Hoe krijg ik mijn konijn weer aan het eten na ziekte?

Hij is héél ziek geweest met hele hoge koorts. Koorts is iets gezakt maar om goed aan te sterken moet hij weer gaan eten en dat doet hij niet. Ben wel aan 't dwangvoeren maar is ook weer stress voor 'm en wil 'm zo graag stimuleren om zelf weer te gaan eten. Weet iemand tips of trucjes hiervoor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Dwang voeren is echt even de enige optie om een konijn in een geval als dit weer aan het eten te krijgen, hoe zielig het ook is en als dat lukt hoeft het ook helemaal niet zo lang te duren.

Konijnen MOETEN eten en als ze hun lievelings hapjes niet nemen (dat heb je vast al geprobeerd) is het echt het enige.

Ik heb het zelf bij een cavia moeten doen en ik moet zeggen dat de stress bij het beest na een paar keer minder werd. Stevig vasthouden en op een gegeven moment leggen ze zich er bij neer en laten je begaan.

Sterkte

Toegevoegd na 11 minuten:
De tip is wat mij betreft dus nu even NIET te veel andere dingen proberen, beesten zijn ook niet gek, als je bij zijn hok verschijnt (al is het met een lekker hapje) denkt hij, o jé, ik moet weer wat, daar is ze weer.....

Zorg dat er natuurlijk eten in het hok ligt voor als hij besluit zelf te eten, vooral hooi, brokjes en evt iets lekkers.

Maar verder kordaat en strak volgens de klok voeren.
amigo
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, duidelijk antwoord. Ik hoop dat het geen weken gaat duren. Heb er net aardig wat ingekregen, de komende 3 uur heeft hij weer rust!
amigo
11 jaar geleden
hoe lang durf ik niet stellig te zeggen maar wel dat het eerder dagen dan weken zou moeten zijn.
zie de links die ik nog vond, daar staat in: tot hij weer goede keutels krijgt http://dierenkliniek-leuven.com/web/index.php?option=com_content&task=view&id=88&Itemid=2 en hier nog een linkje naar een konijnenforum is misschien ook leuk om te lezen
http://www.konijnenforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=11429
Geef je konijn witlof, appel, wortel, kruidentakje (tijm, peterselie, lavendel, rozemarijn, melisse) hard brood, sommige konijn lopen hard voor vers gras. Ik ga er van uit dat je zelf weet waar je konijn van houdt, biedt dat aan. Ook helpt het misschien om je konijn uit zijn hok te halen en mee te nemen (heel even) naar de plek waar je met hem speelt, of (eventueel gewikkeld in een handdoek) mee neemt naar buiten voor een paar minuutjes. Als konijn het niet meer zien zitten willen ze geen eten meer, maar als jij kunt laten zien dat jij wel wilt zijn er konijnen die wel weer beginnen met eten. Verwennen is het devies.

Een van onze konijnen is 10 jaar en heeft een paar van dit soort 'geintjes' gehad. Ik ben hier heel hard in, ik voer drie dagen onder dwang en bied tegelijkertijd al het lekkers aan dat het konijn normaliter als extraatje krijgt. Eet het konijn dan nog niet dan nemen we afscheid en laten het konijn inslapen. Ook voor een konijn komt de tijd dat ze niet meer willen en moeten we ze laten gaan. Ik weet dat dit niet de optie is die je wilt horen, maar ik denk dat je voor jezelf en je konijn moet beslissen wanneer het genoeg is geweest. Ik hoop dat je konijn weer gaat eten ( en dat hij heel oud mag worden!), succes en sterkte!