Hoe verzorg je triopsen?

Ik heb een pakket besteld met triopsen erin, misschien dat iemand er al ervaring mee heeft hier. Daar krijg je een aquariumpje bij, maar is dat groot genoeg als ze volwassen zijn of moet ik dan iets anders kopen? En wat moet je ze te eten geven? Eten ze ook vissenvoer?

12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ze in bar le duc zitten (pakken van de supermarkt) verwarmingselement erin (24 graden) eerste dagen niet voeren, en daarna kan je visvoer (vlok) verpulveren. als ze groot zijn eten ze levend voer (bv muggenlarven) zand in de bak is wel handig. triopsen gaan niet zo lang mee, en als je een nieuwe kweek op wil zetten kan je dit met het zand (incl. eitjes) doen wat je uit de bak hebt gehaald, en heb laten drogen. die kleine bakjes die je erbij krijgt is 3x niks. je kan er niet eens een verwarmingelementje inhangen om de temp. constant te houden.
xilu
12 jaar geleden
En hoe moet ik ze overzetten van die kleine bak naar een aquarium? En hoeveel kost een verwarmingselement?

Antwoorden (1)

-Gedestilleerd/gedeminiraliseerd/bronwater: gedestilleerd of gedeminiraliseerd water is volgens veel sites het beste. Triops.tk kan nog niet zeggen (de andere sites zijn er ook onduidelijk over) welke het beste is, want we hebben alleen gedeminiraliseerd water gebruikt (dit kan je gewoon per liter in de supermarkt kopen). Als hethuidige project is afgelopen, zal Triops.tk testen met bronwater. Gebruik geen kraanwater! Hier zitten stoffen in die de kleine Triops doden. Regenwater zou misschien kunnen, maar dat moet Triops.tk nog testen.

-Bak/kom: uiteraard heb je ook een bak/kom of acquarium nodig om je beesten in te laten groeien. Deze kan wisselen van 2 tot wel 20 liter! Voor het laten uitkomen van de eitjes is echter een bak van 1-2 liter het beste, het water is dan snel in de goede conditie, zodat de Triops snel uitkomen. Ook hoeven ze dan niet ver te zoeken naar voer (algjes en bacterien in de eerste week).

-Zand (niet noodzakelijk): Als je wilt dat je Triops eitjes leggen, is het verstandig een klein laagje zand (ongeveer 1 cm) op de bodem te leggen. Hier kunnen ze dan hun eitjes in begraven. Als ze dan doodgaan en je het hebt laten opdrogen, heb je ook meteen een goede mix met eitjes om opnieuw te beginnen! Als je geen zand hebt, kan je ook kleine steentjes gebruiken, dit wordt vaak gebruikt als bodemversiering bij vissen.

Er staat nog veel meer informatie op onderstaande bron,het beste kun je die zelf even lezen want het is te lang om hier te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xilu
12 jaar geleden
ik krijg een aquarium van iemand met een pompje erin om het water te verschonen, kan dit met triopsen of is zo'n verzuiveringspompje te gevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even op de link die ik erbij heb geplaatst,je kunt daar alles over Triopsen lezen.