We willen graag binnenkort een 2e kat in huis nemen. Alleen hoe laten we die 2 aan elkaar wennen?

De huidige kater zal rond de 8maanden zijn en is niet gecastreerd. Het jonge katje zal 12w zijn. Hoe wennen we die aan elkaar? Katje zoveel mogelijk op 1 plek houden en af en toe wat geur sporen smeren in het territorium van de kater? En wat betreft geslacht? De kater zal binnenkort gecastreerd worden maar is het handiger dit al voor de nieuwe huisgenoot te doen of maakt het niet uit? Het is ook niet de bedoeling dat de kater 'een beschuitje gaat eten' met bijv een poes van 12w

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

@loginabcde De 8 maanden oude kater zal heel erg nieuwsgierig zijn naar het nieuwe 'vriendje', andersom is de 12 weken oude kitten ook heel erg benieuwd naar zijn/haar nieuwe omgeving. Je kunt ze gewoon bij elkaar zetten, je komt binnen (de eerste keer) de oudste is binnen, jij komt binnen met de nieuwe, zet het verhuismandje/kratje op de grond, doet het deurtje open en haalt de kleine er uit. Het eerste wat je dan doet is de kitten op de kattebak zetten (dit moet echt, de eerste stap naar zindelijk is weten waar de bak staat !) en vanaf dat moment laat je ze elkaar maar bekijken, begroeten, besnuffelen. Wat betreft geslacht, ik ben er een voorstander van om een katertje er bij te nemen, heb ik ook gedaan, 3 katers geen probleem. Castreren is verstandig z.s.m., van af ongeveer 6 maanden kan een kater genoeg hormonen hebben om "trek in beschuitjes" te krijgen en of de ander een geslachtsrijpe poes of een katertje van 12 weken is, dat maakt dan niet veel uit. Je ideeen van geursporen of een nieuwe kat in een kamer apart houden eerst, zijn goed als de nieuwe volwassen is. Bij een kleintje hoeft dat niet. Bovendien veel volwassen katers (geholpen) zijn liever dan volwassen poezen. Advies : zie boven en geniet er van !

Zet de dieren samen in een voor hun onbekende ruimte, dus bijvoorbeeld de badkamer em laat ze daar een paar dagen samen. Als ze dan samen in de rest van het huis komen zijn ze goed aan elkaar gewend en heb je gen problemen.

Ik zou eerst de kater laten castreren. Dan de poes en de kater elkaar leren kennen en ik zou mij er niet mee bemoeien. Over het algemeen als je het de dieren zelf laat doen gaat het goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100