Kat wordt soms raar wakker. Ze wankelt en valt dan om. Zie uitleg. Komt dat door de leeftijd? (19)

Ze is een pers van 19 en wordt soms raar wakker. Ze kijkt dan verdwaasd om zich heen en begint een beetje te hijgen en is dan denk ik duizelig want ze valt ook wel eens om. Ze begint daarna keihard te miauwen. Komt dit door de leeftijd of wat zou het anders kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso de leeftijd! 19 is voor een katten leven heel oud. Ik ze ook heel dun en eet ze de laatste tijd meer?

Het beste antwoord

Lijkt me inderdaad de leeftijd. Onze eerste kat werd uiteindelijk 16, die viel op het laatst ook steeds om, zakte door d'r pootjes heen, en kon niet meer zelf ergens op springen. Heel zielig om aan te zien.

Keihard mauwen uit het niets is meestal een teken van doofheid, dementie, of allebei. Als ze het doet nadat ze is gevallen, kan het zijn dat ze pijn heeft, verward is, of zich in elk geval helemaal niet fijn voelt.

Ik zou met m'n kat naar de dierenarts gaan als hij/zij zo was, al is de kans redelijk aanwezig dat er weinig voor haar te doen is. Maar de dierenarts kan je in elk geval vertellen of je kat (waarschijnlijk) pijn heeft of niet, en dan kun je bespreken of er dingen zijn die je kunt doen waardoor ze minder lijdt onder de kwalen die ze waarschijnlijk wel zal hebben. En wie weet: het zou ook nog iets kunnen zijn wat behandelbaar is, je weet immers maar nooit. Dat zal op zo'n leeftijd erg lastig worden, maar hoe dan ook zou ik naar de DA gaan: ook als het niet goed afloopt, weet je dan achteraf voor jezelf dat je alles hebt gedaan voor je kat wat je kon doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor de duidelijkheid, bij de eerste alinea: onze kat is uiteindelijk gestorven van ouderdom. Wel nog naar DA geweest, maar er waren geen specifieke oorzaken. Ze was gewoon op, en oud. Vandaar dat ik denk dat de verschijnselen bij jouw kat heel goed 'gewone' ouderdom kunnen zijn (dus zonder een onderliggende specifieke ziekte). Maar zekerheid krijg je alleen bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

19 jaar is best wel een heel respectabele leeftijd voor een kat , dat keihard miauwen zou ook best wel kunnen komen omdat ze enigszins doof is , deed mijn kat ook.
Andere verschijnselen zou ik niet kunnen verklaren , gewoon ouderdom denk ik , anders eens dierenarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een pers kan, vanwege het ras, omdat deze vaak een korte neus hebben, ademhalingsproblemen hebben.
dit verklaard het hijgen en de duizeligheid.
het wankelen kan ook een neurologisch probleem zijn(hersenen en zenuwen).
verder kan ik je helaas niet helpen.

Succes!