Waarom heet een keeshondje een keeshondje?

Waarom niet Erikhondje of Leonardohondje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag eens aan je moeder waarom ze jou nico hebben genoemd en geen Erik of Leonardo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal zo gelijk even doen :D

Het beste antwoord

In Nederland werd het ras in de 18e eeuw het symbool van de Patriotten, en hij stond tegenover de mopshond van hun Orangistische tegenstanders. Verondersteld wordt dat de naam keeshond afgeleid is van die van de patriot Cornelis (Kees) de Gijselaar. In ieder geval werden de Patriotten ook als Kezen betiteld.

Toegevoegd na 18 minuten:
NB. Orangistisch is Oranjegezindheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Dit vind ik nou een heel leuk en verhelderend antwoord.
+1

Andere antwoorden (4)

schipperskees
hondenras; grote grijze keeshond. Vroeger een vrij populaire scheepshond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jep, alles voor de punten..........bah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bla -1
De Nederlandse Keeshond vindt zijn oorsprong, bij de Turf-en moerashonden.
In Zwitserland zijn fossiele resten gevonden van deze honden, ze dateren uit
plus minus 4000 jaar voor Christus. De zelfde resten zijn ook gevonden in Noord-
en Zuid Europa.

In de vroege middeleeuwen, kun je de Keeshond vinden op de stempel van de
stad Amsterdam (Sigillum Oppidi Amstelodamensis). Deze stempel kun je zien in
de bibliotheek van de Yale University, New Haven, V.S.. Op deze stempel zie je
een Keeshond afgebeeld, die nieuwsgierig over de reling van een boot aan het kijken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
+1 Dit is toch ook een goed antwoord? Bij de bronvermelding lees je ook hoe het beest aan zijn naam komt, dus waarom nou een minteken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben gewend maar maar geen zorgen over.
Bedankt voor je plus.
gr
Dat komt omdat hij niet graag erikt of leonardoot,maar wel graag ...precies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beestje moet een naam hebben. Keeshond is de naam van de hond van Kees.