Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik zien of mijn dwerggeiten zwanger zijn?

in december of januari zijn mijn geiten gedekt..

Maar hoe kan ik er nou achter komen of ze ook echt zwanger zijn?

gr Jay

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha als dat nou eens werkte.... :P ze zijn nog even dik als eerst..
maar vorig jaar dachten we ook dat er geen zwanger was (want die bok deed ook niks) maar toen waren er 2 van de 3 zwagner....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vorig jaar was het een hele jonge bok...
dus die moest 't nog lere :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Samsung93: Je gaat er dus vanuit dat er altijd een zwangerschap volgt op een dekking? Net als bij mensen wordt er ook in de dierenwereld niet altijd raak geschoten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De draagtijd van een geit is gemiddeld 149 dagen, maar kan variëren van 144 tot 151 dagen. Verschijnselen van dracht zijn bij geiten niet zo eenvoudig vast te stellen omdat schijndracht/zwangerschap bij geiten nogal een voorkomt, met name in een koppel.

Drachtige geiten worden dikker, zwaarder, gaan meer eten, uier zwelt op en worden niet meer speels (laten zich niet meer dekken door de bok). Als er geen dracht tot stand is gekomen, wordt de geit na ongeveer 21 dagen weer speels/ komt in oestrus. Voor een meer definitieve bevestiging is een echografie de beste methode na ongeveer 6-8 weken. Dit wordt door sommige dierenartsen gedaan.

Dus op naar de veearts!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding