Dat regelt de natuur zelf. Zodra je konijn geslachtsrijp is (~4 maanden), kan het jongen krijgen. Of je konijn jongen mag krijgen, is meer afhankelijk van de situatie. Als jij een goed thuis kunt bieden aan de jongen, zie ik geen bezwaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat het mogelijk is, wil nog niet zeggen dat het goed is.
als het moederdier psychisch en lichamelijk zelf nog een jong is, vergroot je de kans dat het tijdens of na de bevalling fout gaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
zijn we het een keer eens over de katten, en dan liggen we weer in de clinch over de konijnen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voelt wel lekker vertrouwd. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je konijn niet voor de leeftijd van 9 maanden dekken. Voor deze tijd is ze namelijk zelf nog niet volgroeid en heeft ze al haar energie en voedingsstoffen zelf nodig. Als ze te jong een nest krijgt zal haar gezondheid daar ernstig onder lijden. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voortplanting-en-fokken-van-konijnen.html (een soort van konijnen tienerzwangerschap promoten?) ;-))
een voedster is op de leeftijd van 9 mnd ver genoeg ontwikkeld om gedekt te worden.
een ram kan met 5 mnd dekken, maar het is beter iets langer te wachten tot hij goed is uitgegroeid.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 net als bij alle dieren het geval is: gelijk dekken zodra het kan is om meerdere redenen niet gezond voor het dier zelf.
Je zal op meer dingen moeten letten dan enkel de leeftijd:

De voedster moet in goede conditie zijn.
Ze moet voldoende tepels hebben (minimaal 8), een gezond gewicht hebben en een goed karakter.
Een voedster mag niet te dik zijn voor de dekking.
Je kunt beter niet met nerveuze of schuwe dieren fokken, dus de ram en voedster moeten een goed karakter hebben, dit omdat de kans groot is dat de jongen dit gedrag van de ouders meekrijgen.
Verder moet je ook zoveel mogelijk uitsluiten dat de ouders erfelijke ziekten of gebreken meedragen.
De ram mag ook nooit groter zijn dan de voedster.

en het antwoord op je vraag:
Laat je konijn niet voor de leeftijd van 9 maanden dekken. Voor deze tijd is ze namelijk zelf nog niet volgroeid en heeft ze al haar energie en voedingsstoffen zelf nodig. Als ze te jong een nest krijgt zal haar gezondheid daar ernstig onder lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mooi compleet antwoord euca.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :)