Die parasiet die katten hebben, en die gevaarlijk is voor zwangere vrouwen, hebben binnenkatten die ook?

Of lopen ze die buiten op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.6K
Ivana
11 jaar geleden
Al zou de kans op besmetting maar een duizendste procent bedragen, dan zou ik het verschonen van de kattenbak aan anderen overlaten, als ik zwanger was.
Er wordt door doktoren duidelijk gewezen op gevaar voor zwangeren, waarom zou je dan het risico nemen.
Als hier gewezen wordt op het feit dat ook binnenkatten besmet kunnen zijn......
j5m
11 jaar geleden
Enorm goed je handen wassen anders laat het over aan iemand die niet zwanger is.
De gezondheid van jou en je kind zijn te belangrijk.

Antwoorden (5)

jij bedoelt toxoplasmose.
het gevaar valt wel mee, katten scheiden het maar een paar weken uit, en de besmetting ontstaat pas na twee of drie dagen.
verschoon je de bak elke dag goed, dan loop je dus geen risico.
veel meer risico loop je door het eten van besmet vlees of besmette groente.
binnenkatten kunnen het ook krijgen, maar minder vaak dan buitenkatten.
Rieneke1
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Ik had begrepen dat je het JUIST van de kattenbak kunt krijgen. Misschien is het dus beter om te zeggen "Laat je de bak elke dag goed verschonen..." :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of van die huishoudhandschoenen aantrekken als je niemand hebt die het kan of wil doen.
Rieneke1
11 jaar geleden
bamibal, misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
ontlasting van een kat die toxo uitscheidt, wordt pas na twee tot drie dagen besmettelijk.
verse ontlasting opruimen kan dus geen kwaad.
uiteraard kan het geen kwaad als iemand anders dit werkje opknapt als je je er toch onzeker bij voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb een zwangere buurvrouw gehad die alleen maar met grote dikke huishoudhandschoenen de kattenbak wilde schoonmaken. Zij nam geen enkel risico en het ging om binnenkatten ...;)
De kans daarop is kleiner dan bij buitenkatten, maar niet uitgesloten. Overigens kun je toxoplasmose ook op andere manieren oplopen, bijvoorbeeld door in de tuin te werken (waar zwerfkatten kunnen poepen).

In de link zie je hoe je toxoplasmose zo goed mogelijk kunt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toxoplasmose is een infectie die ontstaat door een parasiet. Deze parasiet is met het blote oog niet te zien. Echt ziek wordt je niet van toxoplasmose. Je kunt wel klachten krijgen als koorts, een gevoel van lusteloosheid en opgezette klieren. Wanneer je eenmaal toxoplasmose hebt gehad, dan kan je het niet meer krijgen. Het lichaam heeft dan antistoffen gevormd tegen de parasiet. Veel mensen hebben toxoplasmose al eens meegemaakt, zonder dat ze dit zelf hebben gemerkt. Toch blijkt dat ongeveer 45 procent van de zwangere vrouwen geen antistoffen heeft tegen toxoplasmose.

Wanneer de moeder vlak voor óf tijdens de zwangerschap toxoplasmose heeft, kan de baby de infectie ook krijgen via de placenta. In tegenstelling tot de zwangere vrouw, loopt de baby wel degelijk gevaar. De baby kan ernstige afwijkingen krijgen, bijvoorbeeld aan het zenuwstelsel (waterhoofd) en aan de ogen (het kan blind worden). Vaak komen de problemen pas later tot uiting. Veel problemen met de ogen komen bijvoorbeeld pas later naar voren. De kans op een infectie bij de baby en het optreden van een aangeboren aandoening, hangt af van de duur van de zwangerschap. Aangeboren toxoplasmose komt voor bij 1 op de 1000 zwangerschappen. Lang niet altijd wordt de parasiet door de zwangere vrouw op de baby overgedragen. Mocht de zwangere vrouw een ernstige toxoplasmose-infectie hebben, dan kunnen medicijnen helpen. Het is wel belangrijk dat de infectie zo snel mogelijk wordt ontdekt.

