Mijn kat kan niet naar buiten, maar heb vaak het idee dat hij zich verveelt. Is dit erg?

Ik woon in een flat en heb een kat van bijna 2 jaar. Het is nogal een wilde! Hij wil altijd graag naar buiten, maar als ik de voordeur open doe, is er alleen een galerij. Hij kan dus onmogelijk naar buiten. Af en toe mag hij op de galerij, dan miauwt hij vrolijk maar ik moet hem altijd in de gaten houden want anders klimt hij op de reling (ik woon 6 hoog).

Hij miauwt vaak bij de deur, is vaak wild, en valt soms ook mensen die op bezoek komen aan. Ik denk dat dit deels karakter, deels verveling is. Maar als hij dan zo erg miauwt en snel naar de deur rent als ik richting de keuken loop, voel ik me schuldig. Dat arme beestje wil zo graag, maar het kan gewoon niet. Is dit erg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een laserlampje kunnen aanschaffen om hem toch wat beweging te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een 'mooie rooie' ...!
(ik heb een tuin ....hint, hint... grapje)

Het beste antwoord

ja, dat is erg, verveling kan een kat erg veel frustratie bezorgen, en tot chronische stress leiden.
je kat is sociaal gezien nog niet volwassen; ik zou er een kater van zijn leeftijd of jonger bij zetten, zodat ze lekker met elkaar kunnen keten.
bedenk verder dat een kat driedimensionaal leeft; creeer hoge slaap en verstopplekjes voor hem.
bied hem mogelijkheid lekker te klimmen dmv hoge krabpalen of timmer een stuk vloerbedekking tegen de muur.
haal buiten naar binnen: raap eikeltjes in de herfst, neem een gevonden vogelveer mee, en geef regelmatig een kartonnen doos waar je gaten in hebt geknipt.
werk met geuren; sprenkel eens wat valeriaantinctuur op een speeltje, of vul een oude sok met valeriaanwortel.
doe aan voedselverrijking: verstop brokjes en laat hem achter brokjes aanrennen.
maak voerpuzzels door wc rollen of eierdozen te vullen met brokjes en die deels af te plakken.
bestel een zooitje wasbollen, en lijm die op een oud dienblad, en laat katlief maar hengelen.
speel veel met hem, liever vaker kortere periodes dan een uur achtereen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, bedankt voor al deze tips ! + van mij
Rieneke1
12 jaar geleden
dank jodocus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Die van de wasbollen is een leuke Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat erbij is dus een goed idee in dit geval. Ikzelf denk eraan om er een kat bij te nemen omdat mijn katertje altijd de hele dag in de vensterbank op mij zit te wachten als ik er niet ben,zelfs als mijn moeder thuis is.
Ik weet alleen niet wat het beste is,een kitten of een oudere kat en accepteren ze elkaar dan wel??
Ik wil het liefste een asielkat een goed thuis geven.
Of misschien toch geen goed idee(?)
Ik weet het echt niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe oud is jouw katertje laurena?
