Wie is er verantwoordelijk als een teefje ongewild gedekt word?

Je loopt in een losloop gebied en de teef aan het einde van haar loopsheid en begint de reutjes al af te snauwen.

En dan komt er plotseling een reu uit de bosjes , grijpt haar en zij snauwt hem wel af maar hij zit er meteen op en binnen enkele seconden zitten ze al vast.

De teef is veel te oud voor jongen te krijgen dus ga je met zon dier naar de D A en hebt dan de nodige kosten

ik vraag mij af is de eigenaar van de teef verantwoordelijk , moet je maar niet op een losloopgebied komen

Of zij allebij de eigenaars verantwoordelijk want de teef heeft net zoveel recht om daar te lopen als elke andere hond

En wellicht zijn er nog meer opties

Toegevoegd na 2 uur:
even voor de duidelijkheid
dit gaat niet over mijn teef maar die vraag kwam bij me op omdat ik bijna nooit met mijn hond naar het losloop gebied ga omdat ze altijd lastig gevallen wordt door hitsige reuen ... ze ruikt altijd heel lekker schijnbaar en zodoende kan ze nooit eens lekker haar gangetje gaan zonder lastig gevallen te worden zonder al die reuen van haar af te blaffen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Summo
12 jaar geleden
Gelukkig werkt dit voor mensen niet zo........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het correcte antwooed weet ik niet maar mijn mening is dat eigenaar teed verantwoordelijk is. Ten eerste als je niet wil dat ze gedekt word vind ik dat je haar moet sterilisseren, doe je dat niet, hou haar dan op zn minst aan de lijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij dat jij de foute in dit bent, je had je teef kunnen laten steriliseren en als je dat niet doet en ze loopt los, is dat geheel op eigen risico, dan had je haar toch beter aan de lijn kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je kunt niet verwachten dat mensen in een losloopgebied een reu aangelijnd houden, dus lijkt me duidelijk bij wie de bal ligt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de bal ligt bij de reu die hebben er zelfs 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel vrij anief dat je er zo over denkt, en al helemaal niet grappig. Degene die zijn verantwoordelijkheden hier laat liggen, is de eigenaar van de hond die op deze manier problemen kan krijgen; de veel te oude teef dus, die om welke niet nader omschreven reden dan ook niet geholpen is. Het enige dat je daar van zou kunnen weerhouden zijn dunkt me de kosten, maar zo zie je dan dat goedkoop duurkoop is. Een teefje houden betekent extra risico's verantwoordelijkheden, en die schuif je niet af op een ander. Althans, niet in een losloopgebied waar het voor intacte reuen niet verboden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marleen
de teef heeft een paar keer een nestje gehad en dus niet gesteriliseerd de keuze die die de eigenaar nu heeft is om haar te laten steriliseren op 8jarige leeftijd wat veel risico's met zich meebrengt volgens de dierenarts of het zo te te laten omdat de hond nou eenmaal goed gezond is dus het gaat niet om de kosten in dit verhaal het dilemma is laten steriliseren wat risico's mee brengt
of de hond laten zoals ze nu is trouwens ik vraag me ook af als je in een losloop gebied loopt en je hond wordt door een ander hond gebeten en dan de reaktie krijg ...god dat heeft die nog nooit gedaan... wie is dan verantwoordelijk voor de d. a kosten
Ivana
12 jaar geleden
Wat jij in je toevoeging schrijft is een heel ander verhaal. Sommige teven zijn inderdaad heel aantrekkelijk voor reuen, maar dat lastig vallen waar jij het over hebt, valt buiten de drang om te dekken.
Sommige honden trekken elkaar aan. Dat hoeft niet altijd wederzijds te zijn. In deze heeft de teef altijd het laatste woord. Als een reu zonder te willen of te kunnen dekken opdringerig is, is het altijd de teef die bepaalt of er op enigerlei wijze contact gelegd wordt. Snauwt ze de reu af, dan is het over. Zij heeft het laatste woord (ook bij dekking trouwens).
Dit kan dus ook gebeuren met gecastreerde teven die niet meer sexueel aantrekkelijk zijn voor een reu.
Ik loop niet om voor opdringerige reuen. Mijn teef is gecastreerd en vertelt zelf wel of ze van opdringerigheid gediend is. Zij is altijd los van de lijn en regelt haar eigen zaakjes (zolang ik er mee accoord ga natuurlijk).