Het is vrij bekend dat de kat de 'gastheer' is van deze parasiet. Via de uitwerpselen verspreidt de parasiet zich. Dit gebeurt in het bijzonder door jonge katten. De mens raakt besmet via de mond. Als je eerst gaat werken in de tuin of de kattenbak verschoont, zonder daarna je handen te wassen, geef je de parasiet de gelegenheid om in je lichaam te komen. Toxoplasmose kan je ook oplopen door het eten van besmet koeien- schapen- of varkensvlees, dat niet goed is doorgebakken. Je krijgt geen toxoplasmose door katten of vee aan te raken.
..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat een binnenkat toxoplasmose over zou brengen is absoluut kleiner, maar het is niet uitgesloten.

De parasiet nestelt in de dunne darm van de kat. De uitwerpselen kunnen dus besmet zijn, de kat zelf is niet gevaarlijk, of in elk geval veel minder. Op tijd de kattenbak verschonen helpt ook om te voorkomen dat de besmetting overgebracht kan worden, liefst verschoon je hem dagelijks (het duurt namelijk 1-5 dagen voordat de infectie overgebracht kan worden). Alleen zou ik dat als je zwanger bent lekker aan iemand anders overlaten, hoe vers de drolletjes ook zijn.

Als je de infectie al eerder heb doorgemaakt (en als je niet zwanger bent of een zeer verzwakt immuunsysteem hebt, is het verder niet schadelijk voor de mens) dan ben je er immuun voor en loopt je kindje geen gevaar. Als dit niet het geval is, dus als je niet zeker weet dat je er eerder mee in aanraking bent geweest en je hier ook niet op getest bent (kan dmv bloedonderzoek) moet je ervoor zorgen dat je niet in contact komt met de uitwerpselen van de kat (en dat je geen rauw vlees eet, etc.) Dus draag handschoenen bij het tuinieren, laat de kattenbak door een ander verschonen en dus liefst dagelijks, en was je handen goed als je de kat geknuffeld en geaaid hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel binnenkatten minder vaak drager zijn van Toxoplasmose, kunnen ook zij Toxoplasmose overbrengen op de eigenaar. 32% van de binnenkatten heeft Toxoplasmose, tegen 47% van de buitenkatten. Redenen waardoor binnenkatten toch besmet zijn: onder andere het voeren van rauw vlees, het eten van muizen die ze in huis vangen
en besmetting met oöcysten die de eigenaar en/of de hond ‘meeneemt’ naar huis. Denk
bijvoorbeeld ook aan de deurmat.

De eitjes (oöcysten) van de protozoaire parasiet Toxoplasma gondii worden door de kat
gemiddeld eenmaal in zijn leven gedurende twee tot drie weken uitgescheiden, wanneer
dit dier zichzelf heeft besmet met weefselcysten (uit een prooidier). Het betreft dan katten
met een gemiddelde leeftijd van een 4 tot 6 maanden. Ongeveer de helft van de totale
kattenpopulatie in Nederland is besmet. De oöcysten zijn in de omgeving (tuin) erg
resistent en kunnen zo tussengastheren, zoals voedselproducerende dieren, vogels en
knaagdieren, besmetten waarin ze zich vermenigvuldigen en uiteindelijk weefselcysten
vormen. De mens besmet zich door opname van eitjes bij tuinieren of ander grondcontact
(potgrond, ongewassen groenten) of door opname van besmet, onvoldoende verhit vlees.
Bij de zwangere vrouw zijn de gevolgen het ernstigste voor de ongeboren vrucht.
Uit onderzoek blijkt dat 30-63% van toxoplasmose bij zwangere vrouwen valt toe te
schrijven aan besmetting via het eten van vlees. Daarnaast 6-17% door grondcontact en
van 14-49% is de oorzaak onbekend, maar hierbij wordt gedacht aan reizen naar het
buitenland, pica en opname van ongewassen groenten