heeft mijn kat van 40 (lengte) bij 30 cm (hoogte) met zijn 6,4 kilo een normaal gewicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Dat is moeilijk in te schatten op basis van deze gegevens.
Misschien kan je je kat vergelijken met deze afbeelding, om
te zien in welke categorie hij (of zij) valt.

(Hopelijk is de afbeelding groot genoeg...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja voor een grote grove kater kan dat best.
gewicht zegt niet alles, daar moet je niet te veel op letten.
hoe oogt hij, zeker als je er van bovenaf op kijkt?
je ziet het echt wel als je kat te dik is.

Toegevoegd na 10 uur:
voorbeeld: toen mijn nelis nog leefde, woog hij 6.3 kg, en was geen grammetje te zwaar.
moos en drop wegen beiden 4.5, en hebben een goed gewicht.
bassie weegt 5.7 en is beslist te dik.
Rieneke1
12 jaar geleden
Het is waar dat gewicht niet alles zegt, maar een kleine volwassen kat weegt al gauw 5 kilo.
Een grote volwassen kat, maatje boerderij kat, zal zeker 6 of meer kilo wegen.
Als je kritisch naar je kat kijkt, zie je of zijn vacht glanst en of hij er 'goed' uitziet !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om te kijken of je kat een gezond gewicht heeft doe je een conditiescore bij je kat.
je kijkt naar zijn ribben, achterwerk en taille.

de ribben bij je kat moet je duidelijk kunnen voelen maar niet kunnen zien.

als je naar het achterwerk van je kat kijkt ga je achter hem staan en kijk je of bij billen gelijk staan met zijn ruggengraat.
als zijn billen duidelijk boven zijn ruggengraat uitkomen dan heeft hij hier te veel vet ophoping.
als je kuiltjes aan beide kanten ziet, dan zie je meestal ook de heupbotten een beetje uitsteken.
je kat heeft dan weinig of geen vetweefsel op deze plek.

bij je kat moet de taille duidelijk aanwezig zijn.
je kunt dit het best van bovenaf bepalen.
geen taille betekent te dik.
bij te veel taille zie je meestal ook de ribben.
je kat is dan te dun.