We willen graag binnenkort een 2e kat in huis nemen. Alleen hoe laten we die 2 aan elkaar wennen?

De huidige kater zal rond de 8maanden zijn en is niet gecastreerd. Het jonge katje zal 12w zijn. Hoe wennen we die aan elkaar? Katje zoveel mogelijk op 1 plek houden en af en toe wat geur sporen smeren in het territorium van de kater? En wat betreft geslacht? De kater zal binnenkort gecastreerd worden maar is het handiger dit al voor de nieuwe huisgenoot te doen of maakt het niet uit? Het is ook niet de bedoeling dat de kater 'een beschuitje gaat eten' met bijv een poes van 12w

12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je kater castreer je het best op 5, hooguit 6 mnd.
je wil de eerste sproei ook voor zijn.

Het beste antwoord

@loginabcde

De 8 maanden oude kater zal heel erg nieuwsgierig zijn naar het nieuwe 'vriendje', andersom is de 12 weken oude kitten ook heel erg benieuwd naar zijn/haar nieuwe omgeving.

Je kunt ze gewoon bij elkaar zetten, je komt binnen (de eerste keer) de oudste is binnen, jij komt binnen met de nieuwe, zet het verhuismandje/kratje op de grond, doet het deurtje open en haalt de kleine er uit. Het eerste wat je dan doet is de kitten op de kattebak zetten (dit moet echt, de eerste stap naar zindelijk is weten waar de bak staat !) en vanaf dat moment laat je ze elkaar maar bekijken, begroeten, besnuffelen.

Wat betreft geslacht, ik ben er een voorstander van om een katertje er bij te nemen, heb ik ook gedaan, 3 katers geen probleem.

Castreren is verstandig z.s.m., van af ongeveer 6 maanden kan een kater genoeg hormonen hebben om "trek in beschuitjes" te krijgen en of de ander een geslachtsrijpe poes of een katertje van 12 weken is, dat maakt dan niet veel uit.

Je ideeen van geursporen of een nieuwe kat in een kamer apart houden eerst, zijn goed als de nieuwe volwassen is. Bij een kleintje hoeft dat niet. Bovendien veel volwassen katers (geholpen) zijn liever dan volwassen poezen.

Advies : zie boven en geniet er van !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus!
wel zou ik de kleine even alleen de woonkamer laten verkennen en laten bekomen van de reis voordat de kater erbij mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel !
dat is inderdaad wel zo, een beetje rond neuzen en een beetje bijkomen, maar weet wat nou erg is ? ik zou er zo weer een kleintje bij willen (een mooie rooie...:).).
Rieneke1
12 jaar geleden
ik snap je helemaal :)
miep van 20 krijgt een rustige oude dag, maar als zij er niet meer is, dan komen er twee broertjes bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik zo redeneer, moet ik nog minimaal +/- 13 jaar wachten (had een kleine zwarte kater vanaf 11 weken tot bijna 22 jaar...), ik heb nu helaas nog maar 1 kater van 9jr. (vorig jaar zomer de andere een hele 'mooie rooie' en zo lief werd ziek helaas, einde verhaal). Ik sta in de reserve voor een noodopvang van een mooie rooie van een 2 of 3 jaar, we zullen zien!
Rieneke1
12 jaar geleden
bij een middelbare heer van 9 zou ik een wat oudere kater zetten, of twee kittens die elkaar wel entertainen.
rooien zijn idd erg mooi.
heb helaas twee weken terug mijn rooie los moeten laten, 12 jaar oud :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreselijk he veel te vroeg: sterkte ! ik ben vorig jaar zomer heel lang van slag geweest, kon er niet :('droog':( over vertellen.
ik ben niet 'echt' op zoek, omdat alles zo duur is, had ik me voorgenomen juist niet te zoeken en deze kleine zwarte (met een beetje wit) alleenheerser in dit koninkrijk te laten zijn en blijven. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergat ik: wat betreft de leeftijd heb je helemaal gelijk, maar ik zoek niet en nood breekt wet, toch :) ?
ondertussen hoop ik eigenlijk dat het niet door gaat, teveel sousa!

Andere antwoorden (2)

Zet de dieren samen in een voor hun onbekende ruimte, dus bijvoorbeeld de badkamer em laat ze daar een paar dagen samen. Als ze dan samen in de rest van het huis komen zijn ze goed aan elkaar gewend en heb je gen problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst de kater laten castreren.
Dan de poes en de kater elkaar leren kennen en ik zou mij er niet mee bemoeien. Over het algemeen als je het de dieren zelf laat doen gaat het goed.