Hoe kan ik zien of mijn dwerggeiten zwanger zijn?

in december of januari zijn mijn geiten gedekt..

Maar hoe kan ik er nou achter komen of ze ook echt zwanger zijn?

gr Jay

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha als dat nou eens werkte.... :P ze zijn nog even dik als eerst..
maar vorig jaar dachten we ook dat er geen zwanger was (want die bok deed ook niks) maar toen waren er 2 van de 3 zwagner....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vorig jaar was het een hele jonge bok...
dus die moest 't nog lere :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Samsung93: Je gaat er dus vanuit dat er altijd een zwangerschap volgt op een dekking? Net als bij mensen wordt er ook in de dierenwereld niet altijd raak geschoten.

Antwoorden (1)

De draagtijd van een geit is gemiddeld 149 dagen, maar kan variëren van 144 tot 151 dagen. Verschijnselen van dracht zijn bij geiten niet zo eenvoudig vast te stellen omdat schijndracht/zwangerschap bij geiten nogal een voorkomt, met name in een koppel.

Drachtige geiten worden dikker, zwaarder, gaan meer eten, uier zwelt op en worden niet meer speels (laten zich niet meer dekken door de bok). Als er geen dracht tot stand is gekomen, wordt de geit na ongeveer 21 dagen weer speels/ komt in oestrus. Voor een meer definitieve bevestiging is een echografie de beste methode na ongeveer 6-8 weken. Dit wordt door sommige dierenartsen gedaan.

Dus op naar de veearts!