Mijn kat heeft blaasgruis, hoe voorkom en genees je het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je al geweest bent, anders : ga ZO SNEL mogelijk naar de dierenarts, de kater van mijn vriendin is hieraan overleden. Ze had de kattenbak boven gezet en zo minder oog op wat kat "er op deed". Ze was te laat...!
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor adviezen van voorkomen en genezen : dierenarts !!!

Antwoorden (6)

de enigste die je kat erbij kan helpen is de dierenarts en die kan je ook vertellen hoe te voorkomen door middel van speciale brokken succes met het beesie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan hij nog wel plassen?

Zo nee dan direct naar de dierenarts want anders loopt je kat gevaar.

Als hij nog plast,een beetje urine opvangen en naar je da brengen voor onderzoek.

Ik denk dat je kat een blaasgruis oplossend voer krijgt,als dit een tijd goed blijft gaan dan gaat je kat over op een blaasgruisvoorkomend dieetvoer en meestal moeten katten met blaasgruis dit hun hele leven blijven eten,maar dat hoeft niet persé.

Geef in geen geval ander voer meer zolang hij dit heeft,ook geen kattensnoepjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel bij verstopping als bij het vermoeden van blaasgruis vindt altijd urine-onderzoek plaats. Met het urine-onderzoek wordt vastgesteld om wat voor gruis het gaat:

Struviet. Deze vorm van gruis komt het meest voor. Gelukkig kan dit gruis met speciale dieetvoeding worden opgelost. Dit blaasgruisoplossend voer moet 5-6 weken lang worden gegeven. Hierna kan struviet voorkomend voer gegeven worden om te zorgen dat het gruis niet meer terugkomt. Beide dieetvoeders zijn uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar.

Calciumoxalaat. Deze vorm van gruis komt gelukkig niet veel voor. Dit gruis is niet op te lossen met speciale dieetvoeding. In ernstige gevallen moet het gruis operatief uit de blaas verwijdert worden. Uw kat wordt op een speciaal dieetvoeding gezet om te voorkomen dat er nieuw gruis gevormd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierenartsenpraktijkronner.nl/ziekten/kat/blaasgruis_kat.html

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierenartsenpraktijkronner.nl/ziekten/kat/blaasgruis_kat.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral jongere katers kunnen last hebben van struviet.
helemaal voorkomen kan je het niet, maar vers rauw vlees verzuurt de urine een beetje, en verkleint de kans op struviet.
goedkoop voer, waar veel granen inzitten, verhoogt de kans juist.
geef je kat dus voer met een hoog vleesgehalte, en geef regelmatig versvoer.
je verkleint zo in ieder geval de kans dat je kat struviet ontwikkelt.

er wordt ook wel aangeraden je kat vitamine c te geven om de urine te verzuren, maar dat raad ik niet aan.
de urine kan dan te zuur worden, waardoor je kat oxalaatstenen gaat vormen, die alleen operatief te verwijderen zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Op internet kan je speciale voeding kopen die 'blaasgruis vernietigend' is. En zorg dat je kat veel water drinkt. Dit kan je bevorderen door een kleine beetje melk aan het drinkwater toe te voegen, of bijv. wat sap uit een blikje tonijn aan het water toe te voegen zodat het erg verleidelijk ruikt. Ook kan je een scheutje melk/water aan de droge brokken toevoegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoogwaardig voer scheelt ook al. Dit is wel een stuk duurder, maar ze hoeven er minder van hebben, dus dat scheelt weer wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen anti-blaasgruiseten geven en operatief dingen verwijderen zit nog een fase: met een catheterbuisje de urinebuis ingaan en deze hiermee schoon van gruis te maken.

Ik heb dit zelf met onze kater in een dierenziekenhuis laten doen (op verwijzing van de dierenarts). Het was geen prettige ingreep, vooral voor onze kater niet :-(. Hij moest bij bewustzijn blijven, op zijn rug liggend, door mij rustig/kalm gehouden. Narcose was met zijn gewicht geen optie, veel te gevaarlijk. Al met al, zeker voor hem!, geen pretje.

Maar in ons geval één keer en nooit weer. Hij was 6 jaar toen we dit moesten doen, en heeft tot zijn overlijden op 16-jarige leeftijd nooit meer dit probleem terug gehad.
Daarna heeft hij een jaartje of 2 een blaasgruisdieet gehad, waarna besloten werd door de dierenarts dat het niet meer hoefde (op basis van een urinetest).