond zal dus echt wel hebben aangevoeld dat je steun nodig had. Vooral omdat je dat misschien onbewust hebt laten weten bijv. doordat je zijn aanwezigheid dicht bij je had gezocht. Je dook namelijk op je knieën bij hem. Hij voelde daardoor een bepaalde energie van jou afstralen op hem die hem attent op je maakte. Soms gaan ze daardoor zelfs contact houden door hun kop op je schouder of been of whatever te leggen. Voor jouw gevoel geeft dit troost. Voor hen is het een signaal dat ze je daarmee helpen, of bij je willen zijn. Als jij je er getroost door voelde, dan heeft hij jou getroost en laat jouw moeder maar denken wat zij denken wil. Niet alle honden likken in het gezicht, zelfs niet bij tranen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord op deze mooie vraag!!! Dikke + !
een hond heeft wel degelijk in de gaten wanneer je verdriet hebt over iets.
zo gaat een hond bijvoorbeeld bij de dood van een familie lid ook door een rouw periode heen.

dat ze het zout wat in je tranen zit lekker vinden is zo maar ik denk dat in dit geval je hond gewoon in de gaten heeft gehad dat je niet lekker in je vel zat.
het likken van het gezicht en de oren is een vorm van troost (bij verdriet) en goedmaking (na een ruzie onder roedelleden) bij honden en ook wolven.
het is natuurlijk gedrag om elkaar bij te staan wanneer het moeilijk is. alleen overleef je het niet in de natuur, samen wel.