Wie heeft er ervaring met een oudere kat met hartkwaal?

Mijn poes poppie eet vanaf vrijdag niet meer. DA constateerde leverafwijking. Vanochtend was dat poeze- kind benauwd en had dikke voetjes. Ben gelijk naar ziekenhuis gereden en daar bleek dat ze HCM heeft. Hartkwaal !! Ze krijgt als medicijnen heel wat te slikken ; Vetmedin,lasiletten, Emeprid en Carmizol. Ik voed haar via een spuit met convalescene support. Drinken doet ze goed zelf, plassen nog niet !! Morgen ga ik voor controle , terug naar ziekenhuis. Mocht het niet aanslaan dan raak ik mijn poeze- kind kwijt. Ik besef heel goed dat ik haar eens moet afstaan, maar ben ik niet teveel met haar aan het sukkelen. Ik bedoel : doe ik het nu even goed ? Wil haar nog een kans geven. Mag ze nu ook wat lekkers ? En wat ? Ja, ik vraag veel. Maar mijn man en ik willen haar nog van alles geven. Bedankt alvast. O, ja ze 18 jaar !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als ze niet wil eten, zou ik haar alles voorzetten wat ze misschien lekker vindt - iets eten is beter dan niets eten nu. Kijk of ze bijvoorbeeld natvoer wil dat flink is aangelengd met warm water.
Hou vol met dwangvoeren, alles wat ze dan eventueel zelf eet is meegenomen.
Hopelijk komt het goed, sterkte met alle stress!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
@anneke, bedenk dat snorren niet altijd wil zeggen dat de kat het naar de zin heeft.
zieke katten en katten die pijn hebben, kunnen flink snorren.
niet omdat ze zich zo goed voelen, maar om zichzelf gerust te stellen.
moeilijk, maar ik zou het volgende overwegen:
los van het leverprobleem kan hcm voor erg akelige symptomen zorgen.
je kat krijgt vocht achter de longen, en heeft het benauwd.
dat kan je deels wel ondervangen met plaspillen, maar die zijn weer niet zo geweldig voor de lever.
ook kan er een stolsel vast komen te zitten in de hoofdader naar de achterpoten, met als gevolg dat je kat vreselijke pijn lijdt en verlamd raakt.
bij een katje van die leeftijd zou ik me toch achter de oren krabben.
bedenk dat je, vanuit het standpunt van de kat, het beestje niet te vroeg in kan laten slapen; de kat heeft er geen weet meer van.
wel kan je te lang wachten; de kat lijdt.
ik denk dat iedere kattenbezitter wel eens te lang doormoddert met een dier; daar hebben we later enorme spijt van, maar voor de toekomst leren we daarvan.
liefhebben is ook los kunnen laten.
ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.

en als ze het lust, geef haar dan gerust nog iets lekkers.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ja Rieneke, dit is het antwoord wat ze nodig heeft. Dikke plus dus.
Rieneke1
12 jaar geleden
anneke, ik begrijp jou en je man zo goed; je wilt je lieve poes niet kwijt.
ik heb zelf vorige week met de dood in mijn hart mijn kater nelis van 12 jaar in moeten laten slapen, ik weet hoe moeilijk het is.
maar jouw katje heeft een overactieve schildklier.
ze heeft een leverprobleem, waarbij ik me afvraag of ze niet meer eet door dat probleem, of dat ze door het niet eten (waarom?) leververvetting heeft gekregen.
nu komt daar hcm bij, in een behoorlijk vergevorderd stadium.
je katje heeft behoorlijk ondertemperatuur, wat ik veel zorgwekkender vind dan koorts.
het betreft een bejaard diertje. maak er alsjeblieft geen lijdensweg van voor je katje.
het spijt me verschrikkelijk dat ik je geen andere raad kan geven dan je poppie te laten gaan.
heel veel sterkte en wijsheid meis!