Hoeveel maal per dag moet je een volwassen kat voeren?

Hallo, ik ben Charlotte en ik heb een kat van 5 jaar. Hoe vaak zou ik zo'n kat per dag eten geven? Dank bij voorbaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

Gewoon zorgen dat zijn voerbak altijd gevuld is. Een kat hoeft niet, zoals een hond, gevoerd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn hond wel want die vreet zichzelf tonnetje rond en lamlendig als er de hele dag door brokken beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt sterk van de kat af ; er zijn ook katten die blijven DOOReten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat Marleen al zegt, ik heb een naaktkat, die kan ik echt niet met een emmer vol met voer alleen laten, die eet zich dood..
Ikzelf heb ook 2 katten. Meestal staat op het voerdoosje hoeveel gram je kat mag hebben, afhankelijk van t gewicht.

Ik geef mijn kat in de ochtend een bakje en in de avond.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ligt er ook weer aan wat voor voer je hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volwassen kat moet je liefst twee keer per dag voeren, want hij is van nature een jager en eet het liefst vers voedsel. 's Ochtends en 's avonds komt overeen met het natuurlijke bioritme :)

Hieronder staan nog wat links voor meer informatie:

http://www.dekattensite.nl/html/hvekek.html
http://www.weetjesoverkatten.nl/eten_en_eetgewoontes.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en komt overeen met de tijden die ons het beste uitkomen...
een kat eet volgens zijn natuurlijke gedrag tussen de 15 en 20 keer per etmaal, dus wil je het goed doen, dan zorg je dat hij altijd wat kan eten.
bedenk dat het maagje na 3 uur weer leeg is.
een kat die je 2 keer per dag voert, heeft dus 18 uur honger.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een voltreffer van een antwoord!
+
Rieneke1
12 jaar geleden
dank je ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, we zijn het eens eens qua katten. Dat komt niet vaak voor.
Rieneke1
12 jaar geleden
is dat zo bliets?
dan moeten we er maar even van genieten zo lang als het duurt ;p
Rieneke1
12 jaar geleden
hallo zieneres, niet kant en klaar in een bakje.
laat jouw snoepkont maar werken voor haar eten.
verstop de brokjes, bied ze aan in een platte schaal met veel knikkers.
stop brokjes in wc rollen die je half afplakt, en in eierdoosjes met een gat er in.
bestel een zwik wasbollen, en lijm die vast op een oud dienblad, en doe de brokjes hierin.
zo heb je niet alleen een slanke poes, maar ook een die uitgedaagd wordt en de hersens kan scherpen.
google eens op voedselverrijking katten voor meer ideeen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat je er wat mee kan zieneres.
nog 1 tip; begin makkelijk, en maak het stapsgewijs moeilijker voor je kat.
ze moet eerst het idee snappen.
uiteindelijk willen we een kat die zich uitgedaagd voelt om bezig te zijn, niet een die gefrustreerd raakt omdat het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doe ik het goed,ik zorg dat er altijd harde brokjes in het etensbakje van mijn kat zitten, en hij eet er ook uit wanneer hij wil,elke keer een beetje.
En ik geef hem ook regelmatig verse vis en vlees.
En hij is helemaal gezond met een glanzende vacht.Dus ik hoef er niks aan te veranderen,lijkt me:)
Rieneke1
12 jaar geleden
dat lijkt me ook niet, laurena :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog een verdiende + voor de 'kattenafdeling' ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enne, hoeveel (in gewicht) geven jullie per keer (zowel brokjes als blik/vers/nat voer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn katten staat op een onderhoudsbrok en als de bak (bijna) leeg gaan de laatste brokjes door het hamster en rattenvoer en krijgen de katten een nieuwe lading in een schone bak. hoeveel gram ze eten weet ik dus niet (koop het voer per 15 kg verpakking) en hou de katten zelf in de gaten als 'maatbeker'. blikvoer krijgen ze hier nooit, diepvriesvoer af en toe als extraatje, net als nu het gekookte stukje mager vlees van ons menu voor de prins en prinses hier. ;-)
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb nog nooit voer afgewogen, net als euca kijk ik naar m'n katten.
geen idee dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe met mijn nieuwe kat zo'n 3 x per dag het spelletje "brokjes slifferen". Ik neem dan een handje brokjes en sliffer ze 1 voor 1 langs de parketvloer in verschillende richtingen en hij rent dan rond om ze te pakken en eet ze op uit zijn poot wat een heel leuk gezicht is. Als hij ophoudt ze op te eten is het spelletje afgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons staan er altijd brokjes, maar ze vragen meerdere keren per dag om blik. Dan geven we een eetlepel per persoon(kat) en dat is toch al gauw een blikje van 400 gram per etmaal voor 2 katten. de brokjes halen we per 3 kg, en daar doen we ongeveer 3 weken/ een maand mee.
en ik vroeg me dus af of onze katten te veel blikvoer eten.
Rieneke1
12 jaar geleden
gewichten en hoeveelheden zeggen niet zoveel pokemon.
van een goede volwaardige voeding eten katten immers veel minder.
dat geldt voor zowel brokjes als blikvoer.
stel dat je nu whiskas of zo geeft, en je gaat over op hoogwaardig blikvoer zoals almo nature bijvoorbeeld, dan zal je met minder blikvoer toekunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, we geven in feite exact hetzelfde antwoord, maar toch worden de antwoorden zeer verschillend gewaardeerd. Joost mag weten welke oorzaak daaraan ten grondslag ligt.
Rieneke1
12 jaar geleden
bliets, mss omdat ik nog aanvullend advies geef in de reacties?
het kan natuurlijk ook mijn innemende karakter zijn;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bliets heeft wel een punt. jullie geven beide aan dat je de hele dag voer aan kunt bieden, en hij krijgt heel veel minnen, en jij heel veel plussen.
ik zie dat vaker bij GV, maar meestal niet zo'n groot verschil
Rieneke1
12 jaar geleden
pokemon, we zeggen beiden dat de kat ad libitum moet eten, maar ik leg ook uit waarom.
dat is toch best een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een reden voor het grotere aantal plusjes, maar mijns inziens nog steeds geen gerechtigde verklaring voor een verschil van vijf minnetjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee bliets, daar heb je gelijk in.
ik heb je even geplust ter compensatie.
soms krijg je geewoon onzinnige minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat bedoelde ik.
Rieneke was uitgebreider, maar Bliets niet fout
Ik heb al 22 jaar katten.
Ik heb nu zelf een kat die ik 1 keer per dag nat voer geef. 30 cent per kuipje ofzo en ook in de keuken gewoon een bak met kattenbrokken waarvan mijn katten de hele dag kunnen eten. Je kan niet bepalen wanneer ze honger hebben en wanneer ze willen eten want katten eten ook s'nachts als ze daar behoefte aan hebben dus zorg ervoor dat het bakje altijd gevuld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef je kat twee keer per dag op een vast tijdstip een klein bakje met vlees uit een blikje of kuipje (net wat hij lekker vindt; katten zijn kieskeurig, ze vinden niet alle soorten en merken vlees of vis even lekker).

