Kan een kat wel gelukkig zijn in zijn eentje?

Ik krijg volgende week een jong katje maar ik zit er best wel aan te denken of het niet zielig is. Ik woon alleen(niet ruim), werk part time. Als hij groot genoeg is mag hij naar buiten.
Natuurlijk is het leuker en gezelliger voor een kat maar is het slecht als ik er maar 1 neem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Katten kennen het begrip "geluk"niet volgens mij. Maar als ze het wel kennen: mijn katten (vorige en deze) zien er niet uit of ze het niet naar de zin hebben, in hun eentje bij een mens.
Lijkt mr geen probleem dus, kat alleen.
11 jaar geleden
als je het liefst maar 1 kat wil, ga dan liever eens kijken in het asiel.
daar zitten katten die nooit gesocialiseerd zijn op andere katten, en nu niet anders meer dan alleen kunnen leven.
het zou jammer zijn als je katertje ook die kant op zou gaan, omdat hij geen katten meer om zich heen gewend is.
besef dat het een probleem kan gaan worden als je je over enkele jaren bedenkt, en er toch graag een tweede bij wil.
als je ziet hoe ze samen kunnen spelen, tegen elkaar aan kunnen slapen, elkaar likken en verzorgen, dan zie je ook dat je een enkel katje tekort doet.
je hoeft niet ruim te wonen; voor katten telt niet alleen het vloeroppervlak, maar ze gaan ook graag de hoogte in.
daar kan je handig op in springen door hogere plekjes voor ze vrij te maken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Een gewaagd antwoord, Rieneke. Ik ken verschillende kattenbezitters die uit medelijden een tweede kat namen, waarna bleek dat de dieren het totaal niet met elkaar konden vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
ja pieter, dat geef ik in mijn antwoord al aan.
als deze kleine alleen opgroeit, zal hij later de grootste moeite krijgen met een eventuele 2e kat.
als je echter twee kittens tegelijkertijd in huis haalt, dan gaat dat prima en hebben ze heel veel aan elkaar. verder kan het een probleem zijn om een nieuwe kat hoppa in de woonkamer te plempen, ook bij een kat die wel degelijk kat-sociaal is.
mensen die de nieuweling rustig en met beleid introduceren, ondervinden weinig problemen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Oh ja, ik begrijp wat je bedoelt. Een plus dus!
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt :)
In het begin kan dit wel, want dan slapen ze het overgrote deel van de dag. Maar als wat ze ouder worden gaan ze zich snel vervelen en als ze niet naar buiten kunnen/mogen (wat ook een goede optie is) is het wel zo fijn om er nog een aan te schaffen. Dit ligt wel ook aan het ras. De meeste katten worden alleen wel eenzaam.

Dus als ze naar buiten kunnen is dit zeker een oplossing. (doe ik ook, werkt geweldig en je hoeft niet nog een aan te schaffen)

Anders is het beter om er een bij te nemen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij later naar buiten mag (kan al best na 4-6 maanden) is het meestal niet zo nodig om nog een aan te schaffen (kan wel leuk zijn, maar kost ook meer (aandacht)). Maar als ze nog zo klein zijn slapen ze meer. Het naar buiten willen komt later pas.
Rieneke1
11 jaar geleden
met 4 mnd naar buiten?
ik zou de kat toch op z'n minst graag castreren voordat hij of zij naar buiten mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook. Ik ken mensen die dit niet zoveel uitmaakt en deden dit wel. Ik heb zelf ook gewacht tot na het castreren (6 mnd) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde er ook mee te zeggen dat het voorkomt dat katten met 4 maanden al naar buiten gaan. Zelf heb ik hem ook pas na het castreren naar buiten gelaten.
Helemaal niet zielig hoor.
Ik heb mijn hele leven al katten en meestal eentje.
Neem vooral een poesje die zijn aanhankelijker en lopen niet zo gauw weg.

veel plezier met ermee.