Kun je me dit weer paarden buiten laten staan?Ik zie al twee weken paarden dag en nacht buiten staan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ja, dat kan ze zijn bestand tegen de kou.

In beginsel geldt voor bijna alle landbouwhuisdieren (schapen, runderen, paarden en pony's) dat ze prima bestand zijn tegen kou, mits ze voldoende voer van goede kwaliteit krijgen (vers hooi, krachtvoerbrokken, grasbrokken of gras/maisbrokken). Daarnaast hebben schapen, runderen, paarden en pony's behoefte aan drinkwater (zeker als bijgevoerd wordt met voer van droge stof, zoals brokken!). Bij vrieskou moet dit minimaal één keer per dag vers aangevoerd worden. Het is een misverstand dat vers drinkwater niet nodig zou zijn als er sneeuw ligt. Een paard drinkt ongeveer 2% van zijn gewicht aan liters water per dag. Dit betekent dat een paard van 500 kg minimaal 10 liter vers water per dag moet drinken, hetgeen betekent dat dit paard 10 kilo sneeuw bij elkaar zou moeten likken! Dit zal niet gebeuren, dus de verzorger moet er voor zorgen dat dagelijks vers water voor het dier beschikbaar is. Het is lastig vast te stellen of dieren wel dagelijks drinkwater krijgen. Toch zijn er wel enkele hulpmiddelen: Indien er een emmer of ton met ijs staat, zullen er 'liksporen' te zien zijn, wanneer de dieren dorst hebben. Verder kan aan de hand van een emmer met water beoordeeld worden hoe de dorstig de dieren zijn (vallen ze erop aan en verdringen ze elkaar, of nemen ze een paar slokken en lopen dan weer weg?).

Verder hebben de meeste landbouwhuisdieren behoefte aan een plek om te schuilen tegen koude wind en regen. Een afdak lijkt weliswaar de meest ideale schuilplek, maar dit is wettelijk niet verplicht. Overigens kan ook een bossage, heg of houtwal goed dienen als schuilmiddel.

Dieren die ook in de nazomer en de herfst buiten gehouden werden, kunnen ook in de winter buiten blijven (als ze de keuze hebben, zijn ze ook eerder buiten dan op stal te vinden). Ze beschikken dan namelijk over een dikke, isolerende wintervacht. De vacht houdt de lichaamswarmte zo goed vast, dat zelfs een laag sneeuw op de rug van het dier geen enkel probleem hoeft te vormen.
De bloedsomloop in de poten van landbouwhuisdieren is minimaal, waardoor er geen lichaamswarmte verloren gaat in de koude grond. De hoeven of klauwen isoleren nog eens extra.

Bij 'strak' winterweer kunnen dieren die een goede verzorging krijgen probleemloos temperaturen van tegen 20 graden vorst doorstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.dierenbescherming-bodegraven.nl/More_page/Dieren_in_winterkou.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze konijntjes zijn ook helemaal blij buiten met dit weer.

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, paarden krijgen een mooie wintervacht. Soms krijgen ze wel een deken om voor extra warmte, maar ze kunnen de kou gewoon aan zolang ze niet ziek of oud zijn. Sommigen vinden sneeuw zelfs fijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan prima. Ze moeten natuurlijk wel water en voer hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paarden kunnen hier wel tegen. (vooral de wat grover gebouwde dieren zoals shetlanders, ijslanders, haflingers etc.)

paarden waar men op rijdt in de winter zullen een deken op hebben en zijn eventueel scheren (omdat een wintervacht in dat geval nadelig kan zijn voor het dier ivm het 'nazweten')

paarden krijgen een hele flinke wintervacht en kunnen hier dus prima tegen want het isoleert perfect.

waarschijnlijk gaat het dus om hobbydieren, of dieren die recreatief worden gereden als het weer het weer toelaat.