Kunnen cavia's die altijd buiten verblijven ziek worden of overlijden als ze nu plotseling naar binnen verplaatst worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het me ook al af..zielig hoor!
En een goeie vraag!

Antwoorden (5)

niet persé...
als je een bijkeuken hebt of een schuur is al voldoende om de cavia uit de strenge kou te houden...
leg juist met deze kou meer stro in het hokje en eventueel een doos die beschutting geeft...
cavia's wennen snel aan de aangename warmte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan wel degelijk. Hun vachtjes passen zich helemaal aan, ze worden veel dikker in de vacht. Ze zijn natuurlijk niet aldoor buiten, ga er maar vanuit dat ze ook een hok hebben met heel veel stro, waar ze een lekker warm holletje in kunnen maken en dat het eventuele gaas echt wel afgedekt wordt met een deken/handdoek tegen de vrieskou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe worden ze er niet ziek van maar zet ze aub niet direct vlak bij de kachel, het duurt een paar dagen voordat ze die warme vacht verliezen dus tot die tijd zitten ze met hun winterjas aan in je woonkamer....

en let op, zijn ze eenmaal binnen (officieel langer dan 3-4 dagen) mogen ze dus echt niet meer naar buiten tot het buiten niet meer onder de 10 graden zakt, pakweg mei dus
amigo
13 jaar geleden
Van een groot en plotseling warmteverschil kunnen ze wel degelijk ziek worden. Een zieke cavia stopt vaak met eten en stoppen met eten betekent voor de meeste cavia's al snel de dood... Het zijn gevoelige diertjes. Zet de cavia's eerst in de schuur, dan bijvoorbeeld in de onverwarmde gang/badkamer en daarna pas naar een verwarmde kamer. Laat ze in elke ruimte enkele dagen staan. Zo kunnen ze wennen en zal hun opgebouwde wintervacht in fasen gaan ruien.
En eenmaal binnen geldt ook: niet op de tocht en niet vlakbij de verwarming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen grote temperatuursverschillen. Daar zijn ze te kwetsbaar voor. Als ze van buiten komen, dan hoogstens in de garage of in de schuur zetten. Anders is het te heftig voor ze.