wat te doen met een kater met gedragsproblemen ???

onze kater is erg dominant en de baas in huis. sinds onze dochter is geboren is het nog erger geworden, hij maakt dingen kapot valt het vrouwtje aan is heel erg ondeugend.
we proberen hem zo veel mogelijk aandacht te geven maar het lijkt niet genoeg te zijn. wij nijgen meer naar de kat weg te doen maar houden ook zo veel van hem dat er toch ook andere oplossingen gevonden kan worden. heeft iemand mischien een goed idee. hij is al gecastreerd en dit heeft helemaal niks geholpen moet ook wel zeggen dat we hem als kitten ook erg verwend hebben dit zal ook een oorzaak van zijn gedrag kunnen zijn maar wij willen echt weten hoe we het nu kunnen oplossen !!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

dit klinkt als een kat die zich stierlijk verveelt.
waaruit bestaat de aandacht die je geeft?
speel je dagelijks met de kater, laat je 'm goed rennen en springen?
laat je hem werken voor z'n eten, door brokjes te verstoppen, en aan te bieden in een voerbal of afgeplakte wc rol?
zoek eens op voedselverrijking.
geef je hem goed voer, en geen meuk uit de supermarkt waar hij mogelijk hyper van kan worden (kleurstoffen)?
investeer in je kat en het zal zich uitbetalen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Je schrijft dat hij heel domminant is en de baas in huis is even een vraagje van wie is dat huis? van jullie toch denk ik, En 2 een domminante kat,hond of welk dier dan ook zijn alleen domminant als wij mensen onderdanig zijn eender welk dier in huis luisterd NOOIT naar een zwakke leider en dat is niet omdat ze dat niet willen maar omdat ze dat nu eenmaal niet kunnen neem zo snel mogelijk de dommminatie van jou kater over hij leid momenteel jullie ipv jullie hem dat is trouwens hetgene dat hij wil van jullie want wanneer een dier geen leiding krijg neemt hij die zelf wel in de ogen van de kater zal de roedel waarin hij leeft uitsterven omdet er geen stabiele leider is dus moet hij dat doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je niet hoor, een hond heeft een baas, een kat heeft personeel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*cazzy, was het een hond dan had je gelijk, maar dit is een kat en zoals *Hippo al zegt: een kat heeft personeel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste jodokus52 Wil dat dan zeggen dat je zowat voor een kat moet (buigen)? Ik denk toch dat een kat ook wel correcties nodig heeft. Niet dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cazzy, een hond kan je leren dit wel dat niet, een kat is echt anders, die gaat zijn eigen gang, en als je er bij bent, dan kun je wel corrigeren maar hij doet wat hij wil! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cazzy, probeer de antwoorden/adviezen bij kattenvragen van @rieneke te volgen, die weet bijna alles over katten... als je iets wilt leren ! ;)
Katten leven niet in roedels met een hiërarchie zoals honden en kennen hele andere vormen van dominantie. In "het wild" leven huiskatten wel in groepen als er genoeg voedsel is, maar bestaan die groepen uit poezen met hun kittens. Het sociale leven van de kater bestaat uit het er op nahouden van een aantal poezen die hij wel eens bezoekt (daarom is een niet-gecastreerde kater ook geneigd dagen de hort op te zijn en soms helemaal niet meer terug te komen naar huis). Maar ondanks dat het norse beestjes lijken die meer op zichzelf zijn heeft een kat wel degelijk behoefte aan contact met soortgenoten, een uitzondering daargelaten (meestal kittens die zonder andere kittens (te vroeg) weggehaald zijn bij de moeder en nooit geleerd hebben hoe je je als kat gedraagt en waar de grenzen liggen).

Bij katten is het niet zo dat er eentje altijd en overal de baas over de ander is, maar dat bijvoorbeeld de ene de "baas" in de tuin is en de ander binnen. Maar dat kan weer snel veranderen, en hangt af van verschillende factoren en het moment. Je zou het eerder status dan dominantie kunnen noemen, maar ik denk sowieso niet dat katten dat ook op mensen toepassen.

Ik vermoed dat het hier gaat om een kat die alleen (binnen)gehouden wordt en zich inderdaad verveelt. Dat aanvallen klinkt als uitdagen tot spel. Een oplossing zou kunnen zijn, naast het bieden van voldoende lichamelijke en mentale activiteit, dat je een soortgenoot voor hem zoekt of hem naar buiten laat gaan waar hij andere katten tegenkomt.