Kun je een bedreigde uilsoort als huisdier nemen? Zo ja, waar moet je allemaal op letten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bedreigde diersoorten mogen vrijwel nergens als huisdier gehouden worden.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk bedreigde diersoort mag men houden als men over de benodigde ontheffingen beschikt. Vele vogels die gehouden worden door liefhebbers zijn bedreigde diersoorten, dit geld ook voor een aantal reptielen met de landschildpad als de meest bekende. Ook roofvogels worden gehouden, waarom zou een uil niet mogen?
heb je een uil gevonden?!!!!!
Ja ze zijn schattig maar AJB je moet hem naar een professionel brengen!
Want de regels zijn streng ! En misschien wil goed doen maar je weet zeker niet alles qua gezonheid, voer etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan.

Echter dien je voor dat je hem in huis neemt ervoor zorg te dragen dat je over de juiste ontheffingen beschikt, de uil de ring draagt die op de ontheffingen is vermeld.

Echter voordat je een uil koopt dien je er eerst voor te zorgen dat je de huisvesting van de uil op orde hebt en dat je bestudeerd hebt wat een uil nodig heeft om in gevangenschap te kunnen leven

Je mag nooit een uil uit de natuur halen en deze mee naar huis nemen en als huisdier te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je was me voor theo, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe ben ik snel, heeeeeelllllll snel.
Rieneke1
12 jaar geleden
pureren van kuikens?
wij brengen ieder jaar weer bos- en ransuilen groot (takkelingen) maar er wordt hier niets gepureerd.
worden de kuikens al zo jong verkocht dat er gepureerd moet worden?
dat zou een trieste zaak zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van pureren van kuikens is voor mij ook nieuw. ontdoen van het velletje heb ik weleens gehoord. dat het niet fris is daar valt wat van te zeggen, maar het gaat natuurlijk niet om een parkiet of een zangvogeltje tenslotte. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas Rieneke, ja ze worden al zo jong verkocht.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat erg theo, het is een schande.
wij krijgen wel uilskuikens binnen, deels door goede bedoelingen maar deels uit onwetendheid. ze krijgen in stukken geknipt eendagskuiken, met een lange tang.
het vel wordt er zeker niet van af gehasasld, want juist het dons hebben ze goed droot te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop toch in vredesnaam geen uil, je houdt die zieke handel alleen maar in stand.
ja dat kan als je maar aan kan tonen dat het een in gevangenschap gekweekt dier is, en geen wildvang (nestroof) of vondst.

bij zo'n gekweekt dier zitten Cites formulieren en aan de hand daarvan kan je zien of het om een bescherm en/of bedreigde soort gaat.
als het dier geen geslotenvoetring heeft ben je op zich al strafbaar bezig (dus ook een uit zonder gesl. voetring en mét cites)
bij sommige uilensoorten heb je geen cites nodig, maar dit is afhankelijk van het soort.

als je weet om welke uil het gaat is kan er gerichter antwoord gegeven worden.
sommige dieren zijn in de natuur/in het wild beschermd en met uitsterven bedreigd, maar worden in verhouding 'vaak' als huisdier gehouden.