Is dit een hangend ooglid bij mij cavia?

Ze houdt dat oog kleiner dan haar andere en als in haar over dr hoofd aait houdt ze het bijna dicht. Bovendien zit er meer 'water' onderaan dat bij haar andere oog. De oogdruppels een week gebruikt en het helpt niet. Dus misschien is het een hangend ooglid? Zie de foto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohh wat een poepie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze dierenarts kan er helemaal niks mee. We zijn er met mn vorige cavia geweest ( ze was harstikke ziek) ze zei oh dat komt zeker weten goed dat hebben cavia's wel vaker. ( naar mijn moeder keek ze van ik weet niks van cavia's) nou de volgende dag was ze dood. Dus een dood beestje en 60 euro kwijt ( 45 om alleen al binnen te komen) dus die dierenarts heeft echt geen zin

Het beste antwoord

misschien heeft ze wat last van stof.
ik zag dat je zaagsel gebruikt als bodembedekker.
dit is niet verkeerd het is juist goed.
sommige mensen zetten de cavia op stro. dit is hard en prikt in hun ogen.
zaagsel kan best stoffig zijn, hierdoor kunnen de ogen van je cavia wat vochtiger worden bij de een misschien wat meer dan de ander.
probeer hem/haar eens op een lekkere dag buiten te zetten in de frisse lucht.

het oog ziet er niet verkeerd uit maar, ik zou toch de oogdruppels blijven gebruiken.
als het oog dik wordt dan zou ik je adviseren om naar een dierenarts te gaan maar, op dit moment lijkt me dat niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het als het stof zou zijm dan niet raar dat dat maar aan een oog is? En dat dr vriendinnetje het nirt heeft? Andere optie dan buitenzetten? ( we hebben maar een kooi en buiten geen gras)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige dieren zijn gevoeliger voor bepaalde stoffen dan andere dieren, en dat kan bij ogen aan de ene kant een wat heftigere reactie opleveren dan aan de andere kant. voor het buiten laten zou ik gewoon de hele kooi op een mooie dag een uurtje buiten zetten.
lekker in het zonnetje zodat ze het niet te koud krijgen.
in de zomer kun je ze het beste in de schaduw zetten dan is het warm genoeg. ik zou het oog gewoon verder in de gaten houden.
als het oog rood, dik of beide wordt is het vaak een beginnende ontsteking.
de ogen schoonmaken met afgekoeld gekookt water wil wel eens helpen maar dan alleen als ze dan ook echt vies zijn.
als je er te veel aan gaat dan kan het gaan irriteren en versnel je het process van een ontsteking.
dus verder het oog gewoon met rust laten. succes!