Welke hond kan ik het beste nemen?

Ik ben op zoek naar kleinere hond (formaat beagle). Het liefst heb ik een hond met korter haar die max. 2 a 3 keer per dag uitgelaten hoeft te worden (we hebben ook grote tuin). Het moet geen moeilijk opvoedbare hond zijn (heb enige ervaring met opvoeden van hond van mijn oma echter nog nooit 24/7 hond in huis gehad). Hiernaast vraag ik me af of het mogelijk is om een hond 4 uur per dag alleen thuis te laten. Een vriend van me laat de hond zelfs 6 uur per dag alleen thuis zonder problemen echter hoor je soms verhalen van mensen..... Wie heeft tips waar te zoeken of welk ras bij mij zou passen? P.s. een kennis heeft een een hond die sterk lijkt op een flatcoated retriever echter heeft deze de grootte van een beagle (en is geen pup). Wat voor een soort hond zou dit kunnen zijn en bestaan er ook honden zoals mini labradors etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Welke hond kan ik het beste nemen?
Viespeuk :P Grapje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier is een test die je ook eens zou kunnen doen
http://watvoorhondpastbijjou.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kat! je hebt te weinig tijd!
paulus811
12 jaar geleden
Ik zou me eerder afvragen hoeveel honden je moet nemen dan welk soort. Honden zijn liever samen 4 uur zonder baas dan een hond alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RY90: als je dit bij antwoord had gezet ipv reactie had ik een plusje kunnen geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit ben ik niet met je eens, paulus811.
Als je een goede leider bent voor je hond(en), is de wereld voor de hond(en) onveilig als je weggaat : in de natuur gaat een roedelleider nóóit weg van de roedel - of de roedel gaat mee....
Dus dan zitten 2 honden je te missen ipv. 1 hond. Als je nu al weet, dat de hond elke dag 4 uur alleen moet blijven, is je leven op dit moment niet geschikt voor het houden van een hond.
paulus811
12 jaar geleden
Nieuwsgierig, dat klinkt theoretisch natuurlijk prachtig maar de praktijk is dat honden soms even alleen moeten zijn omdat ze niet altijd mee kunnen of mogen. Ik heb zelf twee honden en merk dat ze erg gesteld zijn op elkaar. Met mijn mensenverstand vertaal ik dat samenzijn als prettiger voor de honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, ik ken geen enkel gezin met hond(en) die de honden nooit alleen laten. De hond zal dat moeten leren. en 4 uur is beter te doen dan iemand die 5 dagen 8 uur werkt, en (incl. reistijd) dan 10 uur per dag van huis is.

Antwoorden (7)

Ik heb een mini labrador.. is van uitzicht een labrador en ongeveer zo groot als een jack russel.. best mooi want iedereen denkt dat het een puppy is terwijl hij al 5 jaar is.. Heel gemakkelijk om in huis te hebben.. luistert perfect (geen hondenschool gedaan) en was meteen zindelijk!! Hij kan ook gemakkelijk tot 8uur alleen blijven in huis, en is helemaal geen hond die dingen stuk maakt.. Veel hangt ook af van hou je een hond zelf opvoed.. Met andere honden heb ik geen ervaring! Buiten chihuahua. Maar dat is niet iets wat jij zoekt denk ik.. Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen pup wil,dan moet je op zoek gaan in het asiel of bij een particulier die de hond weg wil doen.

Om te kiezen voor welk ras,kun je je het beste inlezen in de kleinere rashonden welke karaktertrekken ze hebben en waar ze behoefte aan hebben.
Wil je een hond waar je weinig mee hoeft te doen dan moet je voor een gezelschapshondje kiezen en niet voor een hond die veel beweging nodig heeft aangezien je de hond maar 2 a 3 x per dag uit wilt laten.

Google eens op gezelschapshonden en kijk dan naar de karakters als je een hond hebt gevonden die je leuk vindt.
Een hond die lijkt op een flatcoated retriever kan een bastaardje zijn,maar ook een rashondje,dit kun je het beste aan je kennis vragen want dit kunnen wij vanuit hier je niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou in jouw geval nooit kiezen voor een pup. Kies voor een hond waarvan de karaktereigenschappen al bekend zijn.

Het is natuurlijk mogelijk een hond van een particulier over te nemen, maar dan moet je die man of vrouw wel kennen. Mensen die honden kwijt willen, benadrukken vaak de goede kant van een dier en vergeten te vermelden wat de lastige kanten zijn.

Het beste ga je naar een asiel, of meerdere asiels, en vraagt naar het gedrag en het karakter van de hond waar je het oog op hebt laten vallen.
Van belang zijn: blaffen of niet, behoefte aan beweging, achtergrond van het dier, zindelijkheid, verhouding tot teven en reuen, gedrag bij kinderen. Kan hij mee in de auto (veel honden zijn auto-ziek)

Iedere hond moet meerdere malen per dag uit. Drie tot vier keer, dat is niet per ras verschillend. Een grote tuin is geen oplossing, omdat honden van nature hun eigen terrein niet bevuilen. Een normale hond zal het dus ook op eigen terrein zo lang mogelijk ophouden.

