Ik zit te denken aan het kopen van goudvissen, waar moet ik opletten qua kosten, gezondheid van de vissen, en de kom?

Ik heb nooit huisdieren/goudvissen gehad en daarom twijfel ik. Zijn de sites van dierenwinkels wel betrouwbaar? Niet dat ik meer onnodige materialen moet aanschaffen en wat als ik op vakantie ben?

Toegevoegd na 1 dag:
Welke vorm kom is dan wel goed?
Wat vinden jullie van deze kom?
http://www.dobey.nl/aqua-20-fancy-goldfish-start-p8110.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat u informeren bij de dierenspeciaalzaak maar schaf GEEN kom aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, sxiopo : mijn eerste gedachte ook : in geen geval een kom. De vissen hebben er geen schuilplaatsen in, en worden ietwat gestoord van het rondjes zwemmen en het vertekende beeld, dat de ronde vorm geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat goudvissen a.u.b lekker buiten in een vijvertje, het is geen vis voor binnen, of je moet een groot aquarium er voor inrichten met veel dure apparaten en energiekosten.
Dus echtniet, echtniet doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eddlijst: Kan je zo'n klein goudvisje uit de dierenwinkel gelijk in een vijver doen dan? Overleven ze dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels is het vijverwater dik boven de 10 graden, dus die goudvis uit de winkel kan er zo wel in, wel eerst met zakje en al in je vijver laten drijven en na een half uurtje loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, maar mijn achtertuin niet geschikt voor een vijver, wat nu dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De door jou gevonden aquarium is prima geschikt. Voor een kleinere moet je niet gaan. Hoe groter, hoe beter..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook voor een binnenvijver kiezen.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed zie, staat op dat plaatje bij die link dat het een aquarium is van 20 liter. Volgens de Vissenbescherming hebben volwassen goudvissen een kom nodig van minstens 250 liter, meer dan 12 keer zoveel dus. Dit lijkt me dus helaas echt geen geschikt aquarium. http://www.vissenbescherming.nl/pg-17392-7-21233/pagina/goudvissen_-_goudviskom.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe snel wordt zo'n goudvisje groot, volwassen dan?

Het beste antwoord

Er is hier in feite te weinig ruimte. Maar een korte samenvatting, die niet alles kan bevatten, zie dus ook vooral de linkjes.

- een goudvis wordt 20 jaar en ruim 20cm, mits goed verzorgd + veel ruimte (aquarium
van 2 meter voor gewone goudvis! en 1.20m voor sluierstaart!)
- bij gebrek aan ruimte vergroeit de vis waardoor deze niet meer goed kan zwemmen en
binnen een paar jaar doodgaat.
Een goudvis is dus niet echt goed als beginnersvis. Verder is een viskom slecht om de
volgende redenen:
Omdat een kom rond is:
- werkt het dus als een lens en de vis wordt totaal gestoord van het licht
- de vis kan alleen rondjes zwemmen en verveelt zich dood
- raakt de vis zijn orientatie kwijt.
- is er zeer weinig oppervlak waar het water zuurstof uit de lucht op kan nemen. Daarom
zie je goudvissen in kommen vaak happen naar lucht! Dit happen is niet omdat ze
honger hebben.
Omdat een kom klein is:
- schommelt de temperatuur enorm snel, soms wel 10 graden binnen 24 uur
- raakt het water zeer snel vervuild (binnen een paar dagen is het water al niet meer
geschikt om vissen in te houden!)
- vervelen de vissen zich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor jou, maar wat raadt je dan aan, inplaats af (wat je al goed gedaan hebt)

Andere antwoorden (2)

Zowiezo moet je de goudvissen niet houden in een ouderwetse ronde kom, dit is niet goed voor ze. Ze hebben dan niet genoeg ruimte om te zwemmen en niet genoeg zuurstof om te ademen. Het ronde glas weerkaatst het licht op een manier die hen zenuwachtig maakt. Goudvissen zijn ook slimme beestjes.
Een viskom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. Een kom is dus een ware marteling voor ze.

Ze zijn gelukkiger en gezonder als ze in een groot aquarium worden gehouden, wat goed doorlucht is en een goede doorstroming heeft. Omdat goudvissen graag in de grond wroeten als ze voedsel zoeken, moet de bodembedekking niet scherp zijn.

Vaak kan je in een dierenwinkel zo'n starterspakket aquarium kopen. Hierin zit al een verwarmingselement, pomp en alle andere benodigdheden in. Zo'n starterspakket heb je al vanaf 50 euro.

Toegevoegd na 4 uur:
Op je vraag: wat als ik op vakantie ben?
Vraag heel lief aan je buren of zij je vissen willen voeren. En anders koop je een automatische voederapparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Edd & Tanja..
Je kunt het beste zelf naar een dierenwinkel gaan.
Of naar de Boerenbond. Daar kun je je vissen zelf uitzoeken.
En ook een behoorlijke bak en andere toebehoren en het juiste voedsel.
Geen kom!
Goudvissen horen niet alleen maar rondjes te zwemmen.

Ja als je op vakantie bent zul je iemand moeten vinden die voor die dieren wil zorgen. Dat lijkt me logisch.

Goudvissen zijn enorm leuke, mooie en makkelijke huisdieren. Ze hebben niet heel veel aandacht nodig en ze zijn prima op een slaapkamer te houden. Een goudvis is dan ook voor iedereen geschikt! Ontdek op deze site alles over de goudvis.

http://goudvissenverzorgen.nl/