Hoe leer ik mijn hond af om niet meer tijdens het eten te kwijlen?

Bijvoorbeeld tijdens het ontbijt van mijn zoon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hond in de hal doen?

Het beste antwoord

Leer je hond aan, dat hij tijdens de maaltijden in zijn mand moet, en daar ook moet blijven. In het begin zal je hem moeten vastleggen, want eten is natuurlijk de grootste beloning, of je het nou krijgt, of dat het per ongeluk valt, in de ogen van de hond.
En omdat er natuurlijk best vaak wat valt te stofzuigeren met jonge kinderen voor een hond, is dit (begrijpelijke!!) gedrag wat moeilijker weg te trainen.

Denk maar aan de gokmachines : die betalen ook niet elke keer uit, waardoor je door blijft gaan met aan die handle trekken en er geld instoppen Zelfs heel af en toe iets eetbaars opzuigeren = beloning om het weer langdurig vol te houden

Dus: vastleggen, tot het een gewoonte geworden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, de hond echt even in een andere ruimte zetten dat is denk ik het enigste wat werkt. Onze hond die weet al hoe laat het is als ik de borden op tafel zet, dan gaat hij zelf al naar de gang!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst dient u uw zoon op het hart te drukken dat hij de hond geen eten mag geven als hij aan tafel zit of direct daarna als hij van tafel gaat.

Dat de hond kwijlt duid er op dat de hond met regelmaat iets krijgt van uw zoon als hij zit te ontbijten, de hond in een ander vertrek opsluiten is een straf voor de hond die niets verkeerd doet als aangeven dat hij ook zin heeft in een lekker hapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zeker een Boxer !! Voorkom dat een hond gaat
gunnen. Als jij gaat eten geef dan je hond ook zijn eten
op Zijn plek ! Geef nooit koekjes o.i.d. als je het zelf wel
eet b.v. bij de koffie, stuur hem terug naar zijn plek en geef een paar brokjes.
Je zult zien als je dit consequent doorvoert, het kwijlen over is. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het misschien niet de meest aantrekkelijke eigenschap van een hond is, is een beetje kwijlen volstrekt gezond en er is geen reden om te proberen dit te stoppen. Honden kwijlen om verschillende redenen, bijvoorbeeld door nervositeit, opwinding, en als ze denken dat ze eten krijgen. Sommige rassen kwijlen beduidend meer dan andere.

Kauwspeeltjes kunnen de hond stimuleren om meer met zijn bek te werken en meer te slikken. In ieder geval concentreren ze zo hun speeksel op een paar objecten in plaats van het door het hele huis te verspreiden.

Sommige honden kwijlen nooit, maar er zijn ook honden die vaak kwijlen of last hebben van speeksel dat uit hun bek druipt vanwege de sterk verkorte voorsnuit. Het spijsverteringsproces van de hond is nu eenmaal zo ingericht dat de speekselklieren tot actie overgaan als de hond verwacht iets te krijgen. De geur of het op een andere manier waarnemen van voedsel zijn aangeboren prikkels voor dit reflexmatige gedrag.

De Russische professor Pavlov, de grondlegger van de zogenaamde klassieke leertheorieën, stelde al in de vorige eeuw vast dat honden zeer gemakkelijk de oorspronkelijke reflexprikkels in verband leren brengen met andere gewaarwordingen. Zijn vinding staat in de moderne leerpsychologie bekend onder de noemer 'de honden van Pavlov'.

Pavlov zelf rinkelde met een bel als hij de honden te eten gaf. Later bleek alleen het belletje al voldoende te zijn om de honden te laten kwijlen. Honden kunnen echter makkelijk een paar honderd van dit soort associaties leggen, zo is uit onderzoek gebleken.

Als je bijvoorbeeld bij de koffie een koekje eet en de hond er ook één geeft, zal hij de volgende keer dat er koffie wordt gedronken dit associëren met het krijgen van een koekje en eventueel gaan kwijlen. De hond kan het kwijlen als reactie op voedselprikkels niet afleren, dit is nu eenmaal een aangeboren gedrag.

Als je het vervelend vindt dat een hond kwijlt, moet je hem zo min mogelijk in aanraking brengen met prikkels die met voedsel kunnen worden geassocieerd. Door de hond op een 'prikkelarme' plek eten te geven, wordt bereikt dat hij de prikkels uit zijn leven van alledag veel moeilijker met voedsel in verbinding zal kunnen brengen.

In dit verband is het voor sommige rassen verstandiger de hond te belonen door hem vriendelijk toe te spreken, te knuffelen of een spelletje met hem te spelen, dan hem een beloning in eetbare vorm te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=42180.0