Hoe kweek je lievenheersbeestjes?

Op Internet worden verschillende lievenheersbeestjes aangeboden, veelal staat er bij dat het voedsel voor de larven er bij word geleverd. Naar mijn weten zijn de larven echte rovers en eten ze vooral bladluizen. Krijg je die dan levend mee? Krijg je dan zo'n bakje met ontkiemde boontjes en bladluizen? Dat lijkt me namelijk nogal onwaarschijnlijk.
Zo niet, wat zit er dan voor een voedsel bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daarom worden ze juist verkocht: als bestrijders in de tuin en in kassen. Je koopt de larven en/of de kevers - beiden eten bladluizen.
Vervolgens zet je die uit in je tuin, waarbij je ervoor zorgt dat ze schuilplekken hebben: je struiken, bomen, of een insectenhotel (zie hier voor foto's: http://iturl.nl/snNZj , zelf maken of kopen bij tuincentra of bij Vivara: http://www.vivara.nl/main_category/id=4/insecten.html )
Ik denk dat het niet slim is om ze als 'huisdier' te houden als je ze niet zelf hun voedsel kunt laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is nou juist het vreemde, er staat meestal bij dat het voedsel er bij geleverd word. Voor bijvoorbeeld een klas om de cyclus te kunnen zien. Voor alle andere doeleinden kan ik het begrijpen, maar ik vraag me af wat voor een voedsel er bijgeleverd word?
Zou er geen vervangend voedsel bestaan? Ik bedoel er zijn zoveel dieren in die de natuur gespecialiseerd zijn en in gevangenschap meer accepteren.
(een miereneter krijgt echt geen mieren in een dierentuin, maar honing, druiven, kiwi, garnalen..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volwassen lieveheersbeestje kan 100 bladluizen per dag wegwerken, en ik lees dat de eerst uitgekomen lieveheersbeestlarves zich ook vaak tegoed doen aan de nog niet uitgekomen poppen...
http://www.beesies.nl/lieveheersbeestje.htm
Bepaalde soorten kun je wel op een mengsel van suikerwater en wat eiwit houden denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zo lief zijn ze inderdaad niet.