Zorg ervoor dat je kat tussendoor ook altijd iets te knabbelen heeft. Zet naast het bakje voor de twee vaste maaltijden een bakje met brokjes neer. Niet helemaal vullen, gewoon een klein beetje en af en toe iets bijvullen. Je kat heeft dan door de dag heen altijd iets te eten.

Zo doe ik het al jaren bij mijn kat en die is heel gezond en tevreden. 's Ochtends krijgt 'ie een half kuipje vlees en rond 17.30 's middags weer. Tussendoor heeft 'ie altijd een paar brokjes. Is het bakje met brokjes leeg, dan vul ik het een beetje aan. Ook voor 's nachts. Want je kan een kat niet uren lang op een lege maag zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat en 2 poezen (alle 3 volwassen) krijgen 3 x per dag te eten. 's morgens vroeg droge brokjes, in de namiddag kattenvoer uit blik, 's avonds nog een keer droge brokjes. Je kunt ze beter (voor je gevoel) te weinig dan teveel geven per keer, beter vaker kleine beetjes dan in 1 x heel veel. Tussendoor ook nog wel eens een kattensnoepje (zijn ze gek op). Altijd zorgen dat er een bak met vers kraanwater staat. Af en toe koop ik diepvries koolvisfilet bij de supermarkt. Even gaar koken, beetje af laten koelen en klein maken voor je het in een bakje of op een bordje doet. Mijn katten zijn er gek op.