chihuahua (gesterr. reu, 2 jaar) plast meestal binnen zodra hij riem omkrijgt voor het uitlaten.Oren in de nek.Veel geprobeerd!Angst?deemoedplas?

hij begon hiermee nadat mijn man een half jaar geleden 2 weken in het ziekenhuis lag.Optillen,niet aankijken,in de bench aanlijnen,snoepje geven vooraf ,hem roepen,helpen niet.Kan niet los mee omdat we in flat wonen met veel honden.Overdag is hij wel zindelijk en wordt voldoende uitgelaten.Zodra je de riem oppakt als hij hem al omheeft(zonder te plassen)doet hij het alsnog en dat is ook op de galerij,in de lift of in de hal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Misschien heb je dit probleem zelf veroorzaakt toen je man in het ziekenhuis lag. Als je zelf volkomen in de war bent, kan je een hond manipuleren en slechte gewoonten veroorzaken.
Graaf eens diep in gedachten wat je kan hebben gedaan. Hem meewarig toegesproken bij de eerste fout. Het door de vingers hebben gezien omdat je al zo moe was en gedacht hebt: ach het beest is ook in de war.
Inmiddels is het een ingesleten gewoonte die doorbroken moet worden. Daarbij moet je eenmalig een hondentherapeut inschakelen. Die kan zien of je moet corrigeren en op welke manier. Van hieruit kan ik de lichaamshouding van de hond niet zien en zou verkeerde adviezen kunnen geven.
Ivana
12 jaar geleden
Hij heeft kennelijk 1/2 jaar geleden het uitlaten gekoppeld aan iets heel akeligs. Ik denk, dat het angst is, wat hij je laat zien. Dat hoeft niet de ziekenhuisopname van je man te zijn geweest. Misschien is er toevallig buiten iets gebeurd waar hij erg van is geschrokken of zo.
Je schrijft: "het gaat VAAK mis"....daaruit haal ik, dat dit niet altijd het geval is? Misschien kan je voor jezelf nagaan, wat er anders is als hij niet plast.

Wat je kunt proberen is een totaal andere aanpak bij het uitlaten. Bijvoorbeeld niet aanlijnen, pas als je buiten bent. Ik begrijp het punt van de flat en de vele honden, maar het is het proberen waard. Wees vrolijk en assertief. Zet dat geplas uit je hoofd als je een nieuwe aanpak gaat proberen.
Of pak je sleutels al een uur eerder bijvoorbeeld, of doe je jas niet aan (kan binnenkort weer) en neem een vest. Dus verander je normale gewoontes een poosje heel bewust.
Wat je ook kunt doen: pak je jas en sleutels, maar ga niet met hem weg.
Let ook op je lichaamstaal en wat je zegt als je met hem naar buiten gaat: verander dat. Zeg dus niet bijvoorbeeld: "kom we gaan naar buiten" als je dat altijd zegt. Maar zeg niks, of iets totaal anders.

Helpt dat niet, dan zou ik iemand in de arm nemen, die verstand heeft van het gedrag van honden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marieke4260 : 6 maanden geleden is er iets gebeurd (je man in het ziekenhuis) en heb jij, de hond minder tijd kunnen geven dan hij normaal gewend was. Nu heeft het zich ontwikkeld tot een probleem (wanneer je wel tijd voor hem hebt) namelijk extreme blijdschap en daardoor geen controle over de blaasspieren (door opwinding).

Advies

De oplossing is het volgende : Wanneer je van plan bent de hond uit te laten dan doe je je jas aan, pakt je sleutels en stopt die in je jaszak(?), daarna pak je de riem en dan heeft je hondje allang door dat je hem uit gaat laten.
Hij staat al dan niet te springen van plezier (opwinding) en te plassen.
Je doet niets op dat moment, je wacht net zolang tot hij gaat zitten of liggen en niet meer rond rent, opspringt of om je heen loopt plassend of niet.
Als hij rustig is en niet eerder, dus ook rustig adem haalt niet hijgend, dan doe je de riem vast. Als hij voordat je dit gedaan hebt alweer opgesprongen is en weer opgewonden is : wachten, de riem niet vastmaken, wachten tot hij rustig is !
Eindeloos geduld en doorzettingsvermogen heb je nodig, maar in principe heeft de hond het zo door.

Niet ongeduldig worden, denk daar aan !

Succes !

Toegevoegd na 2 minuten:
ik vergeet de bron :

tv-programma: 'The Dogwhisperer' / National Geographic
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jou hondje is gewoon super blij. Wat is nu 2 jaar. Als je jou chihuahua behandel als een hond en niet als een baby kom ook dit weer goed. Neem eens een stukje kook of leverworst in je handen. Laat hem hieraan snuffelen. Zijn lust gaat uit naar het lekkers, doe hem met de worst in je handen de riem aan. Praat vrolijk tegen hem laat hem snuffelen keer op keer. Ga naar buiten wees vrolijk. Pas als je buiten ben krijg hij zijn beloning. En anders doe je,je jas aan pak hem op draag hem naar buiten haal je riem uit je jaszak geef hem het stukje worst en maak hem vast. Als de zomer er is hang je de riem om je nek til hem op en doe buiten de riem om. Maar beloon hem eens meer door een vrolijke stem en worst. Ook een Chihuahua is slim en wil als hond behandeld worden.
Anika en een trotse hondenbezitter zo ook van Chihuahua
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anika : waarom schrijf je deze reactie niet als antwoord?
Er mankeert niets aan, het is gewoon een andere manier van een probleem oplossen. Prima manier !
Jij hebt zelf ook een Chihuahua denk ik, ja ?
Doe je zelf een plezier en zet je reactie als antwoord over, kom op doe!