Hoe kan je het beste je kat zijn / haar buik borstelen, als je kat het niet prettig vindt om op dr rug te liggen?

Mijn (langharige) kat is heel erg in de rui en ik kan haar overal wel goed borstelen, maar haar buik dat vindt ze niet prettig en ze draait zich al snel om. Boos wordt ze niet, ze vindt het gewoon niet prettig om op haar rug te liggen en neemt vrij snel weer een andere houding aan. Nu hou ik haar vast aan haar voorpoten zodat ze rechtop staat en dan borstel ik dr buik, maar dat kan je haar eigenlijk niet aandoen, omdat het geen natuurlijke houding is en het lijkt mij ook niet goed...

Hoe kan ik haar het beste haar buik borstelen, zodat zij het ook prettig vindt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

@bigmomma27

Hoe kan je het beste je kat zijn/haar buik borstelen, als je kat het niet prettig vindt om op haar rug te liggen ?

Dat zelfde probleem had ik bij mijn Silver Tabby Pers. Prachtig, maar als je er aan begint (langharig) dan weet je : elke dag borstelen...

Eigenlijk maakte ik een soort van spelletje van 'onze' tijd samen (er waren nog 2 katers - kortharen) en inderdaad dat werd gewaardeerd, totdat je in de buurt van de buik kwam.

Bij andere katten (honden ook trouwens) is het ook een zeer gevoelige/eigen/niet publieke plek : de buik. Ik heb in al mijn kattenjaren (en hond) geleerd dat je toch wel erg vertrouwd moet zijn en worden door de (in dit geval) kat voordat je aan de buik mag komen/borstelen.

Het is ook logisch te verklaren, als wilde dieren in hun 'jungle'/buiten aangevallen worden is hun kwetsbaarste plek de buik...

Wat in mijn geval hielp was intiemer worden met deze kater, als ik hem aaide dan kwam ik, na de 'prima' plekjes uit bij de zijkant en maakte ik rondjes heel zachtjes en voorzichtig (niet ruw/ geen harde geluiden/knallen/muziek) en dat werd steeds beter verdragen.

Als dat nou niet lukt, dan kun je overwegen om de nagelknip- truck toe te passen... Een grote badhanddoek om de kat heen en dat is natuurlijk niet fijn want gevangen, maar misschien kun je zo wel in de buurt van de buik komen.
Eerlijk gezegd vind ik de handdoek alleen goed voor moeilijke nagelknip-beurten !

Advies

Zij hoeft niet op haar rug te liggen, liggend op de zij kan je er ook bij, van twee kanten, duurt iets langer, dat wel.

elke dag borstelen
een spelletje/tijd samen
intiemer worden
kroelen en ook borstelen

Succes

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedenk me ineens : ze gaat wel voor je staan en blijft bij je staan, als dat zo is, dan kan je nog makkelijker van de zijkant (heel voorzichtig) de buik losjes borstelen. probeer het maar, langzaam opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de min niet, van mij een + Vooral met langharige katten is het belangrijk om regelmatig te borstelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel Niels !

Andere antwoorden (1)

Als ik mijn kat (kortharig) op zijn buik wil kammen laat ik hem ook op zijn achterpootjes staan. Wel met zijn rug tegen mijn buik. Dan voelt het toch een beetje beschermt. Heel voorzichtig kam of borstel ik hem dan. Hij vindt het goed zo.