Neem in ieder geval géén beagle. Dat zijn meutehonden, die dus gezelschap nodig hebben van meerdere beagles/honden. Zijn ze alleen, dan gaan ze het verzamelsignaal geven. Dan joelen ze de hele boel bij elkaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bedenk wel: pups moeten, de eerste weken zeker, overdag om de twee/drie uur worden uitgelaten. Pas als ze zindelijk zijn kan je dit afbouwen. Als de hond is uitgebouwd en alle sluitspieren goed functioneren kan er sprake zijn van 3-4 keer uitlaten per dag.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.hondenplaza.nl/welke_hond_past_bij_mij
Ivana
12 jaar geleden
Deze site: http://www.puppytest.nl/ is daar heel handig voor! Je hebt 16 vragen en als je alle vragen beantwoord hebt krijg je een top 5 van verschillende rassen die het beste bij je passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo weinig wandelen per dag? neem een speelgoedhond.

je tuin kan groot zijn maar een hond wil uitdaging, en een tuin kent ie binnen de kortste keren op zijn duimpje.
geuren van andere honden, spelen met anderen honden, snuffelen, nieuwe routes, afwisseling van de omgeving.... dat kan je tuin niet bieden als ie nog zo groot.

een hond heeft driften en is een roedeldier, het heeft contact nodig en uitdaging om hem ook fris in het koppie te houden.

kortom: geen een hond is geschikt want je kan een hond niet genoeg bieden zodat het dier ook hond kan zijn.

en natuurlijk zijn er mensen die hun hond per dag 6 uur alleen laten zonder dat de hond problemen veroorzaakt voor de baas (slopen en niet plassen en poepen is dit standaard)
maar dit wil niet zeggen dat het voor de HOND zelf geen probleem is natuurlijk omdat ie zich weet te gedragen en de inhoud van zijn blaas genoeg is.

met een (mini) labrador ben je helemaal fout bezig, want als je een hond wil waar je veel mee moet ondernemen dan ben je bij een labrador aan het goede adres, maar je hebt ook hiervoor te weinig tijd, en ook hiervoor is de grootste tuin nog veel te klein.

neem pas een hond als je hier tijd voor hebt, het dier niet elke dag alleen hoeft te zitten, en wandelingen maar bijzaak zijn omdat het dier de tuin in kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Waarom nou weer die min. Jij hebt tenminste hart voor dieren en gelijk heb je ook! Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min zal van iemand zijn die het hebben van een hond belangrijker vindt dat het welzijn van de hond zelf.
(dus meer dan de druk van de blaas, een riempje om vanwege een rondje lopen, een bak voer, wat aandacht en de standaard dingetjes) misschien wil de minnaar de min nog motiveren, wie zal het zeggen. van die min wordt ik niet warm of koud. de tekst is in ieder geval gelezen door iemand en hoop dat het stof tot nadenken is. thanx voor het plusje :)
Ik ben het 1000% eens met Eucalypje. Helaas kan ik nog geen duimpje op of duimpje neer geven dus op deze manier dan maar.

Als je allerlei beperkingen hebt die van invloed zijn op het welzijn van het dier dan is het beter om te wachten totdat je wel de tijd hebt om minstens 1 keer per dag een flinke (minstens een uur, maar liever meer) wandeling kunt maken.

En in mijn opinie is 4 uur alleen echt de maximum periode voor een hond om alleen te zijn. Zelfs als ze geen dingen kapot kauwen en niet in huis plassen en/of poepen, dat betekent nog niet dat het goed is voor de hond.

Als de nood echt aan de man komt, ja, in een nood situatie kan een hond wel langer dan 4 uur alleen zijn maar als het normaal is om een hond langer alleen te laten zijn iedere dag, dat is niet eerlijk. Dan neem je een hond alleen maar voor je eigen plezier en het welzijn van de hond wordt op de achtergrond geschoven.

Iedereen weet dat een hond een roedeldier is die gezelschap nodig heeft om zich goed te voelen.

Ik zou er nog maar een goed over nadenken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :) we zitten het met elkaar eens te zijn ;-) hier zit mijn hond ook weleens 4 uur alleen, maar dit is een uitzondering als er geen andere opties zijn, en zéker geen vaste prik. honden kunnen soms wel 12 uur alleen zitten maar dat zegt niets. (mensen kan je opsluiten in huis en van sociaal contact afsluiten, hier gaan ze ook niet dood van maar gezond is het gewoon niet) onze hond hoort erbij. het is geen handzaam formaat, maar hoort bij het gezin. met uitjes, vakanties, verjaardagen etc is ze er dan ook gewoon bij (kwestie van je schikken naar een hond en een stukje opvoeding zodat anderen geen last ervan hebben) een hond is en blijft een roedeldier en voelt zich prettig in bepaalde situaties. een baas hoeft er geen pluimpje voor als deze de hond hierin tegemoet komt want het is m.i. de normaalste zaak van de wereld. als je aan een dier begint (welk dier het dan ook mag zijn) heb je je als eigenaar of baasje gewoon aan te passen aan een dier, en geen dier nemen omdat iemand simpelweg een dier wil hebben en het dier zich maar aan moet passen aan de baas op welke manier dan ook. dus wat je zegt: nadenken voor je ergens aan begint.
Als ik u ben,zal ik geen chihuahua halen.Want die hebben veel aand8 nodig.Mischien een duitse pincher?
Zie link:
http://www.hondenrassen.info/hondenras.php?rasid=72