hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn hond niet meer graaft?

Toegevoegd na 3 uur:
het is een boomer de kruising las apso en kavelier

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Is het een aardhond?
Ik bedoel natuurlijk een terrier. Het woord zegt het al. Dat zijn honden die gefokt zijn om de grond om te woelen en zich in te graven op zoek naar een prooi.
De Teckel, de Jack Russell, de Cairn terrier, het zijn allemaal honden die graven in hun genen-pakket hebben. Voor die honden is het heel moeilijk om de grond met rust te laten, zeker als ze alleen in de tuin mogen.
Het is bijna onmogelijk om deze honden het graven af te leren. Je kan ze de pin op de neus zetten, maar dan ben je tegennatuurlijk bezig.
Blijf in de tuin dus altijd in de buurt, zodat je met een kort 'nee' de neiging kunt onderbreken.

Is het géén terrier, dan volstaat een verbod. Keer op keer. Ze mogen het genoegen van een lekkere graafpartij niet ervaren. Leid de hond af met een speeltje of, zolang de hond pup is, doe je een hekje in de tuin en geeft ze slechts een vierkante meter waar de kans niet bestaat dat ze in de aarde kunnen spitten. (Dit systeem kan je natuurlijk bij een terrier ook toepassen.) Na zes maanden, als niet alles meer zo interessant is als in de puppietijd, kan je wat meer ruimte verschaffen. Je moet er dan wel bijblijven.
Mijn hond deed het als pup ook. Mijn tuin was net opnieuw aangelegd. Hekje geplaatst en langzaam geleerd wat wel en niet mocht. Ze loopt nu over de paadjes zonder ooit nog één poot in de aarde te zetten.

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van je Lhasa apso/ King Charles spaniel: verbieden en opvoeden. Graven doen ze alleen als ze niets anders om het hand (poot) hebben. Dit is voor deze honden geen aangeboren handeling/ behoefte. Erbij blijven en verbieden en iets anders te doen geven. Buiten de tuin genoeg uitloop geven, zodat de hond behoefte aan rust en slaap heeft als hij thuis komt. Desnoods zoals aangegeven een gedeelte van de tuin afzetten met gaas of hekjes.
Ivana