Hoe komt het dat de hondenmand van mijn hond steeds nat en vochtig is? (zie uitleg)

Mijn hond (oude Maltezer van bijna 15 jaar) heeft onderstaande hondenmand. Telkens als hij er een poosje in heeft gelegen komt er een vochtige plek onder de mand op de grond. Nu leggen we er een matje onder, maar nu wordt de mand van binnen ook vochtig. Het stinkt nogal. Nu mijn vraag: waar komt dit vocht vandaan? Een hond zweet niet en het is ook geen urine. Mijn hond kwijlt ook niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Bij heel oude honden, en daar hoort de jouwe zo langzamerhand bij, werkt de sluitspier niet helemaal correct meer. Dat kan komen door een lichamelijke ouderdom, het kan ook zijn dat hij enigzins dement aan het worden is. Dan geven de hersenen de sluitsignalen niet meer af.

De urine zal dan druppelsgewijs in de mand terechtkomen. Je kunt dit opvangen door de hond pillen te laten voorschrijven door de dierenarts, wat soms helpt, of je kan een incontinentie-onderlegger in de mand leggen. Die vervang je dan naar behoefte. Dan voorkom je de stank in huis. De hond kan er verder niets aan doen en boos worden heeft dus ook geen enkele zin. Waarschijnlijk wordt je ook niet boos, maar ik meld het maar even.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is inderdaad erg dement, dus dit zou best eens kunnen ja. We worden niet boos op hem hoor ;)
Ik ga het even in de gaten houden.. Bedankt in ieder geval!

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk gaat jouw hond na het drinken gelijk zijn/haar mand in en droogt daar zijn bek. Als hij/zij dat enkele keren achter elkaar doet, dan krijg je een natte plek, en het kan best zo zijn dat jouw hond vaker is gaan drinken. Let daar eens op, want dat kan ook op nierfalen duiden.
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het geen urine is ??
mijn 18 jaar oude Russell werd ook incontinent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zielig, een - geven zonder commentaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
It wasn't me...
Wat ook nog kan is dat hij zichzelf veel likt oftwel: hij denkt dat hij zich likt en likt de mand met de nodige natte consequenties.
Dit doet mijn Jackie nl. ook. Soms is de hele mand zeiknat of haar kussen vertoont een grote natte plek van het likken.
Na een tijdje zeg ik tegen mijn hond dat ze ermee moet ophouden, want het is ook nog een smerig geluid dat ze erbij maakt en dan houdt ze er wel mee op, hoewel het niet van harte is.
In de was ermee zo nu en dan is de enige remedie.

Tevens drinkt ze soms in één keer zoveel, dat als ze gaat liggen, er een golfje water naar buiten komt. Dat gaat ze dan wel als een bezetene oplikken, maar dan is toch de mand nat of haar kussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dat likken kan ook van incontinentie komen. Ze wil zichzelf dan nog wel schoonhouden, ook al lukt dat maar half. Een hond die zichzelf schoonlikt mag je eigenlijk niet verbieden, zeker niet als ze dat op haar eigen rustplaats doet. Als je vermoedt dat het obsessief gelik is mag het wel, maar dan kan je haar beter afleiden met een bot of speeltje.
Het is al een oud hondje dat misschien iets mankeert zoals bovenstaande optie's aangeven,maar het zou ook heel goed een condensplek kunnen zijn van de warmte die hij af geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, condens had ik ook al aangedacht. Maar waar komt dat dan vandaan? Honden zweten niet natuurlijk, dus.. :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Die min was trouwens niet van mij hoor!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ze weten niet,maar door de lichaamswarmte kun je condens krijgen aan de onderkant. Ik denk dat als je zijn mandje bijvoorbeeld op een roostertje legt dat een stukje van de grond is,je er geen last meer van zult hebben. Ach die min,ik heb hier een geheime minnaar.
;-))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"geheime minnaar" hahaha