Met welke planten (Naast waterpest) kan ik mijn Cynops Orientalis een plezier doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op zich hebben vissen een hekel aan grote hoeveelheden waterplanten. Waterplanten zorgen 's nachts al snel voor het zuurstofloos worden van het water. Enkele plukken waterplanten in een meer worden wel gewaardeerd, maar dat is meer omdat de watervlooien zich er overdag tussen verbergen. De vissen zijn dus meer geinteresseerd in het lekkere hapje dan in de planten zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Salamanders hebben gewoon veel plantjes nodig, waar ze zich lekker in kunnen verstoppen.
De blaadjes het liefst klein en zacht, zodat daar de eitjes tussen af gezet kunnen worden.

Ik zit zelf te denken aan;

Echinodorus latifolius
Lilaeopsis carolinensis
Lobelia cardinalis
Ranunculus inundatus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van eitjes afzetten is geen sprake (meer) Het zijn 4 bejaarde dame's. De rest van de groep is helaas overleden. Ze mogen rustig hun oude dag "uitzitten"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kom je met mij waarschijnlijk in discussie.
Ik geloof namelijk niet dat een amfibie een dusdanig bewustzijn heeft, dat hij plantjes fijn kan vinden, gewoon om tussendoor te kruipen. Beschutting, dat is een ding dat ze wel graag hebben.
Ook kun je kiezen voor lichte plantjes, dat verlicht je bak mooi en doet salamanders denken aan helder water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou misschien niet, maar ze hebben wel gevoel. Dus het ene harde plantje kan pijn doen aan de pootjes/lijfje en het andere kan prettig voelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn maar weinig planten waar een salamander zich aan verwond, ik snap je bezorgdheid, maar wees vooral niet bang.
Veel mensen gebruiken een lavasteen als decoratie, die zijn ook ontzettend scherp... Een afrader is wel krabbenscheer, maar dat hou je toch nooit levend in een vivarium. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook lavastenen. Tis niet dat ik bang ben om ze te verwonden, het gaat mij er om dat elke salamander wel een voorkeur heeft als het gaat om beplanting en ondergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten komt de Cynops orientalis voor in langzaam stromende beekjes in China. Waar weinig waterplanten in zitten. Waterplanten heeft een salamander eigenlijk alleen nodig voor zijn voortplanting, voor de rest kan het dienen als schuilplaats, maar meer ook niet.
Wel kan het een bron van voedsel zijn, veel klein diertjes verstoppen zich namelijk tussen plantjes. Ik vraag me sterk af of een salamander een voorkeur heeft?
Wel als het op eieren leggen aankomt natuurlijk, maar voor de rest, dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ligt ook liever op een fijn matras.dan op een spijkerbed. Zo willen salamanders ook iets dat fijn aan de pootjes voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij dat zegt ;)