Waarom eten konijnen soms hun eigen jongen op?

Voor de de tweede keer dit jaar heeft een konijn van mij na aantal dagen haar eigen nestje aan en opgegeten. Dacht eerst dat ze nog onervaren was maar dit is al de tweede keer. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Antwoorden (3)

Bij onrust of dreigend gevaar of onervarenheid. Soms blijven ze het doen. Staat het konijn wel in een rustige omgeving?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen zullen onder bepaalde omstandigheden de jongen opeten. Dit kan gebeuren bij overbevolking, een te kleine kooi en bij overbevolking van het nest. Het kan echter ook ontstaan door teveel licht, lawaai of de geur van een naburige ram(melaar) en de jongen kunnen dan verspreid of verstoten worden door de voedster.

aanvulling:
Opeten van jongen door de moeder gebeurt bijna altijd bij onrust of dreigend gevaar of bij onervarenheid.
Overigens gebeurt dit laatste dan ook weer bij onrust en 'gevaar'. Je ziet overigens dat dit gedrag bij onervaren moeders bij latere nesten weer verdwijnt en het gewone zorgzame moeders worden. Een enkele keer volhardt de moeder in dit gedrag, waarna besloten wordt geen nest meer van deze voedster te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
er zijn meer diersoorten die dit doen.

een reden kan zijn:

-teveel licht/lawaai (hoge toon van tv is voor een konijn al lawaai)
-moeder dier wordt niet met rust gelaten (steeds kijken en verstoren)
-oppakken van de jonge dieren
-te klein hok
-teveel konijnen in een hok
-geur van een mannetje of zelfs een mannetje in het hok erbij
-jongen waren gewond (konijn heeft ze per ongelijk met haar nagels gekrabt)
-moeder konijn is te jong (nog geen 1 jaar)
-moeder konijn heeft gebrek aan bepaalde stoffen en haalt dit uit de jongen.
-moeder heeft kraamkoorts.
-jongen waren niet gezond

om erachter te komen wat de oorzaak was bij de nestjes valt dus niet zeggen. hier zou je meer info over moeten geven.

-hoe groot is het hok van je konijn
-in welke omgeving staat je konijn
-heb je meer konijnen in de buurt staan
-heb je zelf de rust verstoord
-heeft je konijn gezien dat je bij het nest kwam (eerst handen wassen met neutrale zeep, dan moeder verwijderen en aaien zodat haar geur aan je handen komt, en dan pas een kijkje nemen: enkel als het écht nodig is want het is geen garantie dat het goed gaat op deze manier)
-heb je het konijn wel anders gevoerd tijdens de dracht/zogen? meer eiwitten, meer vetten, meer calcium dan anders. (beter biks/brok dan gemengd voer!)
-heb je het dier getemperatuurd om kraamkoorts uit te sluiten?
-van welk ras (x-ing) is het konijn? (sommige rassen hebben sneller last van kraamkoorts)

een onervaren moeder zal de jongen verstoten en niet opeten, dus denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken dan bij het konijn zelf.

bij de link meer info over o.a. kraamkoorts.