hoe laat ik mijn hond pootje geven?

Ik wil mijn hond leren pootje geven, maar als ik zeg poot ofzo dan doet hij niets, hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (6)

Je pakt zijn pootje terwijl je poot zegt en je zegt goed zo. Dat doe je 10x achter elkaar, dan pak je de poot niet en kijkt of hij het snapt. Snapt hij het niet dan ga je 10x de poot pakken NADAT je poot hebt gezegd. Vervolgens kun je nog met een hondebrokje werken als hij het snapt, als hij het dus maar 1x goed doet: brokje geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is veel geduld en herhaling voor nodig. Het beste is ook dat de hond nog vrij jong is dan pakken ze meestal dingen sneller op.

Je begint met zijn poot pakken terwijl je pootje zegt daarna belonen. Als je dit tijdje hebt geoefend. zeg je pootje en geef je een klein tikje/duwtje tegen achterkant van poot zodat de poot omhoog gaat en hij pootje geeft, hierna ook weer belonen.veel herhalen ! uiteindelijk krijgen ze het door en gaan ze zelf pootje geven. Maar ga er wel vanuit dat dit paar dagen duurt en je ze dit meestal niet in 1 dag kunt leren. Neem er gewoon elke dag even de tijd voor ;)

Ook kan het hondenras heel erg verschillen of ze iets snel oppikken of niet.

Hoop dat je het beetje snapt en je er iets aan hebt,

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel oefenen! Elke keer als hij het goed doet, een beloning geven. Dan leert hij het waarschijnlijk vanzelf, als je het blijft herhalen. Dit hangt natuurlijk wel een beetje van het ras van je hond af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt een brokje in je hand en zegt #eerst# poot.
vervolgens til je de poot van je hond op, beloont enthousiast met je stem, en geeft hem het brokje.

dit herhaal je een paar keer, zodat je hond weet wat je met 'poot' bedoeld.

oefen kort achter elkaar, meer meerdere keren op een dag.
sluit het oefenen altijd af met iets positiefs zodat de hond gemotiveerd blijft.

volgende keer dat je oefent zeg je 'poot' en wacht je even zodat je de hond de kans krijgt op zijn poot zelf op te tillen en te 'geven'. snapt ie het nog niet blijf dan geduldig, pak zijn pootje weer etc.

als je het goed aanpakt hebben ze het in een mum van tijd door, en hoef je helemaal geen dagen of (in totaal) uren te trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandacht

Zorg ervoor dat je alle aandacht van je hond hebt en
dat deze niet wordt afgeleid door andere zaken. Laat je hond de lekkere beloningen zien en ruiken. Uiteraard mag je de hond nog niets geven! Hij moet er eerst wat voor doen.

Verstop vervolgens de lekkernijen voordat je begint, maar houd ze binnen handbereik.
Geef het voorbeeld

Laat je hond zitten. Houd je hand op en geef een commando.

Zeg het woord 'poot', 'pootje' of misschien 'shake' zoals de Amerikanen het doen. Het is heel belangrijk om consequent hetzelfde commando te gebruiken.

Uiteraard kent je hond dit commando nog niet, dus moet je eerst het voorbeeld geven. Til zelf een voorpoot van je hond op.
Belonen

Geef je hond nu een beloning in de vorm van een lekkernij en geef een compliment dat hij het goed heeft gedaan. Goed zo Bello!

Ook al heb jij het uiteraard voorgedaan, toch kun je je hond op deze manier stimuleren, want hij ziet dat jij blij bent met zijn gedrag.
Herhalen

Herhaal stap 2 en 3 totdat de hond begrijpt dat hij zelf zijn poot in je hand moet leggen om iets lekkers te krijgen.

Hele slimme honden hebben het na een paar minuten al door, bij anderen kan het wat langer duren.

Raak niet ontmoedigd als het niet meteen lukt en als je hond geen aandacht voor de oefening heeft. Stop dan gewoon en probeer het later nog eens. Een sessies van hooguit 10 minuten moet voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de clickertraining / clickermethode :D
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html