Waarom knabbelt mijn hond aan een kussen ?

Onze oudste chihuahua Kiro is bijna 4 jaar en sinds een paar maanden knabbelt hij steeds op de kussens op de bank. Hij 'pitst' meer met zijn voortanden steeds. Het is niet om iets kapot te maken maar ik ben bang dat hij ergens last van heeft. Zijn tanden zien er goed uit, hij bijt ook gewoon op zijn brokken als hij eet dus het lijkt mij niet zo dat hij last van zijn tanden heeft..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Zou hij zich kunnen vervelen?
Chihuahua's zijn vaak honden die niet als hond behandeld worden en daardoor verknipt gedrag gaan vertonen. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar het zou kunnen.

Een hond die te weinig beweging en hersenwerk krijgt, kan frustraties krijgen en gedragsafwijkingen. Als hij nu 4 jaar is, is hij in de meest actieve periode van zijn leven. Als hij niet zijn eigen poten mag gebruiken, maar dagelijks loopt met behulp van de benen van de baas (ik bedoel dus: wordt gedragen), dan schort er veel aan zijn 'hondzijn'.

Chihuahua's zijn intelligent en actief. Als hij de kans krijgt zich uit te leven met lichaam en geest, dan zal hij geen afwijkend gedrag gaan ontwikkelen.

Ook een Chihuahua is op de eerste plaats hond en pas op de tweede plaats Chihuahua. Lees een goed boek over hondengedrag en probeer je voor te stellen waar jouw hond niet aan zijn trekken komt. Ik zie zijn gedrag (wat je hier omschrijft) duidelijk als frustratie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik neem aan dat hij wel gewoon botjes en speelgoed heeft om aan de rommelen en in te bijten!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je snelle antwoord !
We hebben 4 chihuahua's en een oude Westie hond. Ze hebben een emmer vol speelgoed en Kiro speelt ook vaak met de kleinste hond. We hebben een redelijk grote tuin, en er word ook nog 1x per dag met ze gewandeld. Ik denk dus niet dat het verveling is. Gedragen word ie ook al bijna nooit..
Omdat hij niks kapot bijt en ik de indruk heb dat hij ergens last van heeft heb ik het hem nooit verboden. Het is ook geleidelijk aan begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet dit trouwens alleen 's avonds. Als de andere hondjes lekker op de bank liggen te slapen.
Ivana
12 jaar geleden
Een redelijk grote tuin is voor een hond geen uitdaging. Daar zijn alle geuren bekend. Een hond leeft bij de gratie van zijn neus en heeft iedere dag een andere wandeling nodig dan de dag ervoor. Andere geuren en andere indrukken. Een eigen tuin levert dat niet. Bovendien moet een hond minstens drie maal per dag de gelegenheid hebben buiten het eigen territorium zich te ontlasten. Een hond bevuilt van nature zijn eigen terrein niet. Als hij dit wel moet doen, is dat niet goed.
Dit alles zal niet veel met het 'kussenbijten' te maken hebben, maar ik geef het maar even mee. Als je hond zich de hele dag normaal gedraagt en goed eet, is dit iets dat op een gedragsafwijking duidt. Geef hem, zo gauw hij weer begint, een correctie en biedt hem iets aan waarop hij wél mag bijten. Maar doe dat consequent.
Als hij geen last heeft van zijn gebit, dan verveelt hij zich misschien (zie het m.i. prima antwoord van Ivana).
Daarnaast: je schrijft, dat hij dit kussenbijten al een paar maanden doet..... waarom accepteer je dat?
Die bankkussens zijn van jou/van de mens en daar mag hij dus niet aankomen als jij dat niet wilt. De mens is de roedelleider.
Dus is het misschien een idee om het hem af te leren? Dat zal wel even duren, want hij mag het, vor zover ik uit je tekst begrijp, al maanden.
Wat je kunt doen is hem laten schrikken, zodra hij het doet. Bijvoorbeeld een blikje met munten erin hard schudden (zonder dat hij ziet dat jij dat doet).
Dan gaat hij bijten combineren in zijn koppie met dat voor hem nare geluid en zal hij ermee stoppen. Je moet dat dan wel heel consequent doen: niet 1 keer mag hij bijten zonder dat-ie dat geluid hoort van het blikje.
Andere mogelijkheid: hem niet meer op de bank laten.
Succes!