Het beste antwoord

De gewiekstheid en de snelheid waarmee een loslopende teef een reu scoort is haast niet te geloven, wij hebben jaren een caitntje met CMO gehad, waardoor ze zeer klein bleef en nauwelijks kon lopen.
Toen ze al 8 jaar oud was (voor een hondje met deze aandoening haast een record) was ze loops en nam de benen.
Ik kon haar niet eens bijhouden en madammeke zat al vast aan een reutje (letterlijk).
Direct daarna naar de DA gegaan , mornin-afsterpilletje en klaar was kees, ik bedoel Brenda (had haar beter Gremil kunnen noemen.
Tja , de kosten delen kan alleen op basis van goedwillendheid van de eigenaar van de reu.
Probeer dat voor te stellen!!
Wel DIRECT naar de DA voor de m.a.pil.
Dat kost ook de kop niet, het kan zonder consult.
Uitleggen wat er gebeurd is en de dierenarts om de juiste pil vragen is goedkoper EN sneller dan een consult afspreken.
Hou dus die oude tante in de smiezen, een loopse teef
heeft het in no time voor elkaar en kan ineens dingen die je voorheen niet voor mogelijk had gehouden.

Ach , het zijn dan net verliefde en hitsige pubers, ze weten altijd wel een gaatje in de beveiliging te vinden.

Wij waren geen haar beter maar ja het vrouwtje is het meest de klos.......

Sterkte en je hebt leergeld betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je niet wil dat je (oude) teef gedekt wordt moet je daar inderdaad als teefeigenaar zelf voor zorgen. In het losloopgebied kun je loslopende reuen verwachten en de eigenaar van de reu kan dus nooit verantwoordelijk zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met er zelf voor zorgen bedoel ik natuurlijk: sterilisatie of een andere methode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe zo kan de eigenaar van de reu daar niet verantwoordelijk voor zijn? ook al is het een losloop gebied
kan je je antwoord nog wat beter toelichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies carscho, ik zou niet weten waarom de eigenaar van de reu WEL verantwoordelijk is. Het is een LOSLOOPgebied. Als het nu midden op straat is waar je je hond aan de lijn moet houden wordt het lastiger maar dan nog: als jij niet wil dat je hond zwanger raakt moet je je hond niet meenemen naar plekken waar reuen kunnen komen OF je moet je hond steriliseren. Zo simpel is het en niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eigenaar van de reu kan niet zien of jouw teef loops is.
Jij weet dat ze loops is en je laat haar toch loslopen. Als je teef nog jong was geweest en de reu een prijswinnaar was met een fantastische stamboom, had je dan de eigenaar van de reu betaalt als hetzelfde gebeurt was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pelle
OF je moet je hond steriliseren.
daarom is mijn vraag ook wie is verantwoordelijk want de eigenaar van de reu kan toch ook denken ik laat mijn reu castreren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen van tweeen hebben dus de honden laten helpen, dus iedereen betaald zijn eigen schade.
Zoiets als twee achteruit rijdende auto's die op elkaar botsen op een parkeerterrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom, Zonneschijn ? De eigenaar van die reu kan toch wel incidenteel danwel regelmatig met het dier willen fokken ? Zou die hem dan moeten castreren omdat mensen met een loops teefje hun hond niet aangelijnd willen of kunnen houden ?? Lijkt me geen heel ingewikkelde.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies marleen. Sorry zonneschijn maar jij denkt echt in kronkels. De eigenaar van de hond vindt het geen probleem als de hond kleintjes krijgt, de eigenaar van de teef vindt dat wel. Wie moet er nu zorgen dat zijn hond geen kleintjes kan krijgen?
Ivana
12 jaar geleden
Soms wordt hier gevraagd wat het nadeel is van het hebben van een teef. Dit dus, dat je verantwoordelijk bent voor haar gezondheid. Dat je haar beschermt tegen ongewenste dracht door castratie of het vasthouden aan de lijn. De reu heeft hier nooit schuld aan en zeker de eigenaar van de reu niet. Ik vind dit een overbodige vraag. Mensen die een teefje kopen moeten zich van meet af aan realiseren dat er lastige bijverschijnselen zijn aan het hebben van een teef.
Het bezit van een ongecastreerde reu is ook lastig, die gaat zijn natuur achterna en daar is bijna geen rem op te trekken. Die drift is zo aanwezig, dat mensen met een loopse teef er goed aan doen om een losloopgebied te vermijden tijdens de kritieke periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ivana
De reu heeft hier nooit schuld aan en zeker de eigenaar van de reu niet ik heb het niet over schuld maar over verantwoording nemen dat is toch iets heel anders
Voor die dieren is het gewoon de natuur.
Voor jouw is het volgens mij gewoon het risico dat je loopt als je dieren hebt.
Als de teef te oud is voor jongen, waarom heb je haar dan niet laten steriliseren, of waarom laat je haar loslopen terwijl ze nog loops en te oud voor jongen is.