in principe zijn katten sociale dieren, maar als ze meteen uit het nest jarenlang alleen worden gehouden zijn ze niet katsociaal meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat is bijna 4,ik kreeg hem toen hij 6 weken was samen met z'n broertje maar die is overleden.
Ze speelden wel altijd samen,maar nu is mijn kat dus niet meer in contact geweest met andere katten en hij wil altijd bij mij zijn,bij me zitten en bij me slapen.
Wel heel lief hoor,ik zou niet anders willen.
Maar mijn moeder zegt dat hij echt de hele dag op mij gaat zitten wachten als ik er niet ben.
Als ik thuis kom zie ik hem al zitten in de vensterbank en als hij mij dan ziet gaat hij hard miauwen en rent op me af en springt op m'n schouder.Dan is hij me wel een half uur kopjes aan het geven en likjes in m'n gezicht.M'n oom zegt altijd dat mijn kat echt van me houd!
Maar ik vindt het zo zielig dat hij mij schijnbaar(op zijn manier) echt mist en misschien helpt een andere kat.
Hij is nog speels genoeg,hoewel hij ook uren op schoot kan liggen slapen en kroelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
je kat is nog best jong en ook speels zeg je.
en kitten zou nog wel kunnen, maar mogelijk heeft hij meer aan een iets oudere kat.
ik zou dan wel een zorgvuldige introductie doen. probeert je moeder hem trouwens niet af te leiden, door wat met hem te spelen, lekkere brokjes te verstoppen enz?
heeft het beestje wel genoeg te doen?
neem je wel eens een kartonnen doos mee, een vogelveer enz?
gebruik je wel eens geuren?
vul eens een oude sok met valeriaanwortel bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,kartonnen dozen is hij helemaal gek op,daar kan hij uren mee en in spelen.En dan worden ze naderhand half gesloopt!
Mijn broer speelt ook vaak met mijn kat,die heeft speciaal zo'n laserpen gekocht.
Ook balletjes en andere speeltjes hebben we genoeg.
Maar als ik er niet ben gaat hij uiteindelijk toch weer in de vensterbank zitten wachten.
Mijn kat is echt letterlijk altijd bij me als ik thuis ben.
Hij kruipt soms zelfs onder het dekbed s'nachts en gaat dan tegen m'n benen aanliggen.
En dan zijn er mensen die beweren dat katten zich niet aan iemand hechten(zoals een hond),nou dat klopt dus niet.
Mijn broer wil trouwens een Pug-puppy gaan halen en dan is ook nog een kat erbij misschien toch geen goed idee,wordt het wel erg druk.
Kan een kat makkelijker aan een hond(een puppy dus) wennen?
Ik heb al gehoord dat een kat meer moeite heeft met een andere kat op 'zijn' terratorium.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat hangt er helemaal vanaf of de kat katsociaal is of niet.
hier leven 4 katten in harmonie; ze zijn altijd katten om zich heen gewend geweest.
tot voor kort had ik er zelfs 5. hoewel de lichaamstaal totaal niet op elkaar aansluit, kunnen honden en katten dikke vrienden worden.
forceer niets, en zorg dat je kat plenty hoge plekken heeft om zich zo nodig terug te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de gang!

