Kun je kikkervisjes ook binnen houden?

Hallo,

Ik heb even een vraag (zie boven). Want ik heb namelijk een paar kikkervisjes gevangen en die heb ik binnen staan gewoon op normaal tempertuur, de temperatuur zoals iedereen binnen heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (4)

Kikkervisjes kan je prima binnen houden ;-)
mijn oude buren hadden ook in huis kikkervisjes gehouden namelijk en dat ging prima ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor.. geen probleem! zorg wel dat je een hoge bak hebt of de bak op een goede manier afdekt want wanneer ze al wat op kikkers beginnen te lijken kunnen ze uit de bak gaan springen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"org wel dat je een hoge bak hebt of de bak op een goede manier afdekt want wanneer ze al wat op kikkers beginnen te lijken kunnen ze uit de bak gaan springen!" Dan is men al in ernstige overtreding, men huisvest beschermde dieren, een boete van €25.000,00 is dan mogelijk. Zodra de diertjes hun achterpootjes beginnen te ontwikkelen ondergaan ze metamorfosen van vis naar amfibie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh oeps! Nou in dat geval optijd weg doen..
Geen enkel probleem. Zodra ze pootjes beginnen te krijgen, moet je ze terugzetten waar je ze vandaan hebt, want kikkers mag je niet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra ze de achterpootjes hebben ontwikkeld zijn het geen vissen meer maar amfibieën, perfect antwoord. Als advies zou ik willen aanraden om water uit de sloot te gebruiken waaruit de visjes zijn gevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, wij hebben een kikkervijver en de kikkerdril is uit onze vijver gekomen dus wij houden onze kikkers als het kikkers zijn geworden!!! wij zetten ze dan gewoon uit in onze vijver want daar zijn ze oorspronkelijk ook vandaan gekomen , het kikkerdril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anoukkie121: wat ik bedoel is het feit dat je ze niet binnen mag houden als ze pootjes gaan krijgen - dat zou ook lastig zijn, want zoals Sanne09 al zegt: dan gaan ze springen.
Ze terugzetten in de vijver is prima, maar dat is geen 'houden' als huisdier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn: ook kikkervisjes zijn amfibieën en geen vissen ;-)
Ja, je kunt kikkervisjes prima binnen houden.

Wist je dat kikkers in ons land beschermd zijn? Dat betekent dat je ze niet mag vangen, meenemen en thuis in een bak stoppen.
Het meenemen van kikkereitjes - het kikkerdril dus - is niet verboden. Dit mag wel worden meegenomen naar huis en in een pot worden gestopt. Dat wordt speciaal voor de jeugd gedaan omdat ze hier zoveel van kunnen leren. Zo kunnen ze mooi zien dat uit het eitje eerst een kikkervisje (dikkopje) wordt geboren, dat door kieuwen ademt. Wat later verschijnen achter- en voorpootjes en nog weer later verandert de dikkop in een echte kikker die nu door longen ademt. Een gedaanteverwisseling wordt dat genoemd en een moeilijk woord hiervoor is metamorfose.

Kikkerdril waar je vanaf moet blijven.
Toch mag niet het dril worden meegenomen van alle soorten kikkers die hier leven. Het dril van de Boomkikker mag bijvoorbeeld niet meegenomen worden. De Boomkikker is een mooie felgroen gekleurde kikker die in het oosten en zuiden van ons land op struiken en in bomen leeft. Er zijn echter nog maar zo weinig Boomkikkers dat zelfs hun eitjes beschermd zijn. Dat geldt trouwens ook voor de Heikikker. Ook de Heikikker heeft het erg moeilijk in ons land en dus zijn ook deze eitjes beschermd. Heikikkers leven meer in ruigtegebieden zoals bijvoorbeeld heidevelden. Ze zetten hun dril af in iets zuur water (o.a. heidevennen). Door in dit soort gebieden dus geen dril te gaan zoeken is het vrijwel uitgesloten dat er per ongeluk eitjes van de Heikikker worden weggenomen.

Kikkerdril dat je mee naar huis mag nemen.
Het dril dat thuis wel mag worden gehouden is het dril van de Bruine Kikker en de Groene Kikker. De Bruine Kikker legt al heel vroeg zijn eitjes in het dan nog erg koude water. Halverwege maart soms al. De Groene Kikker legt zijn eitjes meestal begin mei.

Hoe moet je het aanpakken?

Neem vooral niet te veel dril mee naar huis. Je hebt altijd meer eitjes dan je denkt. Het water dat je voor het uitbroeden gebruikt mag gewoon leidingwater zijn. Doe het dril thuis in een aquariumbakje of in een grote weckfles en zet dit alles op een lichte plaats, bijvoorbeeld op de vensterbank. Plaats het echter nooit in de zon. Het water wordt dan te warm en je dikkopjes gaan dood.

Lees op onderstaande link de verdere verzorging.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.geaflecht.nl/van_dril_tot_kikker_in_de_huiskamer