Kunnen honden meer "zien" dan een mens? Zie toelichting

Ik leg mijn vraag uit aan de hand van het volgende:

Honden hebben vaak een soort automatisme om hun baasje te beschermen. Ze grommen als ze iemand als een potentieel gevaar zien voor het baasje. Bij het ruiken of zien van diegene gaan ze dan grommen. Je zou dus kunnen zeggen dat deze dieren min of meer beschermers zijn.
Ook is bekend van honden dat ze mensen "aanvoelen", dat ze kunnen weten wat je voelt. Ben je bang voor ze dan voelen ze dat, ben je verdrietig dan voelen ze dat enz.
Ook is (dacht ik) bekend dat dieren over het algemeen gevaar kunnen zien aankomen, denk aan aardbevingen bijvoorbeeld.

Met deze karaktereigenschappen van honden in het achterhoofd, is het dan niet raar als een hond uit het niets gromt? Dit is me vaker verteld, dat de hond midden in de nacht bijvoorbeeld wakker werd en begon te grommen in een willekeurige richting. En dat dit urenlang door kon gaan, waarna de hond gaat piepen en trillen.

Griezelig, toch? Vandaar dat ik aan de hand hiervan vraag:
Kunnen honden meer "zien" dan een mens?
En ik bedoel niet dat het perse geesten moeten zijn wat ze zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, honden RUIKEN meer dan een mens, Zoveel meer, dat wij soms zelfs denken dat het om 'aanvoelen' gaat. maar meermaals is aangetoond dat er niets bovennatuurlijks aan is. Alles is zintuigenwerk, die gewoon scherper zijn dan de onze.

Het beste antwoord

honden die niet meer dan ons, maar honden zien anders en letten op andere dingen dan ons.

ze ruiken en horen beter dan ons.

niet alle honden grommen bij potentieel gevaar (ja kan overigens pas zeggen dat de hond het juist had als achteraf blijkt dat er ook sprake was van gevaar)

honden grommen om verschillende redenen:
bv onzekerheid of bij dominant gedrag. deze dingen zijn nogal tegenstijdig maar worden door mensen die niet verder kijken naar de lichaamstaal van de hond 9 van de 10 keer onder 1 noemer gegooid: verdediging van het baasje.

honden reageren op lichaamstaal, en zien de kleinste veranderingen hierin.

ben je minder enthousiast, zucht je diep en ploft op de bank, kijk je vaker naar beneden, dan kan de hond kijken wat er is omdat je anders bent dan anders: de hond troost niet, en voelt niet aan dat je verdrietig bent maar ziet de kleinste veranderingen waar ze op in spelen.

honden kunnen perfect inschatten en hierop inspelen. sommige honden winden een een baasje met groot gemak om hun 'vinger'. ook dit is een resultaat van 'aanvoelen'.

wat betreft de aardbeving denk ik dat de wetenschap nog lang niet alles weet, dus wat betreft het aanvoelen van bv aardbevingen zie ik dit wel als een mogelijkheid.

het naar 1 plek kijken van de hond kan een geluid zijn wat de baas niet hoort. als de hond niet weet wat het is, en de baas niet in staat is om rust te creeren kan de hond idd bang worden. (er iets iets vreemds, baas voelt zich niet op zijn gemak dus dan is het plaatje compleet)

snap een baas uberhaupt niet die zijn hond uren naar iets laat kijken. deze moet in staat zijn om leiding te geven "dat is niets, klaar nu'' zodat de hond geen enkele reden heeft om onzeker te zijn en niet hoeft te trillen of zelfs te gaan janken.

ook hier weer de houding, reactie en lichaamstaal van de baas waardoor de hond beinvloed kan worden als deze niet zo zeker is van zichzelf door de rol van leidinggevende op zich te nemen (keihard blaffen want hallo: iemand heeft het voor het zeggen en het baasje is het duidelijk niet) ;-)

dus griezelig?? nee, persoonlijk kan ik alles verklaren als ik me verdiep en de psychologie van de hond icm met dat van de mens, en het bewust zijn van de signalen die jezelf afgeeft welke de hond direct en heel duidelijk kan lezen (interactie dus: je ziet aan de hond waar het baasje tekort schiet of waar sterkere punten liggen van deze)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus! De min vind ik onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry. Reactie op de verkeerde plek geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Met daarbij, dat ik voor mezelf ook de mogelijkheid openhoud, dat dieren meer "zien", zoals dat ook zou kunnen zijn bij mensen. Maar: dat is een idee, geen vaste overtuiging ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Euca: plus
jodyenboyke
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Dat weet niemand want we kunnen het de dieren niet vragen. Of in ieder geval krijgen we geen antwoord van ze op zo'n vraag. Maar ik geloof er niet in.

Verleden week heb ik ergens gelezen dat dieren aarbevingen voelen aankomen omdat er in de natuur iets verandert, bv komen de slangen tevoorschijn omdat het onder de grond te warm wordt. Of de dieren voelen lang van te voren de grond al trillen en gaan daarvoor op de loop. Van die dingen dus.

Het is dus niet zo dat ze bovennatuurlijke krachten hebben of in de toekomst kunnen kijken. Mijn kat staart soms plotseling geconcentreerd naar een plek waar volgens mij niks bijzonders te zien is. Maar ik merkte de dagen dat het zo lekker warm was wel dat er enkele piepkleine fruitvliegjes (?) in huis zijn. Misschien ziet hij die. Ik zie ze alleen als er hier toevallig een voor mijn computerscherm langs vliegt.

Dieren staan veel dichter bij de natuur dan wij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus! Ik vind de min onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi zondag,
zonde om met lekker weer zoals vorige week naar je computerscherm te staren! lekker naar buiten! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen het zulk lekker weer was zat ik steeds in het zonnetje hoor. Internetten doe ik het meest 's nachts als het lekker rustig is. Bij vies of koud weer ook overdag. ;)