Een Degoe als huisdier, wat zijn de kosten om te beginnen, wat kosten die beestjes enz enz

Zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Wij hebben sinds een jaar Degoes en ik moet zeggen dat het heel gezellige diertjes zijn.
Ok,het is geen knuffeldier,maar je kunt ze wel leren om aangehaald te worden of op je hand te zitten.
Ik koop speciaal degoevoer bij een internet dierenwinkel,zorg dat er knabbelhooi in de kooi ligt voor de spijsvertering en om mee te spelen en geef ze af en toe wat witlof of wortel.
Niet te veel,want dat is niet goed.
Denk wel goed na over een goede kooi en klim,klauter en knaagspullen,want dat hebben ze echt nodig.
Je kunt ze niet los in huis laten lopen want ze vernielen alles waar ze hun tandjes inzetten!Ze maken ook een ontzettende troep,dus wees bereid om dagelijks te vegen/stofzuigen.
Ga aub. naar een fokker die gezonde diertjes heeft,(misschien weet de plaatselijke dierenwinkel iemand?) en laat ze checken bij de dierenarts!
Maar het allerbelangrijkste is,denk er heel goed over na voordat je een degoestelletje koopt,ze kunnen nml. niet alleen leven,dan kwijnen ze weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet doen. Een degoe is niet geschikt als huisdier. Neem liever een konijn of een cavia.

En hier nog een bron met informatie over waarom het geen geschikt huisdier is:
"De laatste jaren is de degoe een populair huisdier geworden, dat zelfs in tuincentra wordt verkocht. De nieuwbakken eigenaren beseffen zelden dat ze een dier hebben gekozen dat zich slecht aanpast aan nieuwe omstandigheden, zoals een ander klimaat en onbekend voedsel. De spijsvertering van degoes is afgestemd op een karig dieet, met optimaal gebruik van alle voedingsstoffen. Een rijk menu werkt averechts: het dier krijgt een overconsumptie aan vitaminen en mineralen.

Veel kopers zijn ook niet op de hoogte van het feit dat degoes geen suiker kunnen verdragen. Ze verwennen hun dier met stukjes fruit, met als gevolg suikerziekte en een voortijdige dood.

Degoes zijn geen knuffeldieren, ze worden nooit zo tam als cavia's. Hun behoefte om in holen te slapen brengt ze ertoe gaten te graven in elk materiaal of meubel dat daar geschikt voor is, zoals banken en stoelen. Om hun tanden kort te houden is knagen eveneens een voorwaarde, wat verdere schade aan de inboedel oplevert."

http://www.aap.nl/wat-aap-doet/huisdier/degoe.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een degoe kost 10 tot enkele 10tallen euro's.
het hok ben je 100 tot 150 euro aan kwijt.
het voer kost zo'n 6 euro per kg.
en dan natuurlijk nog hooi, bodembedekking en chinchillazand.
eventuele dierenartskosten zijn niet in te schatten van tevoren.
voor meer info zie de bron
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Jij bent de enige die echt antwoord geeft op de vraag.;)
Plus