Ik denk dus dat de kosten geheel voor jouw rekening zijn.
Hooguit dat de eigenaar van de reu mee wil betalen, maar hij is hier volgens mij niet toe verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zegt dat het over mijn teef gaat? heb je dat ergens gelezen? waarom de reu niet castreren ?
het lijkt wel net als bij de vrouwen , die zijn ook altijd verantwoordelijk om niet zwanger te worden lijkt het wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat neem ik aan dat het jouw teef is, jij stelt de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Zonneschijn, want alle emancipatie ten spijt, kan er nog steeds maar ééntje zwanger worden, en is het in de praktijk nu eenmaal : wie het kind krijgt, mag het houden. Leuk of niet leuk, onder feiten kom je gewoon niet uit.
Of wou je alle katers uit de buurt ook aansprakelijk houden als je niet-gesteriliseerde te oude poes buiten loopt ? Daar heb je toch echt ook als eigenaar een verantwoordelijkheid.
Ivana
12 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonneschijn: de vrouw is niet alleen verantwoordelijk voor het niet zwanger worden maar de man kan wel bepalen dat hij niets met dat kind te maken wil hebben. Daarbij heeft de vrouw wel het laatste woord als het om wel of niet abortus gaat. Een man mag een vrouw niet dwingen om een abortus te laten doen of dwingen dat ze het kind houdt.
Ivana
12 jaar geleden
@Marleen. Ik vind je uitleg sterk en overtuigend. Jammer dat ik je nergens hier een plusje kan geven. Als je nog een eigen antwoord geeft, komt die plus er van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan met deze vergelijking wel erg ver... De eigenaar van de hond bepaalt en niet de teef, zij heeft zelfs geen inspraak, de eigenaar wil niet dat ze pups krijgt, maar is dat ook de mening van de teef?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marleen
zelf zou ik dus een kater die ook buiten leeft laten castereren omdat ik niet zou willen dat door zijn toe doen er kittens op de wereld komen met een reu waar je regelmatig mee fokt die zou ik niet laten castereren maar als hij een teefje zou pakken zonder dat ik het wil ga ik wel in gesprek met de eigenaar van de teef en kijken of we er samen uitkomen, ik zou me wel verantwoordelijk voelen voor zijn daden al zijn die door moeder natuur ingegeven ik vind het een interessante discussie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, maarja, ik heb bewust geen fokkaters.
Daar staat echter tegenover dat ik ook al mijn vrouwtjespoezen altijd heb en zal laten helpen. Om ze te beschermen tegen ongewenste nestjes, baarmoeder- en eileiderontstekingen en meer van dat fraais. Want ik kan niet alle loslopende dieren in de omgeving in de gaten houden, net zomin als je dat met een hond in een losloopgebied kan. Wie zelf bewust de keus maakt zijn vrouwtjesdieren niet te laten helpen, heeft daar nu eenmaal een grotere verantwoordelijkheid in dan wie een mannetje heeft, want nogmaals, wie het kind krijgt, mag het houden.
Ik wil met mijn reu nog wel een nest, dus laat ik deze bewust niet castreren... Met de teef wil ik dit ook, alleen niet met een willekeurig voorbijganger.... Dus de teef blijft thuis om dat risico uit te sluiten. Je weet dat je met een teef dat risico loopt.... Dus aan de eigenaar om dat te voorkomen. Het is een losloopgebied en daar mag ik met mijn reu lopen, ook als hij niet gecastreerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet de teef dan niet uitgelaten worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, maar in een aanlijngebied. Daar wordt iederéén geacht zijn hond aangelijnd te hebben, en dus is de kans stukken kleiner.
Je bent in alle gevallen zelf verantwoordelijk voor je hond. Het is niet anders.
En juist omdat je in een losloopgebied was heb je geen poot om op te staan.
Als het in de laatste 30 uur is gebeurd is er wellicht een soort morning after pil voor honden. Dit om jouw kosten zo laag mogelijk te houden. Bel hiervoor zsm met je dierenarts. Misschien kan hij/zij al zelfs constateren dat ze niet zwanger is. Voortaan beter op je hond letten.
Maar iig sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb je gelezen dat het om mijn teef gaat.
het was een vraag die bij me opkwam omdat mijn teef altijd lekker ruikt en heel vaak door reuen lastig wordt gevallen en ik daar door niet in het losloop gebied kan komen
De eigenaar van de teef is hiervoor verantwoordelijk want deze loopt in het losloopgebied waarvan je kunt verwachten dat er reuen los lopen en een reu is moeilijk te houden als hij eenmaal een loopse teef heeft geroken en dit kun je de reu niet kwalijk nemen want het is de natuur.

Het beste is om met een loopse teef het losloop gebied te vermijden totdat de loopsheid helemaal over is.