Andere antwoorden (5)

Voor je een huisdier neemt, moet je goed overwegen of je het dier kunt bieden wat hij nodig heeft. In principe kunnen katten die altijd binnen zijn geweest, prima altijd binnen blijven, MITS ze genoeg ruimte tot hun beschikking hebben, wat afhankelijk is van het formaat en het temperament van de kat. Zelfs een oudere kat kan leren ; binnen blijven; .

Andere zaken die kunnen meespelen :
- is hij gecastreerd ? Gecastreerde katers hebben een stuk minder 'buitendrang' en zijn veel minder wild en minder snel verveeld dan intakte katers.
- Heeft hij beschikking over het HELE huis ? Eén kamertje is voor een gezonde kat ECHT te weinig ; hij moet verschillende lekkere plekjes' hebben, zich terug kunnen trekken als er bezoek is ook op hogere niveau's kunnen spelen.
- Is de kat alleen ? Zonder tweede kat moet je zeker een uur per dag met hem spelen, misschien nog wel langer. Anders gaat hij zich inderdaad vervelen en kan zelfs dingen gaan slopen.

Katten kunnen niet zoals mensen hun hele leven lijden en mijmeren over het feit dat ze niet naar buiten kunnen, en als de wereld binnen groot genoeg is om te kunnen doen wat ze de hele dag doen - slapen, eten, beetje jagen (of doen alsof) zijn ze daar doorgaans dik tevreden mee, al zal de deur altijd zijn aantrekkelijkheid wel houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat is altijd binnen geweest. Ik heb een groot huis, en hij mag overal komen dus hij heeft genoeg ruimte. Hij rent ook vaak rond. Hij is gecastreerd toen hij 9 maanden was, dit omdat hij op verschillende plekken ging plassen. Dat is gelukkig nu over. Maar het wilde wat hij eerst had, heeft hij nu nog. Ik speel vaak met hem, vooral als ik merk dat hij zich verveelt. Maar als nog zeurt hij vaak, en zit vaak bij de deur. Ja hij is alleen, ik heb er wel over nagedacht om een andere kat erbij te nemen. Maar ik ben dan bang dat het niet klikt omdat hij nogal dominant is. Zou dat een goede optie zijn, een andere kat/poes erbij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eerlijk gezegd altijd een gok., Als je er een tweede bijneemt, zou ik altijd voor een kitten kiezen denk ik. Maar : dan moet je daar in je flat wel de ruimte voor hebben.
Maar twee is nog steeds heel jong, hoor. En speels.
je zegt dat je kat nu twee jaar is. dat kun je zo'n beetje beschouwen als de poezenpubertijd, dan zijn ze erg wild en sloperig. hij zal vanzelf wat rustiger worden.
als hij de beschikking heeft over je hele huis, plus ook op kasten mag klimmen, is het eigenlijk niet zo erg als hij niet naar buiten kan. voor een kat telt niet alleen het grondoppervlakte, ook alle klimniveaus tellen mee.
je hebt twee soorten klimgedrag:
katten die gewoon lekker hoog willen zitten en katten die vooral naar buiten willen kijken. als hij graag klimt is het misschien een idee op trapsgewijs wat brede planken aan de muur te bevestigen, en een plank voor een raam te laten doorlopen, zodat de kat daar ongestoord naar buiten kan kijken.

wat je ook zou kunnen doen is een zgn poezenbalkon of raamkooi voor hem (laten) maken. heeft mijn zusje ook jarenlang gehad voor haar katten en die waren er dol op! je kunt het zelf maken, of er een op maat laten maken bij een timmerman. maar een kattenkooi aan de buitenkant van je raam hangen (aan haken) met de opening aan de huiskant vinden katten ook al erg leuk. als het maar goed vastzit en de kat alleen erin kan, niet óp de kooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Blondiii
Ter aanvulling op de voorgaande antwoorden:
Er zijn binnenkatten en er zijn buitenkantten.
Een binnenkat kan wel een buitenkat worden.
Een buitenkat kan nooit meer een binnenkat worden!!

Advies :

Ik hoop dat je nu een binnenkat hebt, anders is een ander huis + tuin zoeken een optie !

Toegevoegd na 5 minuten:
Je vraag vergeet ik.

Antwoord :

Ja, het is erg dat een kat zich verveelt, stel je voor dat jij nooit de deur uit mag. Niet werken, geen boodschappen doen, niet uitgaan...
Ja, het is erg !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
min is niet van mij, maar ik heb in de situatie gezeten dat 5 buitenkatten binnenkatten moesten worden.
met wat geduld en begeleiding is dat prima gelukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelooflijk : applaus !
Ik heb dat destijds als volgt opgelost.Ik heb 'n gordijn opgehangen tot aan het plafond. mijn katten vonden het heerlijk om er in te klimmen. Ik heb toen 'n latten plafond gemmakt in die ruimte, met ca . 20 cm ruimte tussen de latten. Ze vonden het prachtig om naar boven te klimmen en op de latten te lopen. Ik ken jouw woonsituatie niet. schaf 'n dikke takof dunne boom aan . Ze kunnen daaraan krabben en er ook in klimmen. Dat brengt avontuur in hun leven. Laat nog 'ns weten hoe het uitgepakt heeft. veel succes.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb nog wat vergeten te zeggen.Zet 'n huishoudtrap neer .Poezen vinden dat interessant en klimmen er graag op.zie foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjaa misschien kan je een kattenlijntje kopen (kost iets van 3 euro ofzo) en hem dan misschien meenemen naar een rustig park?? Ik heb geen idee wat je anders kunt doen