Moeten er altijd brokjes in het bakje van m'n katje zitten?

Mijn katje is 9 maanden. Soms is zijn bakje met brokjes leeg. Moet hij 24/7 de beschikking hebben over brokjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ja dat is wel het beste.
katten eten gemiddeld tussen de 15 en 20 hapjes per dag, dat is de natuurlijke gang van zaken.
na 3 uur is het maagje leeg, en zijn ze toe aan een nieuwe kleine maaltijd.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe ik het goed!
Het bakje van mijn kat is de hele dag gevuld met harde brokjes,en hij eet zo de hele dag door een klein beetje en dat is dan 1 portie harde brokjes per dag,dus daar kan hij ook niet dik van worden.
Ik wist wel dat dit zo aangeraden wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En natuurlijk een plus+!
Rieneke1
12 jaar geleden
dank laurena!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rieneke. Hier kan ik het helaas niet doen want ik heb er twee zoals je weet,waarvan de jongste op RC Urinary staat.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb ook een jaar urinary gegeven maria, wat de twee jongsten niet mochten, omdat ze nog geen jaar oud waren.
katten ouder dan een jaar mogen gerust mee-eten van de urinary.
maar goed, ik was er toen knap druk mee om ze zo vaak mogelijk van wat knibbels te voorzien. dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik me voorstellen,maar ik twijfel om het te laten staan want hij is al zo dik van dat voer. Wel fijn om te weten dat mijn oude kat het ook mag voor als ik een weekje weg ga en mijn dochter de katten komt voeren.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoogcalorisch is het idd wel, maar verder mogen katten ouder dan 1 jaar het gewoon eten.
geen gedoe dus als je een weekje weggaat :)

Andere antwoorden (3)

Nee. Geef hem op een bepaalde tijdstippen per dag brokjes, dan kunnen ze daar ook aan wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt van kat tot kat. Onze kat eet gewoon als hij zin in eten heeft, en wordt daar niet dik van omdat hij zijn hele leven altijd eten ter beschikking heeft gehad. In andere gevallen is het wel bekend dat de kat continue alles eet wat er is en dan is continue brokjes hebben staan niet handig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk hangt het er van af. Een kat heeft een hele kleine maag en kan daarom geen grote hoeveelheden tegelijk eten. Daarom zou het ideaal zijn om in meerdere porties over de dag verspreid te voeren indien haalbaar. Sommige katten kunnen ook goed omgaan met de constante beschikbaarheid van eten, en verspreiden het zelf. Andere katten zullen de bak ni een keer leegeten.

Belangrijk is om in de gaten te houden wat voor kat jij hebt en je niet te veel te laten beïnvloeden door argumenten als 'in de natuur...'. Katten leven niet in een natuurlijke situatie maar in een kunstmatige, dit vraagt om kunstmatige oplossingen. Het is niet voor niets een feit dat veruit de meeste katten licht tot ernstig overgewicht hebben. Dit geld ook voor katten die naar buiten gaan.

Oftewel, houd je aan de daghoeveelheid voer die voor jouw kat op de verpakking van het voer wordt genoemd. Meer heeft hij echt niet nodig. Vervolgens is het een kwestie van ervaren of je dat 's ochtends in zijn bak gooit zodat hij het zelf kan uitzoeken, of dat je het opdeelt en op verschillende tijden voert.

Leer je kat kennen!