poes (16 jaar oud) heeft vannacht in huis geplast maar dat doet ze nooit. Ze is dement. Zou dit structureel worden?

Mijn kat (16 jaar) Slaapt altijd op de tafel. Dan hebben we een stoel er iets vanaf geschoven. Tegenwoordig laten we snachts ook een lampje aan. Ze is heel dement zei de dierenarts. Maar nu heeft ze op de stoel geplast. Kon ze even de weg niet vinden en is het eenmalig? of wordt dit structureel? Mijn moeder zegt dat je dan een kat niet meer kan houden omdat ze jou maar ook zichzelf in de weg zit. Dan moeten we haar dus laten inslapen. Of zou het iets met haar blaas te maken hebben? Denk alsjeblieft mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat is 17 jaar en poept altijd naast de kattenbak sinds 3 maa den ongeveer maar daarom kun je een kat nog wel houden vind ik je moet er gewoon rekening mee houden en het elke dag opruimen.
Rieneke1
12 jaar geleden
jordir, heeft je kat twee bakken ter beschikking, op afstand van elkaar en van het eten en drinken?
ben je al naar de dierenarts geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja we hebben 2 kattenbakken en we hebben ook 2 katten
Rieneke1
12 jaar geleden
jordir, het mooist is het bij twee katten om drie bakken te hebben.
en ga eens met je kat naar de dierenarts om dit probleem voor te leggen.

Antwoorden (4)

waarschijnlijk heeft je poes blaasontsteking.
vang even een plasje op, en lever dat zo vers mogelijk in bij de dierenarts.
pas als een medische oorzaak is uitgesloten kan je verder gaan zoeken.
wat ook een rol kan spelen, is dat je kat hoogstwaarschijnlijk artrose heeft, waardoor bewegen, zeker uit de slaap, pijnlijk kan zijn.
met een pijnstiller/ ontstekingsremmer kom je in beide gevallen een heel eind.
verder kan je nog wat aanpassingen doen, door meerdere bakken voor haar neer te zetten, met een lage instap.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gefeliciteert met de verjaardag van Miep
+.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ed, maar kan het zijn dat je vergeten bent te plussen?
ik zal het oude taartje ook van jou een kroeltje geven :0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hieperdeMIEP .....HOERAAAAA!!!!! ge-heel-veel-feliciteerd met je oudje. dat ze met haar gebreken nog maar HEEEEEEEEL lang mee mag gaan!!
van mij ook een verjaardknuffel voor Miep weet niet of Eddepet het verdiende plusje erbij heeft gezet (denk niet dat dit oorzaak dementie is overigens) ;-p
maar van hier een +je erbij in ieder geval ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
haha euca, ik wilde er nog een geintje over maken tegen ed, maar ik dacht ik hou me maar in :)
bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja en gefeliciteerd met Miep.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt! :)
Ik denk dat je eigenlijk een dierenarts moet bellen hierover, die kan je het beste antwoord geven,
maar ik heb zelf altijd katten gehad, en om alleen daarom nu al een dier te laten inslapen vind ik wel hel erg snel.
Misschien is het diertje een keer te laat met naar de bak lopen en is het in een droom gebeurt,
Dus wacht het nog even af,sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de dierenarts al tegen jullie gezegd heeft dat de poes heel dement is, heeft hij jullie waarschijnlijk willen voorbereiden op het feit, dat het einde naderbij komt.

Het is een beslissing, die je zelf zal moeten nemen : accepteren, dat ze niet meer weet waar haar kattenbak staat, en dat ze wel eens op de verkeerde plekken zal plassen, of haar laten gaan....

Demente mensen kennen hun eigen kinderen en hun eigen geschiedenis niet meer, maar zijn vaak op hun eigen manier best gelukkig. En anderen zitten als plantjes voor zich uit te staren.

Als je het gevoel hebt, dat je poes het leven nog leuk vindt, zal je dus wat vaker moeten dweilen. Maar als ze geen katwaardig bestaan meer heeft, is 16 jaar een respectabele kattenleeftijd.

Het is het trieste van het hebben van huisdieren : ze leven altijd te kort.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
van jou ben ik veel betere antwoorden gewend nieuwsgierig.
allereerst een medische oorzaak uitsluiten is het devies. verder is mijn miep vandaag 20 geworden, en al ruim 4 jaar dement.
dat een kat dement is wil zeker niet zeggen dat het eind nabij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, rieneke, voor je 'bijsturen'....omdat de dierenarts al genoemd werd in de vraag, ging ik er (misschien ten onrechte...) van uit, dat dit de eerste stap zou zijn, die ze zouden zetten.
Maar als ik jouw antwoord lees, geef ik grif toe, dat jij véél betere opties geeft!!! Gefeliciteerd met Mieps verjaardag!!
Rieneke1
12 jaar geleden
haha ik heb anders toch weer een idiote min gescoord! dank voor de felicitatie, ik zal haar een kroeltje van je geven.
wel met ondersteuning, want als je haar links een aai geeft, valt ze rechts om ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Ze ziet er nog heel gezond uit. Ik denk dat ik het even ga aanzien en dat ik wat tips van anderen ga opvolgen. Als het echt niet anders kan dan is het jammer. Maar zoals jij al zei is 16 ook al een hele mooie leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn idee was ook dat dementie niet het begin van het eind was. Miep is hier het bewijs van. wat een leeftijd he 20 jaar! idd kan blaasontsteking of gruis ook samengaan met dementie dus laat dit eerst uitsluiten door de dierenarts. gelukkig is het geen kater want dan zou je met SPOED naar de DA moeten gaan.
bij katers is de uitgang van de blaas nauwer dus deze kunnen de urine niet kwijt als er sprake is van gruis en kunnen zichzelf vergiftigen binnen 24 uur.
jaarlijks komen er katers te laat bij de dierenarts omdat eigenaren denken dat het met zo'n vaar niet loopt. (dit even ter aanvullende info: denk dat men niet vaak genoeg kan waarschuwen hiervoor, vandaar)
Soms helpt het om een klein beetje valeriaanwortel in de kattenbak te plakken (met plakbandje en dan wat gaatjes erin prikken). Of de bak wordt weer gevonden en gebruikt, of de bak wordt gevonden en 'verkeerd' gebruikt......, dan gaan ze er in slapen.......
Valeriaanwortel kan je kopen bij een reform/biologische winkel. Het ruikt nogal naar zweetvoeten, maar katten vinden het geweldig!
Mijn teckel begon in zijn mand te plassen toen ie begon te dementeren. Ik heb toen van die celstof onderleg matjes gehaald bij de apotheek. Misschien een idee om die op de stoel te leggen? Eventueel in combinatie met een klein beetje valeriaan om het matje aantrekkelijk te maken.
Het is altijd tobben met de laatste fase van die oudjes...
Succes en sterkte met de situatie.