Kan mijn konijn humeurig zijn doordat zijn "liefdespartner" (een pluchen pinguin) niet reageert op zijn avances?

Misschien een beetje een rare vraag.
Mijn konijn heeft als vriendje een pluchen pinguin gekregen. In het begin speelden ze leuk samen, het konijn sleepte de pinguin het hele hok door.

Op een gegeven moment veranderde de relatie enigszins en werd de pinguin een lustobject.
Meerdere keren per dag wordt de pinguin besprongen.

De laatste paar dagen is meneer ronduit humeurig te noemen. Het ene moment het liefste konijntje van de wereld, het volgende moment springt hij je grommend tegemoet.

Zou het probleem bij de omgang met de pinguin kunnen liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
zondag
12 jaar geleden
Leuke vraag, +. Zou best kunnen. Als de liefde niet beantwoord wordt krijgt hij de smoor in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een pluche konijn.... LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik dan beter voor een duracell konijntje kan gaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advies: Ga eens langst een website of typ onder google eens konijn in wie weet wat je nog allmaal over konijnen kan leren!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, na meer dan 20 jaar van die langoren gehad te hebben denk ik niet dat ik nog heel veel nieuwe dingen kan leren (zelfs het boek High-Five met je konijn dat vorig jaar uitkwam bevat weinig nieuws, hoewel het een fantastisch naslagwerk is voor welk eten goed en juist heel slecht is). Ik heb alleen nog nooit eerder een konijn gehad met deze afwijkende hobby.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik weet precies hoe jouw konijn zich voelt; het is mij ook weleens overkomen dat een speelkameraadje bij nader inzien helemaal nep bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien een echte geven?
mannen worden humeurig op den duur ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een konijn die hetzelfde deed. een vrouwtje bij gezet (maar dus wel eerst het mannetje laten castreren) Nu heeft hij nooit zin meer, maar als het vrouwtje zin heeft en hij niet reageert bijt ze hem. Probleem is bij ons dus alleen maar verplaatst.

Het beste antwoord

Veel mensen denken hun konijn een plezier te doen door hem/haar een pluchen knuffel te geven als 'maatje'. Een knuffel zal echter nooit als een levende soortgenoot worden gezien, omdat het immers geen enkel teken van leven vertoond en er dus geen sociale interactie is. Een pluchen knuffel kan een leuk speeltje zijn (ja, konijnen spelen!), kijk maar eens naar het bijgevoegde youtube filmpje. En pluchen knuffels worden veelvuldig 'bereden', maar dat rijgedrag vertonen konijnen ook op andere voorwerpen, zoals kussens, een kartonnen doosje etc etc. Dat wil niet zeggen dat ze het voorwerp wat ze berijden ook zien als liefdespartner' of uberhaupt als een ander levend wezen. Veel dieren vertonen dit rijgedrag, we zien het ook wel bij (ongecastreerde) katers die de kussens van de bank berijden. Maar ook bijvoorbeeld bij jonge chimpanseemannetjes die doeken, of gewoon balen hooi berijden. En van chimpansees weet men toch zeker dat zij intelligent genoeg zijn om het verschil te zien tussen een voorwerp en een levend individu.
Uit vele onderzoeken is gebleken dat konijnen veel langer gezond blijven (en minder stress hebben) als zij met minimaal 1 soortgenoot worden gehouden. Konijnen zijn GEEN solitaire dieren.
De humeurigheid van je konijn kan je dus niet toeschrijven aan het gebrek aan respons van de pinguin. Aannemelijker is dat je konijn humeurig is door gebrek aan sociale interactie met soortgenoten in het algemeen. Bovendien leiden de overmatige hormonen van een konijn, dat zich in de natuur veelvuldig voortplant, heel vaak tot frustratie, wanneer deze niet tot daadwerkelijke actie kan overgaan. Zeker aangezien het voorjaar is en alle dieren zich nu met voortplanting bezig houden. Daarom is het meestal beter voor de gezondheid om een dier waarmee je niet fokt te laten castreren.
Overigens kan je konijn ook humeurig zijn omdat hij zich beschermend opstelt tegenover zijn 'bezit' de pinguin in zijn territorium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, onmogelijk. Konijnen kennen geen stemmingen, dus die kunnen onmogelijk humeurig zijn. Pluche pinguins wel, maar daar gaat je vraag niet over.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL. Ik zal je maar snel plussen voordat de mods besluiten dat dit antwoord niet voldoet aan de richtlijnen :) (want geloof me: stemmingswisselingen komen bij konijnen zeker voor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat pluche pinguins stemmingen zouden kennen, is duidelijk een hint: dat dit hele antwoord slechts een grap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je denken Klaas? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken zat humeurige konijnen. maar geen humeurige pinguins ;-)