Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er iets wat ik kan doen aan een gestresste kat door de verbouwing?

Wij zijn onze badkamer aan het verbouwen, alles is inmiddels gesloopt en daar zijn we nu een week mee bezig geweest.

Toen we net met z'n 2en gingen kijken in de badkamer hoe nu verder, ging onze kat heel raar doen. Ze zette een hoge rug op en begon te 'grommen' en te blazen. Haar oren plat in haar nek. Uiteindelijk ben ik op m'n knieen gaan zitten en is ze heel langzaam naar mij toegekomen. Nu ligt ze naast me een beetje bij te komen.

Komt dit door de stress van de verbouwing? Ze heeft nog nooit zoiets gedaan tegen ons, wel tegen de dierenarts maar dat kon ik me wel voorstellen.
Is er iets wat ik hieraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat kan inderdaad stress zijn van de verbouwing, maar ook kan het zijn dat de badkamer er vreemd uitziet, of vreemd ruikt. Kwam je kat voor het eerst in de nieuwe badkamer, of keek ze er voor het eerst (na recente veranderingen) naar binnen? Dan is het iets 'vreemds', en nog wel iets vreemds in háár huis. Da's raar. Katten zijn gewoontedieren, als je al een stoel of bankje verzet, kunnen ze al even van slag zijn.

Ik zou gewoon afwachten, ze went er vanzelf wel aan. Zorg dat ze in elk geval toegang heeft tot de haar bekende en veilige plekjes, zodat ze kan vluchten van die enge badkamer. En laat haar af en toe langzaam, op haar eigen tempo - even de badkamer besnuffelen en bekijken. Op den duur gaat de badkamer voor haar dan ook weer bij het huis horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe net of je neus bloed maar geef haar de gelegenheid om het zelf te onderzoeken (katten lijden niet graag gezichtsverlies, dus zorg dat ze je niet ziet of hoort), binnen een week doet ze dan of die badkamer er altijd is geweest.

Toegevoegd na 4 minuten:
bloed = bloedt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is niets zo vreselijk voor een kat als een verbouwing.
vreemde mensen, geuren, harde geluiden, en dat alles met het doel hun territorium te molesteren.
koop maar gauw een feliwayverdamper of spray, zodat de kat zich nog een beetje veilig kan voelen.
zorg verder voor voldoende verstopplekjes.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Je kan misschien vanille druppels in haar nek kunnen doen onder haar hoofd, dat werkt rustgevend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vaak als je tijd vrij kunt maken: KNUFFELEN.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding