Waarom denkt men dat een papagaai "Lorre" zegt?

Het is toch maar net wat je je papagaai leert te zeggen.
Bovendien heb ik het een papagaai nog nooit echt horen zeggen. Wat is de betekenis van "Lorre"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een papagaai nog nooit iets horen zeggen. Dat komt omdat ze de echtgenoot zijn van mamagaai! Misschien bedoel je papegaai?

Antwoorden (8)

Die eigenaren doen dat steeds, en die arme dieren moet het herhalen steeds... Daarom...

Er is geen betekenis... Wellicht kunnen ze dat het makkelijkst herhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit hetzelfde is als dat er gezegd wordt dat een hond 'waf' zegt en een kikker 'kwak'.
Misschien dat het natuurlijke geschreeuw/gepiep van een papegaai op 'lorre' lijkt. Voor zo ver ik weet, betekent het woordje op zichzelf niets.

Een papegaai zal letterlijk het woordje 'lorre' enkel zeggen wanneer de eigenaar dit zelf zo vaak tegen hem gezegd heeft zodat de papegaai het is gaan herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga weer "Kweenie" citeren:

"Volgens mij is dit net zoiets als het domme blondje. Het zijn ideeën die een eigen leven gaan leiden en daardoor de beeldvorming werkelijk beïnvloeden."

Op een gegeven moment gaat het erin 'groeien'.
je ziet op televisie dat papagaaien "Lorre" zeggen. Zoals bij bron 1 Herman Finkers al evne demonstreert ;)

Ook in films heb ik papagaaien heel wat keren 'Lorre' horen zeggen.

Misschien dat dit één van de vele redenen zou kunnen zijn? :)

Toegevoegd na 1 minuut:
ook op basisscholen wordt dit aangeleerd. "Wat zegt een hond? Waf. Wat zegt een kat? Miauw"
En zo ook wordt voor een papagaai het woordt 'lorre' aangeleerd. Of in sommige gevallen een soort van schel geschreeuw. Maar zoals ik het op mijn stages heb meegemaakt wordt er echt wel eens 'lorre' gezegd. Ook dat is één factor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter Lorre (een filmster uit ver vervlogen tijden), schijnt daar ooit mee begonnen te zijn. Zo ontstaan dit soort zaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nu het goede antwoord.
Het woord 'loeri' of 'noeri' is een woord voor papegaaien op de Molukken. Het is in ca. 1600 voor het eerst waargenomen.
Het is in het Nederlands verbasterd tot 'lorre'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk,+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lorre komt van de lorreboer die Lorre! Lorre! riep als ie door de straten ging met zn handkar
Als je hem "coco" noemt zal hij dan ook "coco"zeggen. Het is net wat hij altijd hoort. Als niemand hem 'lorre"noemt , zal hij dit uit zichzelf nooit zeggen.
amc
14 jaar geleden
Lorre is een ander woord voor oude kleren komt ook van de "lorreboer" die man kwam dan oude kleren ophalen voor kinderen in de derde wereldlanden. Die man liep dan met een handkar door de straten en riep Lorre ! Lorre ! zodat mensen wisten dat ze hun oude kleren aan hem konden geven. Waarschijnlijk is er iemand geweest die een papegaai had die dat overnam en toen hebben ze dat ook gebruikt voor hun papegaai. "Koppie Krauw" wat ook daarna wordt gezegd is verzonnen door iemand die de papegaai met één van zijn poten op zn kop zag krabben, krauw is een ander woord voor krabben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Iemand heeft een gedicht over de lorreboer geschreven hier: http://www.gedichten-freaks.nl/485142/

Toegevoegd na 4 minuten:
Waar is de lorreboer gebleven

Waar is de ' Lorreboer' gebleven
of hoe je wilt; de voddenman
die vroeger door de straten schreeuwde
en daarna aan de deuren kwam

De oud versleten trui en broeken
alles ging bij hem in zak
op een weegschaal in zijn handen
woog hij 'lorren'
in zijn mond zat pruimtabak

Als je een zelfgebreidde trui gaf
kreeg je grif een daalder, echt
ook een jas bracht wel wat geld op
weggooien was vroeger slecht

Alles kon je aan de deur kwijt
schillenboer kwam ook aan huis
nu moet je veertien dagen wachten
tot groene bak gehaald wordt thuis

Maar niemand wil meer lorren halen
in deze weggooi maatschappij
aan mij zou hij een goeie hebben
zakken vol kreeg hij van mij

©Jannie Hoogendam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zegt een engelse hond bark, en een nederlandse woef?