Is er verschil zo ja wat voor verschil tussen kattengras en gewoon gras?

Ik heb een kat met haarbalproblemen en ik lees nu net dat je kattengras hebt waarvan katten dan eten en dat het ECHT helpt tegen haarballen! Nu vraag ik mij dus af of dit gewoon weer een geldklopperij verhaal is of dat er serieus een verschil is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

gras irriteert de maag, en brengt katten er zo toe te braken.
zelf vind ik het spul wat als kattengras verkocht wordt best wel stug en scherp, en bovendien flink aan de prijs.
beter vul je een pot met potgrond, en zaai je gewoon gazonzaad.
lekker mals gras, en supergoedkoop.
bovendien gaat het veel langer mee, zeker als je zo nu en dan wat bijzaait.

af en toe wat gras knibbelen is prima, en kan geen kwaad.
als je kat echter veel last van haarballen heeft, zou ik daarnaast zeker de malt soft pasta van gimpet geven.
dat zorgt ervoor dat de haarballen er niet aan de voorkant, maar aan de achterkant uitkomen, en dat is voor zowel kat als mens wel zo prettig!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaan wel chemische middelen door het graszaad, zo ver ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip, dat kattengras is inderdaad behoorlijk aan de prijs +1
Rieneke1
12 jaar geleden
het zaad eten ze gelukkig niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord hoor. Wil nog even toevoegen dat mijn katten dat kattengras nie eens eten! Je hebt inderdaad die pasta en ook speciale brokken voor dat probleem. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke, geen idee of er ook giftige stoffen in het gras zitten, ben hier niet zeker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt graszaad met kiembevordend spul, en graszaad met een soort hulsje zodat muizen, vogels en mieren er afblijven, maar er is echt wel graszaad dat puur en alleen graszaad is, niets giftigs aan, ook niet aan het gras dat eruit groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geluk hebt, beneden woont en een tuintje hebt (!) en dan ook nog ineens gras ziet staan op een hoekje, nou dan kan ik zeggen : het zijn de kleine dingen die het doen... Mijn katten eten ook geen kattengras (gelukkig: te duur) en af en toe een hap van het gras uit de tuin prima toch ?
Wat je kunt doen is 'ergens' buiten een polletje uitgraven (hoeft echt niet veel te zijn, 't groeit als een tierelier) en als je boven woont in een lange (balkon) plantenbak zetten of gewoon in een pot natuurlijk.
Gras, welke soort of welk type dan ook, helpt niet tégen haarballen. Het enige dat tegen haarballen helpt, is de kat veel kammen/borstelen, zodat z/hij tijdens het poetsen minder haren binnen krijgt. De pasta die rieneke noemt, kan zorgen dat haren die het dier hoe dan ook toch inslikt, makkelijker uitgepoept worden.
Doe je niets, dan vormt zich een klontje haren in de maag, en dat moet er af en toe uit: meestal zie je de kat dan flink kokhalzen en geeft ie een hoop schuim op inclusief de haarbal. Gras maakt dat braken makkelijker.
Dat is het voordeel van gras - en zeker niet per se van kattengras, want dat is vaak net een vrij zacht type gras dat veel katten instinctief laten staan.
Mijn twee katten zoeken in de tuin van het beetje gras dat ik heb, steeds dezelfde pol uit, met vrij grofbladig, ruw gras. Misschien weten ze instinctief dat dat goed en/of snel werkt?
Ik zou eerst eens beginnen met die pasta, dat kost je geld maar dat werkt in elk geval. Wil je daarna je kat nog gras aanbieden, dan zou ik stiekemweg in een park aan een randje een stuk wegsnijden dat in een bloempot past, zo kun je kijken of je kat wel gras wil.
En anders kan ik je wel een beetje gemengd graszaad voor gazons toesturen, kun je het zelf zaaien ;-)